چرا کار آفرینی در رشته ی عمرانیک بیزینس کم ارزش است؟
پیمانکاران ساخت و ساز تمام چالشها، فشارها، شکستها و پاداشهای کارآفرینی را تجربه میکنند، بدون اینکه همچون بنیانگذاران در صنایع دیگر به عنوان یک کارآفرین به رسمیت شناخته شوند. امادر اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی شود، شما چه یک کدنویس در گوگل باشید که یک استارتآپ را از خانه ی خود راهاندازی میکند، یا پیمانکاری که از یک کسبوکار ساختمانی بزرگتر جدا میشود تا شرکت خود را راهاندازی کند،در هر حال شما یک کارآفرین هستید. این همان جهش از کارمند به کارآفرین است – با همان ۱۶ ساعت کار در روز و بی خوابی های شبانه.
یکی از سختی های کار آفرین بودن در هر صنعتی این است که همه چیز برعهده شماست. شما مسئول این هستید که اطمینان حاصل کنید که شرکت شما در اهداف و اقدامات خود موفق است، این اطمینان نه تنها برای خودتان، بلکه برای کارمندان و خانوادههایشان نیز مهم و ضروری است. شما می دانید که در بسیاری از موارد کارمندانتان سرپرست یک خانه هستند باید نان را بر سر سفره هایشان ببرند و بار ذهنی این مسئولیت می تواند بسیار از آن چیزی باشد که شما به آن فکر می کردید. بسیاری از کارکنان شما ممکن است برای پیوستن به استارتاپ شما ریسک کرده و مشاغل ثابتی را ترک کرده باشند، بنابراین فشار بر این است که مطمئن شوید به توانایی خود به عنوان یک کارآفرین ایمان دارید. و البته در ساخت و ساز، شما همچنین باید از ایمنی فیزیکی تیم خود در محل کار نیز اطمینان حاصل کنید.
در حالی که کارآفرینان رشته های عمرانی به اندازه ی دیگر مشاغل زحمت می کشند و به اندازه تمام پیشگامان و استارت آپ ها ی دیگر ریسک میکنند، آنها اغلب اعتبار یکسانی را برای این روحیه کارآفرینی خود، ریسکهایی که برای راهاندازی کسبوکار خود انجام میدهند یا دستاوردهایشان دریافت نمیکنند.
شاید دلیل این کم اهمیتی که این روزها به کارآفرینان این عرصه صورت میگیرد به دوران دانشگاه مربوط باشد. اینکه در فرهنگ ما زمانی مهندس بودن افتخار بزرگی برای خود فرد و خانواده هایشان محسوب میشد باعث شد این رشته تبدیل به اولین انتخاب ها شود و فارغ از استعداد و علاقه تعداد زیادی از داوطلبان تحصیلات تکمیلی رشته ها یمهندسی علی الخصوص صنعت ساختمان را در الویت انتخاب هایشان قرار دادند. فارغ از آنکه خبری از بازار کار این رشته بعد از فارغ التحصیلی خود داشته باشند. بدین ترتیب به مراتب با تعداد زیادی از فارغ التحصیلان مهندسی صنعت و ساختمان مواجه شدیم که در بازار کاری اشباع شده به دنبال کار هستند و این فراوانی کم کم کیفیت را در حاشیه قرار دادو بنابر این می توان گفت که در نگاه عمومی مهندسی در صنعت ساختمان از یک حرفه ی تخصصی تبدیل به شغلی شد که صرفا درآمدزاست و اثر چندانی از کیفیت و پیشرفت در آن قابل ملاحظه نیست. این موضوع سوگیری ها را نسبت به کارآفرینان این رشته نیز تغییر داد و ما در دهه های اخیر بسیار شاهد حضور افرادی غیر حرفهای و غیر متخصص در این زمینه بوده ایم.
مجموعه ی بیزینس کوچینگ و منتورینگ صنعت ساختمان با مدیریت مهدس نوروزی که قبلا در مجموعه ی پاراسیویل با ارائه ی آموزش هایی در حوزه های عمران و معماری مسیر متخصص شدن در این حوزه را ایجاد کرده بودند، هم اکنون در emc در پی آن هستند که با تیمی حرفه ای از متخصصان بیزینسی به فارغ التحصیلان و متخصصان صنعت ساختمان در جهت فعالیتی اصولی کمک کنند و تحولی در این صنعت رقم زنند.
در ادامه ی این مطلب به انواع حوزه هایی که مهندسان صنعت ساختمان می توانند به فعالیت در آنها بپردازند اشاره کرده ایم.
انواع بازار کار در رشته عمران
برای فعالیت در رشته عمران روشهای گوناگونی وجود دارد که در مقاله کسب درآمد از رشته عمران به طور کامل شرح دادهایم اما به صورت تیتروار و مختصر شیوههای درآمدزایی رشته عمران عبارت اند از:
- کارآموزی
- استخدام در شرکت های خصوصی
- مخندس ناظر
- کار پروژه ای
- تاسیس شرکت
- روش های درآمد آنلاین
اما به جزء این 6 روش گفته شده، کارآفرینی نیز یکی از شیوه های درآمدزایی برای رشته عمران است که در ادامه به طور کامل به آن میپردازیم.
آیتمهای مهم برای کارآفرینی
اگر به فکر کارآفرینی در رشته عمران هستید باید مواردی که در ادامه به آن اشاره میکنیم را رعایت نمایید.
- ایده پردازی اصولی
- تغییر چهارچوب فکری
- کسب اعتبار
- کسب تخصص
- مهارت فروش
ایده پردازی اصولی
اولین گام برای کسب موفقیت در کارآفرینی، ایده پردازی و طرح مناسب است. با توجه به میزان رقابتی که در مشاغل مربوط به رشته عمران وجود دارد برای به دست آوردن جایگاهی مناسب در این حوزه، باید طرحی کاربردی را برای پیاده سازی و ایجاد کاری جدید و نوین داشته باشید.
تغییر چهارچوب فکری
موضوع بعدی برای موفق شدن در عرصه کارآفرینی، تغییر چهارچوب فکری است. اکثر افراد بر اساس قوانین کارمندی وارد بازار کار میشوند که این موضوع موجب شکست میگردد. برای کارآفرینی باید با فکر و اندیشه یک کارآفرین وارد بازارکار شوید.
کسب اعتبار
موضوع دیگری که برای موفقیت شما در بازارهای کاری بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ کسب اعتبار میباشد. زمانی که شما از دانشگاه فارغ التحصیل میشوید و میخواهید فعالیت کاری خود را آغاز نمایید (کارمندی یا کارآفرینی) باید به گونهای باشید که در بین مشتریان و سایر افراد اعتبار و شهرت کسب کنید. بخش مهمی از این اعتبار به نوع رفتار شما برمیگردد. صداقت، درستکاری و مسئولیت پذیری که در کار دارید باعث میشود بین سایر افراد خوش نام شده و این موضوع به پیشرفت کاری شما نیز کمک میکند. موضوع کسب اعتبار در حوزه کارآفرینی اهمیت بیشتری پیدا میکند زیرا برای جذب مشتری باید پیشینهی خوبی از خود به جا گذاشته باشید.
کسب تخصص
اما ویژگی که موجب استمرار و بقای شما در بازارهای کار رشته عمران میشود؛ مهارت و تخصص شما است. اگر شما نتوانید مهارت لازم را برای پروژه های خود داشته باشید قطعا با گذشت زمان مشتریان خود را از دست داده و دچار مشکل میشوید.
مهارت فروش
فروش مهارتی است که برای هر کاری باید به آن مسلط بود. اگر شما فردی ماهر در عرصه عمران و ساختمان سازی باشید اما نتوانید جذب مشتری کرده و او را به همکاری مجاب کنید؛ نمیتوانید وارد بازار کار شوید. پس باید قادر باشید تا مهارت خود را پرزنت کرده و به دیگران معرفی کنید.
چگونه وارد بازار کار عمران شویم؟
حال که با پارامترهای مهم در کارآفرینی رشته عمران آشنا شدید؛ پرسشی که مطرح میشود این است که چگونه وارد بازار کار عمران شویم؟
برای این منظور باید توانایی هایی را کسب نمایید تا بتوانید از رقبا خود پیشی گرفته و در این عرصه موفق شوید. ما به دلیل تخصص و مهارتی که در زمینه کوچینگ مهندسی داریم دورهای جامع و کاربردی به نام دوره EMC را طراحی کردهایم. با شرکت در این دوره شما میتوانید مهارتهایی مانند گوش شنوا، تیم سازی و نحوه معرفی خود به بازار کار را آموزش ببینید و بعد از گذراندن این دوره به بهترین ورژن خود در حوزه مهندسی عمران تبدیل شوید و به راحتی کار خود را راهاندازی کنید.
جمع بندی
ما د راین مقاله به مهمترین نکات برای کارآفرینی در رشته عمران پرداختیم. امیدواریم با انجام آنها بتوانید یکی از افراد فعال و موفق در این عرصه باشید. اگر نیاز به راهنمایی و یا کسب اطلاعات بیشتر دارید میتوانید با ما تماس بگیرید.