موفقیت شغلی چطور به دست می آید؟

موفقیت شغلی چطور به دست می آید؟ (۱۰ نکته برای موفقیت تضمینی)

فلش

چگونه در شغلمان موفق شویم؟

همه ی انسان ها آرزو دارنددر کار خود موفق باشند، کاری داشته باشند که برای آن ها لذت بخش باشد و به بهبود زندگی آن ها کمک کند. با این حال بسیاری از ما از این خواسته دست میشوییم و در حالی که مشغول به کاری با اجرت کمتر هستیم که از آن لذت خاصی نمی بریم دیگر آرزوی موفقیت شغلی را فراموش می کنیم.

خبر خوبی که برای شما داریم این است که موفقیت شغلی یک مساله ی انتخابی از سوی شماست و با تلاش و آموزش و توسعه ی فردی می توانید بیش از آنچه تصور داشته اید موفقیت در کسب و کار و شغل خود را تجربه کنید.

نکته کلیدی این است که بدانید به چه شغلی علاقه دارید و آن را دنبال کنید. همچنین صرف نظر از اینکه شما در کجای جاده‌ی موفقیت شغلی خود قرار دارید، می توانید عادات و مهارت‌هایی  ایجاد کنید که به شما می کنند در محل کار و خانه مؤثرتر باشید و دیدگاه مثبت تری پیدا کنید.

اکنون برای اینکه سفری لذت بخش از کارکردن را به سمت موفقیت شغلی آغاز نمایید 10 نکته ای که در این مقاله به آن پرداختیم را دنبال نمایید.

1-شغل خود را عاقلانه انتخاب کنید.

اولین و مهمترین قدم برای دستیابی به موفقیت شغلی، انتخاب شغل است. با این حال، انتخاب شغلی که موفقیت را برای شما به ارمغان می آورد، به تعریف و انتظارات شما از موفقیت بستگی دارد.

آیا ترجیح می دهید شغلی ثابت با روتین خاص داشته باشید؟ یا سفرهای کاری و روال کاری منعطف چیزی است که شما را در کار به وجد می آورد؟

آیا در پی شغلی پر درآمد هستید یا پول برایتان دغدغه ی اصلی محسوب نمی شود؟

هنگامی که اولویت های خود و آنچه که رضایت شخصی واقعی را برای شما به ارمغان می آورد را مشخص کردید، می توانید حرفه خود را حول آنها شکل دهید.

البته مهمترین اولویت این است که شغلی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید. وقتی کاری را انجام می دهید که به آن علاقه دارید، رضایتمندی در شغلتان بسیار آسان تر حاصل خواهد شد.

به عبارت ساده، موفقیت در کار به معنای انجام کاری است که دوست دارید، و به خاطر داشته باشید که شما این کار را تنها برای یک روز انتخاب نمی کنید بلکه شغلتان همدم چندین ساله و یا حتی دائمی شما خواهد بود که بخش عمده ی زندگی شما را در برمی‌گیرد.

2-یک یادگیرنده مادام العمر باشید.

جا دارد در این قسمت یادی کنیم از ضرب المثل دلچسب ” ز گهواره تا گور دانش بجوی.” و یادآور شویم که یادگیری مستمر کلید پیشرفت و موفقیت است.

وقتی مصمم به یادگیری چیزهای جدید هستید، پتانسیل رشد شما افزایش می یابد. ذهنیتی ایجاد کنیدکه به شما امکان دهد به طور منظم چیزهای  جدیدی را در زندگی شخصی و حرفه ای خود امتحان کنید. مهارت های جدید فرصت های جدیدی را برای شما به ارمغان می آورد.

بدین منظور می توانید یک سرگرمی جدید به برنامه های خود اضافه کنید، کار یا فعالیتی که مدت ها است علاقه مند به انجام آن بوده اید در بزنامه ی خود قرار دهید و یا حتی خود را با کار و چیزی که تا کنون برابتان ترسناک بوده به چالش بکشید و وارد میدان شوید.

در محل کار به رئیس یا سرپرستان خود و کسانی که الگوی کار و در درجات بالاتری از شما هستند نگاه کنید و از آن ها مشورت بگیرید. به دنبال فرصت هایی برای آموزش در حوزه تخصصی خود باشید. مدارک و گواهینامه های مورد نیاز از مهارت های مربوط به حرفه تان که به شما در پیشرفت شغلی کمک کنند به دست آورید و در برنامه ریزی های خود برای کسب آنها زمان مشخصی تعیین کنید.

دوره‌ها و آموزش های مرتبط با کارتان را بیابید که می‌توانید به صورت آنلاین برای افزایش مهارت‌های خود از آن ها استفاده کنید. مواردی را انتخاب کنید که فرصت‌ ارتقا  در شغل فعلی‌تان برای شما ایجادمی‌کنند، یا از این فرصت‌های یادگیری استفاده کنید تا متوجه شوید واقعا شغل فعلی شما همانی است که حقیقتا شما می خواهید؟ یا لازم است مسیرتان را تغییر دهید؟

هرگز خود را در موقعیتی قرار ندهید که احساس کنید تا ابد در شغل خود گیر کرده اید. راه تغییر را همواره باز بگذارید تا بتوانید بهتین خود باشید. در غیر این صورت فرسودگی شما حتمی خواهد بود.

 

مهم نیست در کجای حرفه خود هستید، همیشه این قدرت را دارید که تغییرات شغلی ( career changes) ایجاد کنید.

بسیاری از اوقات، این تغییرات ممکن است ترسناک یا دشوار باشد، اما این به معنای عدم سودمندی آن‌ها نیست.

در تمام مراحل شغلی خود ذهنیت یادگیری را به طور مستمر حفظ نمایید. احساس دانایی آن چیزی است که منجر به سقوط شما خواهد شد.

هرگز برای پیشرفت خود و شغلتان دست از کار نکشید و هرگز تسلیم این باور اشتباه نشوید که در همان جایی که هستید گیر کرده اید. پیشرفت همواره ممکن و البته ضروری است.

2. یک یادگیرنده مادام العمر باشید

 

3-انتظارات موجود در جایگاه شغلی خود را بررسی نمایید.

وقتی بدانید کارفرمای شما به دنبال چه چیزی است، تصویر واضحی دارید تا بتوانید به بهترین نحو کار را به انجام برسانید و با موفقیت رو به رو شوید.

اینکه کارفرما انتظاراتش را با شما در میان بگذارد و نحوه ی به انجام رساندن آن از شما را مورد بررسی قرار دهد اتفاق بسیار مفیدی در روند کار شما خواهد بود اما شما به این بسنده نکنید و سعی کنید پیش از عنوان نمودن این مسائل و یا در مود مسائل بیان نشده توقعات آن ها بیابید و در به انجام رساندن آن ها کوشا باشید. راضی نمودن کارفرما باعث رشد شما خواهد شد.

تمام مواردی که در شرح شغل فعلی شما به عنوان مسئولیت فهرست شده است را بخوانید. مطمئن شوید که سخت کار می کنید تا مولد باشید و همه ی مسئولیت را به درستی انجام دهید.

ماموریت و اهداف سازمانی که برای آن کار می کنید را بیاموزید. توجه کامل خود را به این موضوع بدهید که چگونه می توانید به بهترین نحو به این اهداف کمک کنید و به کسب و کار در رسیدن به ماموریت خود کمک کنید. توجه داشته باشید که اگر اینها با ارزش‌ها و مسیر شغلی شما همسو نباشد، احتمالاً زمان آن فرا رسیده است که به دنبال شغل جدیدی بگردید.

فرهنگ محل کار سازمانی که برای آن کار می کنید را درک کنید. فرهنگ محل کار با ارزش ها و سیستم های اعتقادی کارفرمایان و همکاران شما تعریف می شود.

برای مثال، نوع فرهنگ در شغل شما ممکن است بر دوستی، همکاری، بهره‌وری، مسئولیت‌پذیری، انگیزه، وضوح ارتباطات یا به چالش کشیدن کارمندان به طرق مختلف تاثیرگذار باشد.

آداب  حرفه ای بودن در محیط کار اهیت زیادی دارد. وقتی فرهنگ محل کار خود را درک می کنید، می دانید که برای موفقیت فردی و جمعی در یک تیم با همکاران خود چه شیوه ای لازم است به کار ببنید و آداب رفتار حرفه ای مناسب با آن فضا را به کار خواهید گرفت.

 

4-مسئولیت تمام کارهایی که انجام می دهید را به عهده بگیرید

اگر قصد دارید در کارتان موفق شوید باید مسئولیت هم شکست ها و هم موفقیت های خود را بر عهده بگیرید و آن ها را به در ستی مدیریت نمایید.

پیروزی های خود را جشن بگیرید، آنها را تجزیه و تحلیل کنید، و یاد بگیرید که چگونه می توانید از آنها تقلید کنید و در آینده به کار بگیرید.

همچنین شما باید مسئولیت شکست های خود را نیز به عهده بگیرید، بدون اینکه اجازه دهید آنها شما را پایین بکشند، مسئولیت آنها را بپذیرید و هر آنچه را که می توانید از اشتباهاتی که مرتکب می شوید بیاموزید.

در اغلب مواقع، شکست معلمی بسیار تاثیرگذارتر از موفقیت است. موفق ترین افراد جهان اگر اشتباهات خود را نمی‌پذیرفتند و از آنها درس نمی‌گرفتند، در جایگاه امروزی خود قرار نداشتند.

مسئولیت پذیری

5-مهارت های مدیریتی خود را توسعه دهید

اتخاذ مهارت های مدیریتی خوب به شما کمک می کند تا در کارتان موفق باشید.

ویژگی های کلیدی رهبران خوب شامل صداقت، شجاعت، فروتنی، همکاری، صداقت و ارتباط خوب است.

توانایی تمرکز خود را بهبود بخشید. تمرکز بر اهداف سازمان، کارفرمایان، بخش یا تیم و همچنین اهداف خود شما را سریع تر از آنچه می خواهید به موفقیت نزدیک می کند.

برای ارائه ایده های جدیدی که به نفع شرکت است یا یافتن راه حل هایی که باعث بهره وری بیشتر تیم می شود ابتکار عمل به خرج دهید.

هوش هیجانی (EQ)

هوش هیجانی خود را گسترش دهید، تا بتوانید در مدیریت و درک احساسات خود و همچنین آگاهی و احترام به احساسات دیگران بهتر عمل کنید.

مؤلفه های اساسی هوش هیجانی عبارتند از همدلی، خودانگیختگی، خودآگاهی، مهارت های اجتماعی و خودتنظیمی.

 

توانایی هر فرد برای کمک به سازمان را پیدا کنید. با بهره گیری از نقاط قوت هر یک از کارمندان یا اعضای تیم خود و دادن فرصت هایی برای بهبود مهارت هایی که ممکن است فاقد آنها باشند، بهترین عملکرد را در کارمندان یا اعضای تیم خود به نمایش بگذارید.

 

6-نگرش مثبت خود را حفظ کنید

وقتی نگرش مثبتی داشته باشید، نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت. علاوه بر این در نظر داشته باشید که بدبینی دشمن موفقیت است.

بدبینی می‌تواند چالش‌های قابل مدیریت را به چالش‌هایی غیرقابل حل تبدیل کند، در حالی که خوش‌بینی می‌تواند هر چالشی را به مساله ای قابل حل برای شما بدل کند. بنابر این بهتر است مثبت اندیشی را بیاموزیم.

زمانی که به افکار منفی فکر می کنید یا نگرش بدبینانه ای نسبت به برخی از جنبه های شغلی خود نشان می دهید سعی کنید بر افکار خود مسلط شوید و آن ها را به سمتی مثبت سوق دهید.

اگر در این راه ثابت قدم باشید به زودی خواهید دید که اطرافیان شما نیز تفکر مثبت شما را تقلید خواهند کرد و محیط کار را به محیطی بسیار لذت بخش و سودآور برای همه تبدیل می کنند.

به عبارت دیگر، همیشه به جنبه های مثبت نگاه کنید و نگرش مثبت داشته باشید و یقین بدارید آینده شغلی شما نیز روشن تر خواهد بود.

 

7-بین کار رو زندگی تعادل ایجاد کنید

گرچه سخت کار کردن لازمه ی موفق شدن در زمینه ی شغلی شماست اما اگر قرار باشد همه ی وقت ما صرف کار شود، چیزی جز فرسودگی، استرس و خستگی حاصل نخواهد شد که تاثیر مخرب بر موفقیت شغلی ما خواهد داشت. یادتان باشد که ما انسانیم و کار کردن تنها بخشی از ماموریت ما در زندگی است.

تنها مقدار کاری که انجام می دهید مهم نیست، بلکه کیفیت کاری که تولید می کنید اهمیت بیشتری دارد. اگر متوجه شدید که شغل شما بر زندگی شخصی شما پیشی گرفته و سایه افکنده است، زمان آن فرا رسیده است که یک سیستم و طرز فکر جدید را اتخاذ کنید.

تعدیل در این موضوع را می توانید با پرداختن به مسائل و فعالیت های غیر کاری آغاز کنید. ورزش، هنر، یا سایر علاقه مند هایی را بیابید که در ارتبار با کار شما نیستند و به دنبال یادگیری آن‌ها باشید.

برای تفریح ​​وقت بگذارید. بازی کردن هم به اندازه ی کار و استراحت مهم است. تفریح ​​به ذهن شما اجازه می دهد تا از فشار و استرس جدا شود و بدن شما را سرحال می‌کند. با این کار شما قادر خواهید بود در محل کار سازنده تر و شادتر باشید.

زندگی شخصی خود را از زندگی کاری خود جدا نگه دارید. در پایان روز، کار خود را در دفتر رها کنید، بدین معنی که از فکر کردن و صحبت کردن در مورد مسائل کاری در زمانی که در خانه هستید پرهیز کنید.

 

8-برای خود اهداف تعیین کنید

یکی از سودمندترین کارهایی که یک فرد می تواند برای حرفه خود انجام دهد این است که برای خود هدف گذاری کند.

مجموعه ی اهدافی  که به خوبی در مورد آنها فکر شده است می توانند به عنوان یک نقشه راه برای موفقیت عمل کند ما باشند و به مسیر تلا های ما جهت دهند.

یک هدف سودمند، هدفی است که در عین دست یافتنی بودن چالش برانگیز باشد و زمانی که به آن دست یابید، شما و شغلتان را بهبود بخشد.

در نظر گرفتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت در رسیدن به خواسته هایتان شما را در این مسیر هدایت کرده و انگیزه بخش خواهد بود.برای خود اهداف تعیین کنید

 

9-تسلط بر مدیریت زمان

یکی از اساسی ترین کلیدهای موفقیت شغلی توانایی مدیریت زمان است.

از جمله بهترین کارها در جهت مدیریت زمان این است که روز کاری بعدی خود را در پایان هر روز کاری یا اول صبح که به محل کار می رسید برنامه ریزی کنید. این برنامه ریزی باید شامل جزئیات زمان بندی برای انجام وظایف خاص، پاسخ به ایمیل ها، برقراری تماس های تلفنی و غیره باشد.

وظایف را اولویت بندی کنید تا مهم ترین کارها ابتدا انجام شوند. همچون شرح حال کتاب «قورباغه را قورت بده » ابتدا بزرگ‌ترین، مهم‌ترین وظیفه‌ی خود و یا همان وظیفه ای که کمتر از همه به انجام آن رغبت دارید را بر عهده بگیرید، سپس بقیه روزتان پربازده‌تر خواهد بود.

طبق اصل پارتو الویت بندی وظایف باید به گونه ای باشد که تقریباً 20 درصد تلاش شما 80 درصد از موفقیت شما را تشکیل دهد. بنابراین مطمئن شوید که 20 درصد از تلاش شما بر روی مهمترین وظایفی متمرکز شده است که شما را در مسیر رسیدن به اهدافتان نگه می دارد.

هنگامی که پروژه های بزرگی برای تکمیل دارید، مسئولیت های بزرگ را به وظایف کوچکتر و قابل مدیریت تر با ضرب الاجل های مشخص تقسیم کنید.

مهارت های مدیریت زمان را که برای رسیدن به ضرب الاجل های خود نیاز دارید بیاموزید. نکات مفید شامل به حداقل رساندن حواس پرتی و پاداش دادن به خود برای موفقیت هایتان است. از درخواست کمک در صورت نیاز نترسید و برای پاسخ به سوالاتی که به موفقیت شما کمک می کند با کارفرما یا رئیس خود تماس بگیرید.

بازخورد بگیرید و از این طریق بیاموزید

بازخورد های منفی ای که انتظار دریافت آن ها را نداشتیم مانند قرصی تلخ و بدمزه اند. گرچه به سختی خورده و هضم می شوند اما بهترین دارو برای مداوای ما هستند.

 

10-چند قدم جلوترگام بردار

در نهایت، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که می‌توانید برای موفقیت در کار به دست آورید این است که تلاش بیشتری برای انجام کارهای خوب در محل کار انجام دهید.

کارمندانی که از سخت کار کردن نمی ترسند، مهارت های مورد نیاز خود را برای تبدیل شدن به رهبران در شرکت توسعه می دهند. به جای اینکه کارمند یک شرکت باقی بمانید ، می توانید تلاش کنید تا رئیسی باشید که شرکت را اداره می کند یا مالک آن است.

بهتر این است که تصویر بزرگ را ببینید. با توجه به اهدافی که شرکت شما دارد، می‌توانید نیازها را پیش‌بینی کنید، به روندهایی توجه کنید که پیشرفت‌های جدیدی را به همراه خواهد داشت، و ایده‌های جدیدی را ارائه کنید که می‌تواند هم شما و هم سازمانتان را به موفقیت برساند.

در صورت نیاز، وظایف جدیدی را به وظایف خود اضافه کنید که پیشرفت شما را ساده می کند. به جای اینکه منتظر بمانید تا رئیستان وظایف جدیدی را به شما محول کند، ابتکار عمل را به دست بگیرید. این یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که کارمندان می‌توانند به واسطه ی آن به ذهن رئیس خود راه پیدا کنند.

 

خود را برای موفقیت در کار آماده کنید

با به کارگیری این 10 نکته برای موفقیت در کار، اعتماد به نفس خود را افزایش می دهید، مهارت های خود را بهبود می بخشید و به اهداف خود نه تنها در محل کار بلکه در زندگی دست خواهید یافت. برای کمک به شما در شروع، می توانید از دوره ی یازده گانه توسعه ی فردی استفاده کنید و همچنین از متخصصین مجموعه در این راه مشاوره در یافت کنید تا سریعتر از آنچه فکر می کردید به موفقیت برسید.

 

نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
احسان امانی
15:45 - 1401/07/04
پاسخ دهید
مگه میشه کسی با شه که عاشق کسب موفقیت شغلی و موقعیت بهتر نباشه.خیلی دلم میخواد کسب و کار رو حرفه ای یاد بگیرم
فهرست

لطفا صبر کنید