مهارت حل مساله

مهارت حل مسئله در کسب و کار چیست و چه نقشی دارد؟

فلش

تا مدت ها مردم سوئیس بهترین ساعت های دنیا را تولید می کردند. جالب است بدانید در دهه 1940، آن ها 80 درصد از بازار ساعت های دست را در اختیار داشتند. در اواخر دهه 1960، یک مخترع ساعت جدیدی را به رهبران ساعت سازی سوئیس پیشنهاد کرد. هیچ کدام از آنها قبول نکردند که شیوه کار قبلی خود را کنار بگذارند و ساعت جدید را تولید کنند. برای آن ها حل مسئله تنها در قبول نکردن آن بود. آخر سر این مخترع که به اهمیت اختراع خود ایمان داشت، آن را به شرکتی ژاپنی بنام سیکو SEIKO ارائه کرد. طراحی ساعت جدید دیجیتال بود و امروزه بیش از 80 درصد ساعت های دنیا به شکل دیجیتال تولید می شوند. گاهی اوقات حل یک مسئله کلیدی می تواند سرنوشت شما و شرکتتان را دگرگون سازد.

مهارت حل مسئله

در ابتدا بهتر است بدانیم وقتی در مورد مهارت حل مسئله صحبت می کنیم، به چه چیزی اشاره می کنیم؟ داشتن مهارت حل مسئله به شما امکان می‌ دهد علل یک مشکل را شناسایی و درک کرده، سپس آن را حل کنید. این می تواند شامل حل مشکلاتی باشد که کل شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند حفظ مشتری یا چالش هایی که فقط شما را متاثر می کند. از آنجایی که مشکلاتی که می توانید در محل کار با آن ها روبرو شوید بی پایان هستند، شما می توانید با استفاده از یک فرآیند حل مسئله هوشمند و کارآمد، بخش های دردناک و پیچیده را برای خود و شرکت خود حل کنید.

همانطور که دنیای کار، پیچیده تر و سریع تر می شود، توانایی یافتن علت مشکلات، پیچیده تر و حل آنها به طور فزاینده ای حیاتی می شود. بنابراین، اگر می‌خواهید مهارت‌ های حل مسئله خود را افزایش دهید، چند نکته عملی را در زیر به اشتراک می‌گذاریم تا با به کارگیری این مهارت ها کسب و کار خود را رشد دهید و با مسائل مختلف در محل کار به روش های درست برخورد کنید.

مهارت حل مسئله در کسب و کار چیست؟

حل مسئله در کسب و کار به عنوان اجرای فرآیند هایی تعریف می شود که موانعی که شما یا دیگران را از دستیابی به اهداف عملیاتی و استراتژیک باز می دارد، کاهش می دهد یا حذف می کند. در بیزینس، مشکل، موقعیتی است که بین نتایج مطلوب و واقعی فاصله ایجاد کند. علاوه بر این، یک مشکل واقعی معمولاً یک راه حل فوری آشکار ندارد.

جان ماکسول در کتاب 21 قانون انکار ناپذیر رهبری می گوید که “می توانید رهبران را با توجه به مسائلی که به آنها می پردازند، ارزیابی کنید. هر رهبر مسئله ای در حد و حدود خود را جستجو می کند.” شما چقدر به این موضوع پی بردید که تفاوت موفق ترین کسب و کارها با تجارت هایی که در حال نابودی هستند، در حل کردن مسائل است؟ چرا آمازون Amazon یا ای بی Ebay از بزرگ‌ ترین فروشگاه های حال حاضر جهان به شمار می روند؟ مگر نه این است که توانسته اند یکی از مشکلات اساسی دنیا یعنی خرید کالا را به شکل بسیار هوشمندانه ای حل کنند؟ اگر دارای کسب و کاری هستید که می خواهید رشد کند، در قدم اول به این فکر کنید چطور می توانید با استفاده از پتانسیل های این شرکت به حل مسائل دور و بر خود فکر کنید.

چگونه مشکلات کسب و کار را به طور موثر حل کنیم؟

مهارت های حل مسئله بسیار متفاوتی در کسب و کار وجود دارد، اما اکثر آن ها را می توان به مراحل کلی تقسیم کرد. در اینجا یک روش چهار مرحله ای برای حل مشکلات کسب و کار آورده شده است که آن ها را با یکدیگر مرور می کنیم.

جزئیات مشکل را شناسایی کنید

اطلاعات کافی برای تعریف دقیق مشکل، جمع آوری کنید. این می تواند شامل داده هایی در مورد رویه های مورد استفاده، اقدامات کارکنان، قوانین مربوطه محل کار و غیره باشد. نتیجه خاصی را که لازم است یادداشت کنید، اما تصور نکنید که راه حل باید چه باشد.

 راه حل های طوفان فکری خلاقانه

به تنهایی یا با یک تیم، هر راه حلی را که به ذهنتان می رسد، بیان کنید. اغلب لازم است آن ها را یادداشت کنید. برای به دست آوردن راه حل های بیشتر، با کارمندانی که بیشترین دانش را در مورد موضوع دارند، طوفان فکری کنید.

مهارت حال مساله در کسب و کار

راه حل ها را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید

راه حل های جایگزین را بر اساس امکان سنجی هر یک، از جمله منابع مورد نیاز برای اجرای آن و بازگشت سرمایه هر یک مقایسه کنید. در نهایت، در مورد یک راه حل که به وضوح علت اصلی مشکل را بررسی می کند، تصمیم قاطع بگیرید.

اقدام کنید

برای اجرای راه حل، برنامه دقیقی بنویسید، تائیدیه های لازم را بگیرید و به مرحله اجرا درآورید.

چگونه مهارت های حل مسئله را در خود تقویت کنیم؟

یادگیری نحوه حل مشکلات کسب و کار، به زمان و تلاش نیاز دارد. اگرچه به نظر می‌ رسد برخی افراد با مهارت‌ های برتر در حل مسئله متولد شده‌ اند، اما حل‌ کننده‌ های بزرگ معمولاً توانایی ‌های خود را تمرین کرده و اصلاح کرده ‌اند. از طریق روش‌ های زیر می ‌توانید مهارت‌ های سطح بالا را برای حل مشکلات نیز توسعه دهید.

بپرسید و گوش دهید

انتظار نداشته باشید که هر مشکلی را به تنهایی حل کنید. راهنمایی بخواهید و با دقت به آن گوش دهید.

کنجکاوی را تمرین کنید

هر زمان که درگیر حل یک مشکل هستید، کمی بیشتر از آنچه که به طور طبیعی انجام می دهید، تحقیق کنید.

شکستن مشکلات

در صورت امکان، مشکلات بزرگ را به کوچک ترین واحد های خود تقسیم کنید. سپس، در یک زمان به دنبال راه حل برای یک واحد بگردید.

به خود برچسب منفی نزنید

اجازه ندهید که یک مشکل به معنای چیزی منفی در مورد شما باشد. خودتان را از آن جدا کنید. عینی به آن نگاه کنید و بخشی از راه حل باشید.

مهارت های حل مسئله: مراحل بعدی

هنگامی که راه حلی برای یک مشکل شناسایی شد، کار به پایان نمی رسد. به عنوان یک حل کننده مشکل، توسعه و اجرای یک برنامه عملی، نظارت بر پیشرفت و در صورت لزوم انجام هر گونه تنظیمات لازم برای اطمینان از حل کامل مشکل بسیار مهم است. مانند هر مهارتی، مهارت حل مسئله نیز نیازمند تمرین است. شما یک شبه حلال مشکل نمی شوید. اما این نکات به شما کمک می‌‌ کند مهارت ‌های حل مسئله خود را افزایش دهید تا بتوانید با بهترین راه‌ حل ممکن به هر مشکلی که برایتان پیش می‌ آید، چه در محل کار و چه در زندگی، رسیدگی کنید. علاوه بر این، شما به عنوان یک حلال مشکل شناخته خواهید شد، که مزایای شغلی ارزشمندی در طول عمر خواهد داشت. در ادامه درمورد مهارت حل مسئله در مدیریت به عنوان یکی از مهم ترین مهارت های مدیریتی صحبت خواهیم کرد. این مراحل را برای کمک به حل مشکلات به عنوان یک مدیر در محل کار خود در نظر بگیرید.

چگونه به عنوان یک مدیر مشکلات را حل کنیم؟

برای حل مشکل به عنوان یک مدیر، باید استراتژی های را بکار بگیرید که در ادامه آن ها را با هم می خوانیم.

مشکل را تعریف کنید

ابتدا باید با صحبت با همکاران، انجام تحقیقات و استفاده از مهارت های مشاهده ای خود، مشکل را شناسایی کنید. هنگامی که چالشی را که می خواهید بر آن غلبه کنید را درک کردید، سعی کنید آن را تا حد امکان واضح تعریف کنید. مهم‌ ترین قسمتی را که باید اصلاح کنید را وارد کنید و جزئیات مربوطه را اضافه کنید. نوشتن این اطلاعات ممکن است مفید باشد، به خصوص اگر تصمیم دارید با تیم خود جلسه ای برای ایجاد راه حل داشته باشید.

مشکل را بررسی کنید

با دقت بیشتری به موضوع نگاه کنید و اطلاعات مرتبطی را که ممکن است به شما در غلبه بر آن کمک کند، بیابید. تجزیه و تحلیل مشکل را با تیم خود در نظر بگیرید تا نظرات و دیدگاه های متعددی در مورد موقعیت و راه حل های بالقوه بدست آورید. همچنین می ‌توانید چالش خود را با چالش های مشابهی که خود و تیمتان با آن روبرو بوده‌اید، مقایسه کنید تا بفهمید چگونه آن چالش‌ ها را حل کرده اید‌ و ایده‌ هایی را برای راه‌ حل ‌های جدید القا کنید.

هم چنین برای بررسی مشکلات موجود در کسب و کار نیاز به توانایی تحلیل کسب و کار دارید. برای آشنایی بیشتر با آن به مقاله  تحلیل کسب و کار چیست؟ از آکادمی کسب و کار تاک تیک مراجعه کنین.

راه حل های بالقوه ایجاد کنید

با استفاده از اطلاعاتی که در مورد مشکل خود جمع آوری کرده اید، فهرستی از راه حل های بالقوه ایجاد کنید. این کار مفید است که فهرست خود را با در نظر گرفتن هدف و اطلاعات مرتبط خود، طوفان فکری کنید. سعی کنید به این فکر کنید که چگونه هر راه حل در لیست شما می تواند بر موانع شما غلبه کند و در عین حال به نفع تیم و شرکت شما باشد. با این حال، نوشتن هر راه حلی که فکرش را می کنید می تواند کمک کند، زیرا ممکن است راه حل نهایی متعادل تر و موفق تری ایجاد کنید.

راه حل خود را انتخاب کنید و اقدام کنید

بهترین راه حل را از لیست خود انتخاب کنید و متعهد شوید که از آن برای حل مشکل در محل کار خود استفاده کنید. با استفاده از این راه‌ حل، می ‌توانید برنامه‌ ای برای عمل ارائه دهید که جزئیاتی در مورد اینکه چرا مشکل را حل می‌ کنید، چگونه آن را حل می ‌کنید و هر یک از اعضای تیم شما در این راه‌ حل نقش دارند. برای تشریح برنامه خود برای تیم خود، می توانید یک ارائه با اطلاعاتی در مورد مشکل و راه حل ایجاد کنید. با این حال، برای مسائل کوچک تر، ممکن است راه حل خود را به تنهایی اجرا کنید یا یک جلسه کوچک و غیررسمی برگزار کنید و در مورد تغییرات بحث کنید.

برای ایجاد تغییرات آماده شوید

پس از اجرای راه حل خود، ممکن است اطلاعات بیشتری دریافت کنید یا با چالش های جدیدی روبرو شوید که لازم است ایده اصلی خود را تغییر دهید. با نظارت بر اینکه چگونه راه حل شما بر محل کار شما تأثیر می گذارد و اینکه آیا در غلبه بر مانع موفق است، برای این وضعیت آماده شوید. اگر نیاز به تغییر راه حل خود دارید، تغییرات مشکل را دوباره ارزیابی کنید و این مراحل را دوباره دنبال کنید تا لیست جدیدی از راه حل ها را به راه حل اصلی خود اضافه کنید.

نکاتی برای بهبود مهارت های حل مسئله به عنوان یک مدیر

از نکات زیر برای کمک به بهبود مهارت های حل مسئله در محل کار استفاده کنید:

شفاف باشید

ارتباط شفاف با همکارانتان به شما این امکان را می دهد که بر اساس اعتماد و تعهد به موفقیت پیوند ایجاد کنید. این پیوندها ممکن است به شما کمک کند تا راه حل های موفق تری برای مشکلات محل کار ایجاد کنید، زیرا یک تیم قابل اعتماد ممکن است به مهارت های حل مشکل شما اعتماد داشته باشد و می تواند دیدگاه خود را در مورد یک موضوع برای راه حل متعادل تری ارائه دهد.

تیم ها را به همکاری تشویق کنید

شما ممکن است تمام مشکلات را با تیم خود به تنهایی حل نکنید، بنابراین تیم خود را تشویق کنید تا با همکاران در بخش ها یا تیم های دیگر تماس بگیرد تا شانس خود را برای ایجاد یک راه حل موفق افزایش دهد. این می تواند به شما کمک کند اطلاعاتی در مورد مشکل خود پیدا کنید و در مورد اینکه چگونه راه حل بالقوه شما ممکن است بر دیگران تأثیر بگذارد، نظر بپرسید.

روشن فکر بودن

همانطور که مشکلات را در محل کار حل می کنید، مهم است که در مورد چگونگی ایجاد مفید ترین راه حل و اینکه چگونه راه حل های شما ممکن است محیط کار را تغییر دهد، ذهنی باز داشته باشید. به نگرانی‌ های همکارانتان گوش دهید و به بازخورد درباره راه ‌حل‌ ها، ایده‌ هایی برای راه‌ حل‌ های جایگزین و پیشنهاداتی برای مشکلاتی که تیم شما می‌ تواند برطرف کند، دقت کنید.

مثبت بمانید

مثبت اندیشی می تواند شما را در خلق و خوی بهتری قرار دهد و باعث شود همکارانتان در هنگام انتقال ایده ها و نگرانی های خود احساس راحتی بیشتری کنند. سعی کنید در موقعیت های چالش برانگیز مثبت بمانید تا به همکاران خود نشان دهید که کنترل دارید و قادر به حل مشکلاتی هستید که بر شرکت شما تأثیر می گذارد.

همه چیز را رعایت کنید

مراقب بودن می تواند در بسیاری از جنبه های حل مسئله به شما کمک کند، مانند یافتن اطلاعات مرتبطی که ممکن است دیگران متوجه آن نشده باشند. تمام جزئیات یک مشکل را قبل از تلاش برای حل آن مشاهده کنید تا بتوانید درک عمیقی از تأثیر این مشکل بر محل کار داشته باشید و بدانید برای حل آن چه کاری باید انجام دهید.

سوال بپرسید

برای یافتن مفیدترین اطلاعات برای حل مشکل خود، ممکن است لازم باشد سوالات خاصی را از هم تیمی ها، مدیران یا مشتریان خود بپرسید. این مفید است که بدانید به چه اطلاعاتی نیاز دارید و سوالاتی ساده بسازید تا به شما در درک کامل راه حل ها برای موقعیت شما کمک کند.

به یادگیری ادامه دهید

اگرچه احتمالاً وظایف شغل خود را درک می کنید، اما یادگیری بیشتر در مورد صنعت، بازار و چالش هایی که سایر شرکت ها با آن مواجه می شوند، می تواند به رشد شما کمک کند. به طور منظم در مورد این موضوعات تحقیق کنید تا از اطلاعات مربوطه مطلع شوید و در آموزش هایی شرکت کنید که می تواند به شما در تمرین مهارت های حل مسئله به عنوان یک مدیر کمک کند.

سوالات متداول

چرا مهارت حل مسئله در کسب و کار مهم است؟

این یک مهارت ضروری برای مدیران و همه نقش‌های سطوح ارشد است. کسانی که مهارت‌ های حل مسئله خوبی دارند، دارایی ارزشمند و قابل اعتمادی در هر تیمی هستند. اینها افرادی هستند که به ایده ‌های جدید و راه‌ های بهتر انجام کارها فکر می‌ کنند، درک مسائل را برای افراد آسان‌ تر می‌ک نند یا به صرفه ‌جویی در وقت و هزینه مشتریان کمک می‌ کنند.

حل مسئله به عنوان یک مهارت چیست؟

مهارت حل مسئله توانایی شناسایی مشکلات، طوفان فکری و تجزیه و تحلیل پاسخ ها و اجرای بهترین راه حل ها است.

چرا حل مسئله در مدیریت مهم است؟

اگر در حل مسئله کارآمد باشید، می توانید تیم خود را به سمت اهدافشان هدایت کنید، بدون اینکه آنها ناامید یا سردرگم شوند. اگر مشکلات را حل کنید، همکاری بهتری را بین اعضای تیم تجربه خواهید کرد و نیاز به دوباره کاری را از بین خواهید برد.

کلام پایانی

بعضی از افراد به این خاطر توانایی حل مسئله ضعیفی دارند یا در حل مشکلات خود و سازمان با چالش روبرو هستند چون نمی دانند چگونه می توانند به این چالش ها و مسائل روبرو شوند. توصیه می کنیم برای تقویت مهارت حل مسئله در خود در ابتدا به اندازه کافی وقت صرف کنید و این را بدانید تجربه همیشه بهترین معلم روزگار بوده است. پس سعی کنید ذهنی یاد گیرنده داشته باشید و ببینید افرادی که توانایی های حل مسئله دارند، چطور این کار را انجام می دهند و بعد آنها را به کار بگیرید تا نتایج مشابهی را دریافت کنید. بیاد داشته باشید اگر نتوانید مسئله ای را حل کنید، مدیریت و یا سازمان موفقی هم نخواهید داشت.

امیدواریم مطالبی که در این مبحث ارائه کردیم برای شما مفید باشند. همچنین در صورت نیاز به دریافت مشاوره در مورد کسب و کار خود می ‌توانید از طریق راه های ارتباطی در سایت با مشاوران آکادمی تاکتیک در ارتباط باشید.

 

 

نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
علی شمس
09:34 - 1401/09/23
پاسخ دهید
به نظرم خوبه این مهارتها به صورت کارگاهی و حضوری هم آموزش داده بشه. نیاز به تمرین و تکرار داره
    کاربر
    10:01 - 1401/09/23
    پاسخ دهید
    کارگاه های حضوری در آکادمی کسب و کار مهندسی تاکتیک به زودی برگزار خواهدشد.

مقالات مشابه

فهرست

لطفا صبر کنید