مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک چیست؟ +[پنج مرحله فرآیند مدیریت استراتژیک]

فلش

مدیریت استراتژیک چیست?  عبارت است از برنامه ریزی، نظارت، تجزیه و تحلیل و ارزیابی مستمر تمامی نیازهای یک سازمان برای دستیابی به اهداف و مقاصد خود. تغییرات در محیط‌های کسب‌وکار، سازمان‌ها را ملزم می‌کند که استراتژی‌های موفقیت خود را به طور مداوم ارزیابی کنند. فرآیند مدیریت استراتژیک به سازمان ها کمک می کند تا وضعیت فعلی خود را ارزیابی کنند، استراتژی ها را به کار گیرند، آنها را به کار گیرند و اثربخشی استراتژی های مدیریت اجرا شده را تجزیه و تحلیل کنند. استراتژی های مدیریت استراتژیک شامل پنج استراتژی اساسی است و بسته به محیط اطراف می تواند در اجرا متفاوت باشد. مدیریت استراتژیک هم برای پلتفرم های داخلی و هم برای موبایل اعمال می شود.

 

مزایای مدیریت استراتژیک چیست؟

به طور کلی تصور می شود که مدیریت استراتژیک دارای مزایای مالی و غیر مالی است. فرآیند مدیریت استراتژیک به سازمان و رهبری آن کمک می کند تا در مورد وجود آینده خود فکر کرده و برای آن برنامه ریزی کند و مسئولیت اصلی هیئت مدیره را انجام دهد. مدیریت استراتژیک جهت سازمان و کارکنان آن را تعیین می کند. بر خلاف برنامه های استراتژیک یک بار انجام شده، مدیریت استراتژیک موثر به طور مستمر فعالیت های یک سازمان را برنامه ریزی، نظارت و آزمایش می کند و در نتیجه کارایی عملیاتی، سهم بازار و سودآوری بیشتری را به همراه دارد.

 

مفاهیم مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک مبتنی بر درک واضح سازمان از مأموریت خود است. چشم انداز آن برای جایی که می خواهد در آینده باشد. و ارزش هایی که اقدامات آن را هدایت می کند. این فرآیند مستلزم تعهد به برنامه ریزی استراتژیک است، زیر مجموعه ای از مدیریت کسب و کار که شامل توانایی سازمان برای تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت است. برنامه ریزی استراتژیک همچنین شامل برنامه ریزی تصمیمات استراتژیک، فعالیت ها و تخصیص منابع مورد نیاز برای دستیابی به آن اهداف است.

داشتن یک فرآیند تعریف‌شده برای مدیریت استراتژی‌های یک موسسه به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات منطقی بگیرند و اهداف جدید را به سرعت توسعه دهند تا همگام با تکنولوژی در حال تحول، بازار و شرایط کسب‌وکار باشند. بنابراین، مدیریت استراتژیک می تواند به سازمان کمک کند تا مزیت رقابتی کسب کند، سهم بازار را بهبود بخشد و برای آینده خود برنامه ریزی کند.

فرایند مدیریت

پنج مرحله فرآیند مدیریت استراتژیک

مکاتب فکری زیادی در مورد نحوه انجام مدیریت استراتژیک وجود دارد و دانشگاهیان و مدیران چارچوب های متعددی را برای هدایت فرآیند مدیریت استراتژیک ایجاد کرده اند. به طور کلی، فرآیند معمولاً شامل پنج مرحله است:

 

ارزیابی جهت استراتژیک فعلی سازمان؛

شناسایی و تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف داخلی و خارجی؛

تدوین برنامه های عملیاتی؛

اجرای برنامه های عملیاتی؛ و

ارزیابی میزان موفقیت برنامه های اقدام و ایجاد تغییرات در زمانی که نتایج مورد نظر تولید نمی شود.

ارتباطات موثر، جمع آوری داده ها و فرهنگ سازمانی نیز نقش مهمی در فرآیند مدیریت استراتژیک ایفا می کنند – به ویژه در شرکت های بزرگ و پیچیده. فقدان ارتباطات و فرهنگ منفی سازمانی می تواند منجر به ناهماهنگی برنامه مدیریت استراتژیک سازمان و فعالیت های انجام شده توسط واحدها و بخش های مختلف تجاری آن شود. (به ارزش فرهنگ سازمانی مراجعه کنید.) بنابراین، مدیریت استراتژی شامل تجزیه و تحلیل تصمیمات تجاری بین عملکردی قبل از اجرای آنها برای اطمینان از همسویی آنها با برنامه های استراتژیک است.

انواع استراتژی های مدیریت استراتژیک

انواع استراتژی های مدیریت استراتژیک در طول زمان تغییر کرده اند. رشته مدرن مدیریت استراتژیک ریشه در دهه های 1950 و 1960 دارد. از متفکران برجسته در این زمینه می توان به پیتر دراکر اشاره کرد که گاهی از او به عنوان بنیانگذار مطالعات مدیریت یاد می شود. از جمله مشارکت های او این ایده اصلی بود که هدف یک تجارت ایجاد مشتری است و آنچه مشتری می خواهد تعیین می کند که یک تجارت چیست. وظیفه اصلی مدیریت، تجمیع منابع و توانمندسازی کارکنان برای رسیدگی موثر به نیازها و ترجیحات در حال تکامل مشتریان است.

ارزش فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی می تواند موفقیت و شکست یک کسب و کار را تعیین کند و جزء کلیدی است که رهبران استراتژیک باید در فرآیند مدیریت استراتژیک در نظر بگیرند. فرهنگ عامل اصلی در نحوه ترسیم اهداف، اجرای وظایف و سازماندهی منابع توسط افراد سازمان است. فرهنگ سازمانی قوی باعث می شود که رهبران و مدیران انگیزه کارکنان را برای اجرای وظایف خود در راستای استراتژی های مشخص شده آسان تر کنند. در سازمان‌هایی که انتظار می‌رود مدیران و کارکنان سطوح پایین‌تر در تصمیم‌گیری و استراتژی مشارکت داشته باشند، فرآیند مدیریت استراتژیک باید آنها را قادر به انجام این کار کند.

ایجاد استراتژی های مناسب برای فرهنگ سازمان بسیار مهم است. اگر یک استراتژی خاص با فرهنگ سازمان مطابقت نداشته باشد، مانع از توانایی دستیابی به نتایج مورد نظر استراتژی خواهد شد.

آکادمی تاکتیک همواره در تلاش بوده است تا آموزش های مدیریتی در حوزه ی صنعت ساختمان را به صورت کاربردی در اختیار مدیران و فعالان این صنعت قرار دهد.یکی از سرفصل هایی که در دوره جامع  EMC    ( engineering mentoring and (coaching آموزش داده شده،مباحث مدیریت استراتژیک در صنعت ساختمان هست.برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر روی این لینک کلیک کنید.

نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
زهرا بخشی
14:11 - 1401/07/27
پاسخ دهید
ممنون از مقالات خوب سایتتون که بسیار پر محتوا و اثر بخشه
سارینا مرادی
14:16 - 1401/07/27
پاسخ دهید
مقاله تون خیلی جالب مفید بود خیلی ممنون
فهیمه روستا
12:23 - 1401/08/11
پاسخ دهید
چقدر خوب تو ۵مرحله مدیریت استراتژیک و ساده سازی کردین سپاس🙏
امین صادقی
14:19 - 1401/08/22
پاسخ دهید
5مرحله فرایند مدیریت استراتژیک جذاب بوده اما جای شفاف سازی بیشتر وجود داره. ممنون از تیم خوبتون.
    پشتیبان آکادمی تاکتیک
    11:11 - 1401/08/25
    پاسخ دهید
    ممنون از همراهی شما
فهرست

لطفا صبر کنید

madarmodiriat