بیزینس کوچینگ چیست | مزایای بیزینس کوچینگ در کسب و کار
کوچینگ کسب و کار مزایای بی شماری را برای افراد و سازمان هایی که به دنبال پیشرفت در چشم انداز رقابتی امروز هستند ارائه می دهد. در مرحله اول، راهنمایی و پشتیبانی شخصی برای صاحبان و مدیران کسبوکار فراهم میکند و به آنها کمک میکند ضمن رفع نقاط ضعف، نقاط قوت خود را شناسایی کرده و از آنها بهرهبرداری کنند. مربیان در تعیین اهداف روشن و توسعه استراتژی های عملی کمک می کنند و باعث افزایش بهره وری و کارایی می شوند. در نهایت، کوچینگ کسب و کار افراد را قادر میسازد تا پتانسیل کامل خود را باز کنند و موفقیت پایدار را در سرمایهگذاریهای خود به ارمغان آورند.
در این مقاله قصد داریم به تعریف بیزینس کوچینگ و مزیت های آن به صورت کامل پرداخته و اطلاعات مورد نیاز جهت شروع کوچینگ و مراحل آن با دیدگاه حمید صباغی بپردازیم.
چرا به بیزینس کوچ نیاز دارید؟ نظر 5 فرد موفق و مشهور در خصوص بیزینس کوچینگ
در اینجا چند دلیل عالی وجود دارد که چرا شما به یک مربی از موفق ترین افراد روی کره زمین نیاز دارید!
تا به حال به این فکر کرده اید که “آیا کوچینگ واقعا کار می کند؟” خوب، تماشا کنید و بخوانید تا پاسخ برخی از این افراد بسیار موفق و تأثیرگذار را بیابید.
کوچینگ قطعا کار می کند. افرادی مانند اپرا وینفری، هیو جکمن، اریک اشمیت و حتی بیل گیتس همگی مربیگری را توصیه می کنند. در اینجا چیزی است که آنها در مورد اینکه چرا بیزینس کوچینگ موثر است و چرا باید یک مربی در زندگی خود داشته باشید، می گویند.
بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، نجیب زاده، سرمایه گذار، نویسنده، بشردوست و بشردوستانه در سایت authentic دیدگاه خود در مورد بیزینس کوچینگ اینگونه بیان میکند.
“Everyone needs a coach. We all need people that give us feedback. That’s how we improve.”
“همه به یک مربی نیاز دارند. همه ما به افرادی نیاز داریم که به ما بازخورد بدهند. اینطوری پیشرفت می کنیم.”
بیل کلینتون: رئیس جمهور سابق آمریکا نیز از جمله شخصیت هایی است که با یک مربی کار کرده است. او در مجله فوربز دیدگاه خود در خصوص بیزینس کوچ اینگونه ارائه میدهد:
“[A coach] teaches us the most important lesson that every individual has to learn about living day to day, which is that you have choices in every circumstance.”
(“[یک مربی] مهمترین درسی را که هر فردی باید در مورد زندگی روزمره یاد بگیرد، به ما میآموزد و آن این است که شما در هر شرایطی انتخاب دارید.”)
اپرا وینفری: اپرا وینفری، شخصیت تلویزیونی، بازیگر و کارآفرین. در سایت در سایت لینکدین در مورد بیزینس کوچینگ می گوید:
“Coaching helps you to stop the crazy mind chatter in your head.”
(“کوچینگ به شما کمک می کند تا از پچ پچ های دیوانه وار ذهن خود جلوگیری کنید.”)
“[Coaching helps you] stop the crazy mind chatter in your head that tells you all the time that you’re not good enough.”
“[کوچینگ به شما کمک میکند] این حرفهای ذهن دیوانهکننده در سرتان را متوقف کنید که همیشه به شما میگوید به اندازه کافی خوب نیستید.”
هیو جکمن، بازیگر، خواننده و تهیه کننده برنده جایزه. در سایت northstartraining می گوید:
“A coach just has a different perspective. Still to this day, the best have coaches because the coach can see what you can’t see because you’re in the forest, they’re outside of it.”
یک مربی فقط دیدگاه متفاوتی دارد. هنوز هم تا به امروز، بهترین ها مربی دارند، زیرا مربی می تواند چیزی را ببیند که شما نمی توانید ببینید، زیرا شما در جنگل هستید، آنها خارج از آن هستند.”
اریک اشمیت، مدیر عامل گوگل، رئیس اجرایی گوگل و شرکت آلفابت. در سایت authentic در مورد بیزینس کوچینگ می گوید:
“The one thing that people are never good at is seeing themselves as others see them. A coach really, really helps.”
(“تنها چیزی که مردم هرگز در آن خوب نیستند این است که خود را همانطور که دیگران می بینند ببینند. یک مربی واقعاً کمک می کند.”)
ضرورت بیزینس کوچینگ در رشد کسب و کارها
در دنیای حرفه ای امروزی که رفته رفته کسب و کارهای زیادی پا به عرصه فروش و تجارت در بازار های گوناگون تولیدی و خدماتی می گذارند، رقابت بیش از پیش دشوار شده. و این به خودی خود چالش هایی را برای کسب و کارها و بیزینس های موجود ایجاد کرده است.
به گونه ای که در مسیر رسیدن به اهداف و درآمدزایی خود به مشکلات اساسی برخورده اند. این مشکلات صاحبین کسب و کار ها را به جایی رسانده که دیگر امیدی در ادامه روند کاری خود نمی بینند و همان جا با عرصه رقابت خداحافظی می نمایند.
اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید و یا قصد دارید کسب و کاری را برای خود در آینده به وجود آورید، با گذر زمان با چالش هایی رو به رو خواهید شد که روح کسب و کار شما را به سادگی از بین می برند! اما راه حل کجاست؟! چگونه بر این مشکلات می توان غلبه کرد؟! بیزینس کوچینگ چگونه به کمک شما می آید؟!
بیزینس کوچینگ چیست؟
بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب و کار به معنای “رهیاری کسب و کار” می باشد. بیزینس کوچینگ به صاحبان کسب و کارها کمک می کند تا با استفاده از استعدادهای خود، کسب و کار خود را ساخته و رشد و توسعه دهند تا به اهداف موردنظر خود برسند.
بیزینس کوچ چیست؟ فردی که اینجا به کمک شما می آید تا با استعدادهایی که کسب و کار شما دارد به گونه ای بیزینس شما را ساخته و پرورش دهد تا شما را به آن اهدافی که در سر داشتید برساند.
مطلب پیشنهادی: لایف کوچینگ چیست؟
بیزینس کوچینگ چه چیزهایی نیست؟
-
آموزش
آموزش اطلاعات مقطعی درباره کاری که میخواهید انجام دهید یا باید انجام دهید به شما می دهد و همانجا متوقف می شود!
-
مشاوره
یک مشاور به طور معمول برای یک پروژه خاص و یا برای یک مشکل خاص به خدمت گرفته می شود، در جهت رفع آن مشکل قدم بر می دارد و سپس بعد از اتمام پروژه آن را ترک کرده و تمام دانش خود را با خود می برد!
-
منتورینگ
از تفاوت های بیزینس کوچینگ و منتورینگ می توان به پایه و اساس منتورینگ اشاره کرد که برخلاف بیزینس کوچینگ که براساس وظیفه گرایی می باشد. منتورینگ براساس رابطه گرایی می باشد. منتور تلاش می کند تا یک محیط امن و ایمن برای سازمان ها در مسائلی که مربوط به موفقیت های فردی (شخصی) و حرفه ای است را به وجود آورد.
-
لایف کوچینگ
یک لایف کوچ و مربی زندگی بر خواسته های شخصی مشتریان تمرکز می کند و فرآیندهای کسب و کار و رشد آنها را پوشش نمی دهد!
🎧پادکست هفت گناه کبیره در بازاریابی و بیزینس توسط حمید صباغی🎧
شروع بیزینس کوچینگ
در ابتدای راه بیزینس کوچینگ و پیاده سازی آن در یک کسب و کار لازم است که به موارد زیر حتماً توجه شود:
-
هویت بیزینس
یکی از اصلی ترین سوال هایی که حتماً در شروع کار بیزینس کوچینگ باید به آن توجه ویژه شود این است که خیلی از کسب و کار ها و صاحبان آنها، هویت دقیق بیزینس خودشان را نمی دانند!
یک بیزینس کوچ به شما در جهت تعیین DNA و هویت اصلی کسب و کار شما کمک می کند، چرا که خیلی از مشکلات با همین یک کار حل می شود و خیلی ها به آن بی توجه اند!
-
اهداف و ویژن
مجموعه اهداف و آینده نگری شما تا چه حد درست و عملی می باشد؟ مانند آنچه قبل تر نیز بیان شد، هر چقدر این اهداف منطقی تر باشند، طبیعتاً دست یافتنی تر خواهند بود.
-
تعیین استراتژی و اکشن پلن
استراتژی ها، تاکتیک ها و سپس اکشن پلن باید به وضوح مشخص گردند. بیزینس کوچ در کسب و کار در این مسیر منابع اطلاعاتی موردنیاز و توصیه های خود را بیان می کند.
انواع بیزینس کوچینگ
در هر یک از این گام ها سوالاتی مطرح می شود که توسط بیزینس کوچ به آنها پاسخ داده می شود.
-
روانشناسی بیزینس کوچینگ
یک بیزینس کوچ در این حالت به ارزیابی موانع و سد هایی که در کسب و کار شما وجود دارد می پردازد.
-
اشخاص بیزینس کوچینگ
چه افرادی باعث رشد و کسب و کار شما می شوند؟!
-
فرایند بیزینس کوچینگ
فرایندهای درونی کسب و کار شما که قدم به قدم باید طی شوند تا با اهداف شما تطبیق پیدا کنند کدام هستند؟
-
اقدامات بیزینس کوچینگ
در هر موقعیت چه اقداماتی انجام دهید تا بر اساس شاخص ها و متریک هایی که وجود دارند، کاملاً حرفه ای به نظر برسید؟
-
مراحل بیزینس کوچینگ
با توجه به تکنیک ها، تاکتیک ها، اهداف و استراتژی هامون دقیقاً چه کار هایی باید انجام دهید تا بر روی مشتری تاثیرگذار باشید؟
بیشتر مطالعه کنید: بهترین مشاوره بازاریابی در ایران
دانلود کتاب کوچینگ و منتورینگ به زبان آدمیزاد(coaching for dummies)
(برای دانلود روی عکس کلیک راست کنید و روی گزینه اول کلیک کنید)
نقش بیزینس کوچینگ در سازمان ها
- سیستم سازی
- یافتن مشکلات
- ایجاد انگیزه
- تعیین مسیر بازاریابی
- ارتباطات موثر
- مدیریت فروش
فرایند بیزینس کوچینگ
فرایند بیزینس کوچینگ یک مدل کلی دارد که در ادامه به آن می پردازیم. این مدل کلی برای دسته ای از افراد خاص طراحی شده است که البته این افراد، جزو اکثریت جامعه شناخته می شوند.
این افراد کسانی هستند که برای شروع و راه اندازی یا توسعه و رشد کسب و کار خود، نیازمند راهنما هستند.
اهداف کلی این مدل بیزینس کوچینگ به 4 هدف تقسیم می شوند:
- توسعه برنامه های عملی برای رسیدن به اهداف کسب و کار
- بررسی و شفاف سازی ایده کسب وکار یا توسعه آن
- ایجاد روندی برای استمرار در مسیر توسعه و توانایی مواجهه با مشکلات و محدودیت ها
- ایجاد حس خلاقیت و اعتماد به نفس برای عملی کردن برنامه کسب و کار یا توسعه آن
کوچ (فردی که کوچینگ می کند) باید کاری کند تا روند این فرایند، کسب و کار مراجع را از خوب به سمت عالی هدایت کند.
مطلب پیشنهادی: کوچینگ سازمانی چیست؟
مرحله اول(پیدا کردن چشم انداز و اهداف بلند مدت):
مرحله اول با گفت و گو و پرسش کوچ از مراجع شروع می شود. کوچ این پرسش ها را در جهت پیدا کردن هدف و چشم انداز مراجع از کوچینگ و همینطور خروجی و بازدهی آن ها از کوچینگ، می پرسد. نمونه ای از سوالاتی که کوچ ها از مراجع می پرسند:
- انتظارات از کوچینگ چیست؟
- خروجی مطلوب مراجع چیست؟
- از چه زمانی و از کجا ایده ایجاد یا رونق و توسعه کسب و کار به ذهن مراجع خطور کرده است؟
در کل در این مرحله، شما به عنوان کوچ باید به تعریف مراجع از موفقیت کسب و کار، پی ببرید. بعد از شفاف شدن این موضوع، شما از انگیزه های مراجع، مطلع می شوید
. کار دیگری که شما (کوچ) در این مرحله انجام می دهید، جلب اعتماد و اطمینان مراجع به فضای بیزینس کوچینگ است، به طوری که قرارداد کوچینگ با مشخص کردن نقش دو طرف (کوچ و مراجع) و همینطور مشخص کردن زمان و طول جلسات منعقد و امضا می شود.
بدانید که بزرگترین و جامع ترین مرجع کوچ های حرفه ای در سراسر جهان فدراسیون بین المللی کوچینگ(ICF) است.
مرحله دوم (هدف گذاری):
در این مرحله اهداف مورد نظر مراجع و مدیران، مشخص می گردد. وقتی که مراجع، اهداف زیادی را مشخص می کنند باید از آن ها 3 پارامتر اهمیت، ضرورت، اولویت را جویا شوید؛ همچنین همه اهداف مدیران باید SMART باشد. هدف گذاری SMART مخفف کلمات آورده شده در تصویر بالا می باشند.
مرحله سوم (مشخص کردن وضعیت حاضر):
در این مرحله میزان دانش، توانایی، تجربه و مهارت مراجع و مدیران در رابطه با شروع یا توسعه کسب و کار مشخص می شود. در این مرحله نیز باید جواب هایی برای پرسش های زیر پیدا کنید تا میزان دانش، توانایی، تجربه و مهارت مراجع و مدیران، مشخصص گردد.
آیا فکر ایجاد یا توسعه کسب و کار با توانایی و مهارت های مدیران همخوانی دارد؟
آیا اعتقادات و تعصبات محدودکننده ای برای این ایده وجود دارد؟
آیا این ایده با ارزش ها و باورهای مدیران سازگار است؟
و با پاسخ دادن به سوالاتی از این قبیل، می توانید میزان پارامترهای بالا را اندازه گیری کنید.
مطلب پیشنهادی: بیزینس کوچینگ برای کسب و کارهای کوچک
مرحله چهارم) طراحی برنامه کسب و کار:
این مرحله نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و بسیار مهم است که مدیران و مراجع، مفهوم کلی مدل و برنامه کسب و کار را بشناسند و در ادامه بر اساس ایده های خود، برنامه و مدل کسب و کار طراحی کنند.
در ادامه به این مطلب می پردازیم که مدل یا برنامه کسب و کار چیست و آن را توضیح می دهیم.
مرحله پنجم) بازنگری و ارزیابی:
در مراحل قبلی بررسی کردیم که چه چیزهایی طبق روال و درست کار می کنند و چه چیزهایی نیاز به اصلاح و بازبینی دارند. ما در مراحل قبل ارزیابی کردیم که همه چیز به بهترین نحو پیش رود و مدل کسب و کار تقریبا کاملی به ما ارائه می دهد و فقط باید اصلاحات کمی در آن رخ دهد. ارزش ها بررسی شد و سازگاری آن با کسب و کار بررسی شد.
همچنین در این مرحله، کل فرایند قبلی را بازبینی می کنیم و بعد از آن، به سراغ ارزیابی می رویم و با توجه به آن متوجه درست بودن یا نبودن مسیر خود می شویم؛ و اگر دریابیم که در مسیر درستی قرار داریم، می توانیم به پیشروی کسب و کار پی ببریم و تقریبا از دستیابی به هدف اطمینان پیدا کنیم.
پرسش های متداول در این مرحله به شرح زیر است:
چگونه می توان مشکلات را به گونه ای حل کرد که دیگر تکرار نشوند؟
چه چیزی تو را از اقدام و عمل باز می دارد؟
طبق نظر برایان تریسی یکی از معروفترین نویسندههای حوزهی تجارت که خود یک کارآفرین (Entrepreneur) برتر نیز محسوب میشود، در سایت الوکام :
بیزینس کوچ (Business Coach) خود کارآفرینی باتجربه و موفق است که تصمیم گرفته از استعداد آموزگاری و نیز تجاربش برای کمک به سایر کارآفرینان استفاده کند.
مزایای بیزینس کوچینگ چیست؟
همه ی ما می دانیم که شروع و راه اندازی مشاغل شخصی می تواند جالب و هیجان انگیز و همچنین دشوار و زمان بر باشد. اگر شما یک کارآفرین هستید احتمالا مطمئن نیستید که چه گونه می توانید کار خود را شروع کنید یا اینکه آیا آماده گسترش تجارت خود هستید یا خیر؟ اما به کمک بیزینس کوچینگ شما مجبور نیستید این کار را به تنهایی انجام دهید.
از مزایای بیزینس کوچینگ این است که به شما کمک کند و در مسیر درست شما را هدایت کند و شما را از گزینه های پیش رو و تصمیمات مهم مطلع سازد و بسته به وضعیت فعلی شما بهترین تصمیم را به سمت عملی شدن این تصمیمات پیش ببرد.
در حال حاضر ممکن است شما یک بیزینس کوچ نداشته باشید اما به دنبال یک فرد راهنما باشید که البته هر دو می توانند بسیار مفید باشند. بنابرین دانستن تفاوت های بین این دو حیاتی است. در واقع یک راهنما می تواند به بیان نگرانی ها و مشکلات و همچنین ارائه ی ایده های جدید و ناب بپردازد و از طرف دیگر بیزینس کوچینگ به شما کمک می کند تا این ایده ها را به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت به صورت واقع بینانه تقسیم کنید و شما را مسئول به انجام رسیدن این امور قرار میدهد.
بنابرین اگر شما به تدوین یک طرح تجاری ( بیزینس پلن) , یک استراتژی بازاریابی , مدیریت امور مالی یا حقوقی نیاز دارید یک بیزینس کوچ می تواند با استفاده از سالها تجربه و دانش از روند صنعت به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند.
مزایای بیزینس کوچینگ در کسب و کار
جالب است بدانید که بزرگترین رقیب شما در واقع خودتان هستید اکثر صاحبان مشاغل بر این باورند که همه چیز حرفه ی خود را میدانند و داشتن یک راهنما در کنار بیزینس خود را نشانه ی شکست و عدم موفقیت میدانند.
در این مقاله به شما نشان می دهیم که چرا بیزینس کوچینگ می تواند مفید باشد و اینکه در واقع درخواست نکردن کمک از یک راهنما میتواند علامت واقعی شکست و عدم موفقیت باشد.
دیدگاهی واضحتر با بیزینس کوچینگ
از اولین مزایای بیزینس کوچینگ این است که به شما یک جفت چشم عینی می دهد. این یعنی کسی کسب و کار شما را از بیرون بررسی میکند و تصمیمات شما , اقدامات شما , بیزینس شما از بیرون رصد می کند.
در حال حاضر , زمانی که شما مشغول برنامه ریزی هستید چه کسی از بیرون برنامه ی شما را می بیند تا به پیشرفت شما کمک کند؟
دسترسی به منابع پیشرفته
از دیگر مزایای بیزینس کوچینگ دسترسی به منابع پیشرفته است. برای هر کسب و کار مشغولیت های زیادی وجود دارد و باید موارد زیادی را نیز تحت نظر و کنترل داشت از جمله:
- اعضای تیم
- مشتری ها
- بازاریابی فروش
- سرمایه ی کسب و کار
- برنامه ریزی سیستمی
- پلن های استراتژی جدید
اما آیا واقعا رسیدگی به تمام این موارد برای شما با وجود زمان محدودتان به تنهایی ممکن است؟ آیا واقعا داشتن راهنمایی که تمام کار آن رسیدگی به امور بیزینس شما با استراتژی های پیشرفته برای رشد تجارت شما باشد مفید نخواهد بود؟
باید بدانید بهترین بیزینس کوچ برای رشد تجارت, کوچی است که تمام مشتری ها را آنالیز کند و اطلاعات آن ها را دریافت کند و در واقع باید اطمینان حاصل کند که آنها از بهترین ابزار و تکنیک های سیستمی بهره میبرند و این در نهایت به پیشرفت شما کمک خواهد کرد.
📽نقشه راه بازاریابی توسط حمید صباغی📽
یکی از مزایای بیزینس کوچینگ مسئولیت پذیری است
به این فکر کنید که تیم خود را به خاطر کارهایی که باید انجام دهند پاسخگو بدانید , که البته این باعث می شود که تجارت شما به درستی شروع به کار کند
اما شما به عنوان یک صاحب شغل, یک رییس که شما را مسئول می دانند با داشتن یک بیزینس کوچ میتوانید کسی را داشته باشید که مداخلات هفتگی را برای کمک به شما در مسیری که قصد دارید در آن باشید یاد آوری کند همچنین باعث می شود به سمت سطح بعدی تجارت خود ادامه دهید…
از دیگر مزایای بیزینس کوچینگ می توان به افزایش اعتماد به نفس , افزایش میزان درآمد, استفاده از نظر متخصصان آگاه و بی طرف , خارج شدن از حاشیه امن , یادگیری چه گونگی عمل کردن ایده ها , تصحیح سریع اشتباهات و ایجاد شبکه سازی اشاره کرد.
اکنون که با مزایای بیزینس کوچینگ اشنا شدیم و اموختیم که چه گونه با داشتن یک بیزینس کوچ حرفه ای کسب کار خود را به راحتی رشد و توسعه دهیم حال می خواهیم به معرفی بیزینس کوچ و وظایف او بپردازیم.
ما به شما پیشنهاد میکنیم کتاب کوچینگ اثر جولی استار را مطالعه کنید.
بیزینس کوچ کیست؟
شخصی است که با آگاهی و دانش خود مراجعین را راهنمایی می کند تا با وجود تمام سختی های راه اندازی یک کسب و کار مسیر صحیح را پیدا کنند و به هدف دل خواه برسند. بیزینس کوچ ها برای دستیابی به هریک از این اهداف پیشنهادات متنوعی می دهد. که این پیشنهادات نتیجه سالها زحمت و تلاش و تجربه می باشد. یک بیزینس کوچ حرفه ای با تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف یک شرکت می تواند آن را در این مسیر یاری کرده اما هدف اصلی که همیشه باید به آن توجه کند همراهی شرکت ها برای رشد و گسترش آن ها می باشد. یکی از بهترین بیزینس کوچ ها در دنیا جی آّبراهام می باشد.
بیزینس کوچ چه کارهایی انجام می دهد ؟!
حال که با مفهوم بیزینس کوچینگ آشنا شدید و متوجه شدید که در حقیقت بیزینس کوچینگ چیست، اکنون به بررسی وظایف بیزینس کوچینگ و نقشی که در کسب و کارها ایفا می کند می پردازیم.
-
تشخیص و تثبیت استعدادهای موجود
یک بیزینس کوچ بعد از بررسی استعدادهای درونی موجود در کسب و کار شما تشخیص می دهد که کدام یک از آنها ارزش سرمایه گذاری دارند.
-
شکل دادن اهداف و بازپروری اهداف
در فرایند بیزینس کوچینگ اهداف در نظر گرفته شده صیقل می یابند و از نظر منطقی بودن و نبودن سنجیده شده و مورد بررسی قرار می گیرند.
در پایان، اهداف کسب و کار به درستی مشخص می شوند و این اهداف، اهدافی هستند که کاملاً قابل اجرا بوده و طی بازه زمانی مشخصی قابل دست یابی خواهند بود.
-
جهت دهی به تصمیمات
بیزینس کوچینگ و یک بیزینس کوچ به شما می گوید که در مسیر اجرای این تصمیمات چه راهنمایی هایی بگیرید تا درست تر اقدام نمایید و به نوعی تصمیمات شما را در جهت رسیدن به اهدافتان هدایت می کند.
-
اقدام در جهت رسیدن به اهداف
یک بیزینس کوچ تمام تلاش خود را می کند تا به تمام اهدافی که در سر دارید و آنها را تعیین کرده اید حتماً حتماً دست پیدا کنید.
🎧پادکست: آموزش مرکزیت فروش توسط دکتر حمید صباغی🎧
10 وظیفه اصلی بیزینس کوچ
همان طور که در بالا اشاره شد از وظایف اصلی بیزینس کوچینگ کمک به شرکت ها و مراجعین برای رسیدن به هدف در کسب و کار و هم چنین رشد و گسترش آن می باشد. با نگاه عمیق تر به شرکتها متوجه خواهید شد که ممکن است بعضی از پروژه ها در حین کار نصفه بماند که این شرکت ها با استفاده از راهنمایی هایی که توسط مربی کسب و کار که به مدیران ارشد ابلاغ می شود مسیر را به درستی بپیمایند و پروژه از سر گرفته شود. با این وجود در می یابیم که تقریبا با نبود آنها شرکت ها و در خواست کننده ها نمی توانند در مسیر درست حرکت کنند.
بیزینس کوچ ها ۱۰ وظیفه ی اصلی دارند:
- ارائه پیشنهاداتی جهت پیاده سازی طرح ها
- کمک به روحیه مراجعه کنندگان وبا توجه به تصمیم هایی که در کسب و کار توسط صاحبان کسب و کار گرفته میشود یک نوع حس مسولیت پذیری در آنها به وجود آوردن.
- برای رسیدن به درک درست از مراحل,وضعیت کنونی و اهداف آینده باید یک ارتباط سالم و درست بین بیزینس کوچ و مراجعه کنندگان شرکت ها برقرار کرد.
- یکی از وظایف اصلی بیزینس کوچ کمک به مراجعه کنندگان در رسیدن به رشد و اهداف در کسب و کارشان می باشد.
- بررسی نقاط ضعف و قوت شرکنها و پیشنهاد اصلاح و یا رشد آنها
- یاری به شرکتها برای اجرای طرح هایی که در نظر دارند
- ارایه کمک برای شناخت مهارتهای فردی خودشان و استفاده از این مهارتها برای رسیدن به اهداف
- آگاهی دادن به شرکتها برای درک درست ازمسیرهای موجود در کامل کردن استراتژی و رسیدن به اهداف
- ارایه روش هایی برای از بین بردن نقاط ضعف در مسیر رشد کسب و کار
- بررسی پروزه هایی که دچار شکست یا موفقیت شده اند برای اینکه دلایل آنها را بسنجیم
یکی از وظایف بیزینس کوچینگ استراتژی کمپین فروش می باشد.
فرق مشاوره مدیریت و بیزینس کوچ
با وجود اشتراکاتی که در این دو معقوله وجود دارد ولی با نگاهی دقیق تر متوجه خواهیم شد این دو باهم متفاوت هستند. در واقع هریک عنوان کاری خاص خود را دارند در واقع وظایف بیزینس کوچ با وظایف مشاوره مدیریت فرق دارد. مشاور کسی هست که از تجربیات خود به مراجعه کننده می دهد و به او یاد می دهد چگونه در جهت بهبود حرکت کند ولی وظیقه بیزینس کوچ که در واقع علم و آگاهی کافی دارد و در این زمینه مدیریت را می داند ارایه این علم و آگاهی به مراجعه کنندگان می باشد.
تنها ایرادی که می توان به مربی کسب و کار وارد کرد برای تحول در مدیریت خود نمیتواند علم و آگاهی خود را به کار گیرد.
جمع بندی
در این مقاله به طور کامل با مفهوم بیزینس کوچینگ آشنا شدیم و عبارت “بیزینس کوچینگ چیست” را به خوبی درک کردیم.
حال آنکه یک بیزینس کوچ باید دارای مهارت های گوناگونی باشد و درک بالایی از مفاهیم بازاریابی و برنامه ریزی درست و استراتژیک باشد تا بتواند کسب و کار خود را به بهترین شکل ممکن اداره کند. اگر نیاز به بیزینس کوچ حرفه ای دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید تا مشاورین ما با شما تماس بگیرند.
سوالات متداول
بیزینس کوچینگ چیست؟
بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب و کار به معنای “رهیاری کسب و کار” می باشد. بیزینس کوچینگ به صاحبان کسب و کارها کمک می کند تا با استفاده از استعدادهای خود، کسب و کار خود را ساخته و رشد و توسعه دهند تا به اهداف موردنظر خود برسند.
بیزینس کوچ چیست؟
فردی که اینجا به کمک شما می آید تا با استعدادهایی که کسب و کار شما دارد به گونه ای بیزینس شما را ساخته و پرورش دهد تا شما را به آن اهدافی که در سر داشتید برساند.
انواع بیزینس کوچینگ
- روانشناسی بیزینس کوچینگ
- اشخاص بیزینس کوچینگ
- فرایند بیزینس کوچینگ
- اقدامات بیزینس کوچینگ
- مراحل بیزینس کوچینگ
دیدگاهتان را بنویسید