احتمالا با کلمه اهمال کاری (procrastination) آشنایی داشته باشید. اما آیا از اثرات مخرب اهمال کاری بر کسب و کار آگاهی دارید؟ چقدر به انجام دادن کارها در زمان درست و به شکل صحیح اعتقاد دارید؟امروزه در دنیای متفاوتی نسبت به گذشته زندگی می کنیم و در کسب و کار گاها یک اهمال کاری خسارات سنگینی به خود شخص و و مردم می زند. در صنعت ساختمان همه شاهد حادثه متروپل در این زمینه بودیم. اگر دوست دارید بهتر بدانید که اهمال کاری چیست؟ چه عواقبی دارد و چطور بر آن غلبه نماییم، تا آخر این مقاله را با ما همراه باشید.
می گویند در روزگاران قدیم پادشاهی سه وزیر داشت و برای شناخت بهتر هر کدام آنها را به نزد خود فرا خواند و به آنان دستور داد تا یک کیسه بردارند و به باغ قصر بروند و آن کیسه را برای پادشاه پر از میوه و محصولات تازه کنند. همچنین از آنان خواست که در این کار از هیچ سربازی کمکی نگیرند و این کار را هم خودشان شخصا انجام دهند. سه وزیر در ابتدا از این دستور شاه تعجب کردند. ولی خب چون دستور پادشاه بود، چاره ای جز اطاعت نداشتند و به سوی باغ به راه افتادند.
وزیر اول که نیتش راضی کردن شاه بود، بهترین میوهها و با کیفیتترین محصولات را از باغ چید و تمام سعی خود را کرد که دقیقا محصولاتی را بردارد که مد نظر پادشاه باشند. وزیر دوم با خود کمی فکر کرد و گفت که پادشاه این میوهها را برای خود نمیخواهد و حتی داخل کیسه را نیز نگاه هم نمیکند. پس با تنبلی و اهمال کاری شروع به جمع کردن میوه ها کرد. خلاصه کلام اینکه داخل کیسه خود را با هر نوع میوه خوب و خرابی پر کرد و تنها هدفش این بود کیسه زود پر شود و آنجا را ترک کند. وزیر سوم دیدگاه متفاوت تری داشت و با خود میگفت که شاه عمرا به داخل کیسه نگاه کند و بخواهد ببیند چه چیزی داخل آن است. بنابراین کیسه را با علف و برگ درخت و خاشاک پر کرد.
روز بعد پادشاه دستور داد که وزیرها با کیسههایی که پر کردهاند، بیایند. وقتی سه وزیر پیش پادشاه آمدند، شاه دستور داد که هر سه آنها را بطور جداگانه در زندان بیندازند و تنها مواد غذایی آنها کیسه هایی خواهد بود که در باغ آنها را پر کرده بودند.
اهمال کاری یا Procrastination چیست؟
اما در ابتدا بیایید بهتر و بیشتر با معنای اهمال کاری آشنا شویم. احتمالاً برای همه ما این موارد پیش آمده باشند که تصمیم گرفته باشیم از هفته آینده کلاس زبان برویم. یا از فردا فلان برنامه را هر روز منظم انجام دهیم. یا بعد از این مهمانی رژیم غذایی جدید خود را شروع کنیم. اما واقعیت تلخ این است که هیچ وقت هفته بعد یا فردا باعث هیچ تغییری در زندگی ما نشده است. چون عادت به تعویق انداختن و پشت گوش انداختن کارها به نوعی در ما نهادینه شده است.
در حقیقت اهمال کاری با پشت گوش اندازی، تنبلی و عقب انداختن کارهای ضروری مساوی بوده و شاید با خود بگویید که تنها شما این عادت را دارید که کارهای مهم را به عقب بیندازید یا اصلاً آنها را انجام ندهید. اما واقعیت این است که این خصلت در تمامی انسان ها وجود دارد و همه در درجه ای خاص در کارهایشان اهمال می کنند. این را هم بدانید که اهمال کردن فقط مختص آدم های تنبل نبوده و شاید شما در کسب و کار خود یک مدیر موفقی باشید، اما کارهای ضروری را به عقب می اندازید و به کارهای غیر ضروری دیگری مشغول می شوید. یا می توانید ارتقاء رتبه بگیرید، ولی اهمال کاری باعث می شود به آن دست پیدا نکنید.
اهمال کاری عواقب خود را برای شخص به همراه خواهد داشت که ما در این مبحث بطور کامل به آن خواهیم پرداخت. اما این را بدانید که با این کار اولا دیگران را ناراحت می کنیم. چرا که شاید شما همسر شخصی باشید که از این رفتار خوشش نمی آید یا پدر فرزندانی که دوست ندارند این را در شما ببینند. همچنین این خصلت کم کم شما را به یک فرد ترسو در جامعه تبدیل خواهد کرد و استرس و نگرانی را در ما افزایش خواهد داد.
آیا من اهمال کار هستم؟
مسلماً در پایان این مباحثی که ارائه کرده ایم، به جواب سوال خود پی خواهید برد. همه ما در زندگی اهمال کاری داشته ایم و فقط میزان این اهمال کاری عواقب آن را برای ما مشخص خواهد کرد. بطور مثال زمانی پدر و مادری به خاطر اهمال کاری در درست کردن سیم پریز برق، فرزند خود را از دست داده بودند و به هیچ طریقی نمی توانستند آن را جبران کنند. یا اشتباه یک شخص در خط تولید یک محصول می تواند شخص استفاده کننده از محصول ساخته شده را درگیر مشکلات خاصی کند که یک شرکت گاهی تحت تاثیر خواهد گرفت.
بنابراین همه ما جواب خواهیم داد که اهمال کار هستیم. کلید اصلی این است که پیدا کنیم در چه زمینه هایی اهمال کاری داریم و چطور می توانیم آن را برطرف نماییم.
شاید شما یک اهمال کار خاموش باشید
جمله بالا شاید برای شما کمی عجیب به نظر برسد، اما واقعیت دارد. اهمال کاری همیشه به این معنی نیست که کاری را باید الان انجام دهید، اما آن را به تعویق می اندازید. امروزه یکی از مشکلاتی که مدیران کسب و کار در کشور ما درگیر آن هستند، اهمال کاری خاموش است. یعنی به کارهایی مشغول هستند که هیچ تاثیر مثبتی بر روند پیشرفت صحیح کسب و کار ندارد و به راحتی می توانند آنها را به دیگران واگذار کنند. در حقیقت این مدیران تنبل نیستند و شاید 14 ساعت در روز کار کنند، اما مشکل اینجاست که بر کارهایی تمرکز دارند که وظیفه اصلی آنها نیست.
برایان تریسی در کتاب قورباغه ات را قورت بده می گوید ” یکی از بدترین راه های استفاده از زمان این است که کاری را که هیچ اهمیتی ندارد، به بهترین شکل ممکن انجام دهیم”.
در کسب و کار احتمالاً قانون پارتو یا 80/20 را شنیده باشید که می گوید 20 درصد از فعالیت های شما 80 درصد بازدهی به همراه دارد و 80 درصد از فعالیت های شما دارای 20 درصد بازدهی است. بنابراین در اهمال کاری خاموش تمرکز مدیران بیشتر بر 80 درصد فعالیت هایی است که کمترین بازدهی را دارند و از انجام کارهای مهم باز می مانند.
این موضوع فقط به مدیران مربوط نمی شود. امروزه دنیای اقتصاد پر شده از افرادی که بسیار پرتلاش هستند، اما دستاوردهای بسیار کمی دارند. همیشه هم این را از خود می پرسند: من که آدم تنبلی نیستم، چرا به هیچ جایی نمی رسم. جواب این سوال را بزرگان دنیای کسب و کار خیلی وقت قبل داده اند که ” سعی نکنید سخت کار کنید، بلکه تلاش کنید که هوشمندانه کارها را به جلو ببرید”. در اهمال کاری خاموش شما کارها را به تعویق نمی اندازید، بلکه کارهای فرعی و کم اهمیت را بدون آنکه خبر داشته باشید، جایگزین کارهای اصلی می کنید. بنابراین در این روش ما یاد گرفتیم که خوب کار کنیم نه اینکه کار خوب کنیم.
شاید درگیر اهمال کاری روتوش شده باشید
در بالا به این موضوع اشاره کردیم که اهمال کاری انواع مختلفی دارد و نمی توان با یک تعریف ساده از آن گذر کرد. در اهمال کاری روتوش شده شخص انجام یک کار را به تعویق می اندازد و حتی شاید آن را انجام ندهد و با مفاهیمی چون من فرد محتاطی هستم یا نمی خواهم با ریسک کردن همه چیز را به خطر بیندازم، آن را کار مثبتی هم تلقی کند. بطور مثال شما مدیر یک کسب و کار هستید و شرایطی برای بستن قرارداد جدید در کسب و کارتان پیش آمده است. اما اهمال کاری و تنبلی شما این موقعیت را از شما می گیرد و بهانه هایی مانند احتیاط و غیره باعث می شوند حتی دیگران بابت این کار شما را تحسین هم کنند.
بهای اهمال کاری در زندگی
اگر بخواهیم عواقب اهمال کاری را در یک جمله بیان کنیم، شاید این ضرب المثل ژاپنی برای شما مفید باشد که می گویند” به خاطر میخی، نعلی افتاد. به خاطر نعلی، اسبی افتاد. به خاطر اسبی، سواری افتاد. به خاطر سواری، یک جنگ شکست خورد و به خاطر این شکست، مملکتی نابود شد. و همه این ها به خاطر شخصی بود که میخ را محکم نکوبیده بود”
اینکه اهمال کاری کردن در زندگی چه بهایی را برای ما به دنبال خواهد داشت، بحث بسیار مفصلی است که می توان درباره آن یک کتاب نوشت. گاهی اهمال کاری یک شخص بر زندگی میلیون ها نفر تاثیر میگذارد. در کشور ما پیش آمده است که اهمال کاری برخی مدیران اثرات منفی زیادی را بر جای گذاشته است. بطور مثال حادثه غم انگیز متروپل یا آتش سوزی پلاسکو و غیره.
حال هر فردی باید در این زمینه خود را مسئول بداند. اهمال کاری گاه تاثیراتش را بر خود زندگی فرد میگذارد. بطور مثال شما افرادی را می بینید که سرمایه خوبی در دست داشتند و می توانستند با سرمایه گذاری در بازار ملک و یا طلا آن را در این سال ها چند برابر کنند. اما تردید و دودلی آنها فرصت های زیادی را از آنها گرفته است. گاه شخصی بیمار است و در مراحل اولیه به راحتی می تواند آن را درمان کند. اما با اهمال کاری حتی تا مرحله از دست دادن جانش پیش می رود.
بنابراین این را باید قبول کرد که در دنیا هر عملی عکس العمل خود را در پی خواهد داشت. همه ما گاها از پدران خود به این دلیل گله مند بوده ایم که می توانستند فرصت های سرمایه گذاری بهتر و بیشتری داشته باشند و تنها اهمال کاری آنها باعث شده که فرصت یک زندگی بسیار عالی را از خود و فرزندانشان بگیرند.
امیدواریم به عواقب منفی اهمال کاری در کارها پی برده باشید. دفعه بعدی که خواستید در انجام کاری اهمال کاری نمایید، به عواقب آن بر آینده خود و حتی خانواده و فرزندان خود فکر کنید و ببینید انجام به موقع آن چه تاثیری برای شما به دنبال خواهد داشت.
بهای اهمال کاری در کسب و کار
در کسب و کار هم اهمال کاری عواقب خاص خود را برای صاحب کسب و کار به همراه خواهد داشت. بطور مثال همانطور که میدانید، امروزه همه کسب و کارها اینترنتی شده اند و خیلی از افراد در همان روزهای اول شروع اینستاگرام، تبلیغ کسب و کار خود بر بستر این پلتفرم را استارت زدند و در بلند مدت هم نتیجه خیلی خوبی را بدست آوردند. افرادی هم با اهمال کاری و امروز و فردا کردن هیچ وقت آن را شروع نکردند. بنابراین فرصت دستیابی به مشتری های زیادی را از دست دادند.
همچنین امروزه راه اندازی یک وبسایت برای کسب و کار از لزومات آن کسب و کار به شمار می رود. بنابراین اگر در راه اندازی آن اهمال به خرج دهید، باید بدانید که در آینده باید مشکلات آن را هم قبول داشته باشید. چرا که از زمان راه اندازی وب سایت و کار بر آن تا رسیدن به صفحات اول گوگل، باید چند ماه تا یک سال وقت بگذارید. اما این را بدانید که امروزه مردم دوست دارند هویت و برند شما را در فضای مجازی هم دنبال کنند و فعالیت شما در این بستر به خود کسب و کارتان اعتبار می بخشد.
همچنین کارمندان و افرادی که برای دیگران هم کار می کنند، باید بدانند که اهمال کاری می تواند برای آنها دردسرهای خود را داشته باشد. بطور مثال شاید کار خیلی خوبی برای شخص در جای دیگری پیش آمده باشد و تأخیر در ارسال رزومه این فرصت را از شخص بگیرد. گاهی اهمال کاری برای فروشنده ها هم دردسرهای خود را دارد چرا که تأخیر در تماس ها و ارتباط با خریدارها و یا حتی تاخیر در ارسال محصول می تواند آنها را از ادامه همکاری با آنها منصرف نماید. بنابراین این را بدانید که در دنیای کسب و کار با رقابت زیادی همراه هستیم و هر گونه اهمال کاری می تواند عواقب خود را برای شخص به همراه داشته باشد.