تحلیل کسب و کار - آکادمی تاکتیک

تحلیل کسب و کار چیست و تحلیل گر چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

فلش

در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم که همیشه با تهدیدهایی بزرگ و صد البته فرصت‌های بزرگتر، هم برای خود و هم کسب‌ و‌ کاری که داریم، رو به‌ رو می ­شویم. به همین دلیل، بررسی و تحلیل کسب‌ و‌ کار (Business Analysis)، هر روز اهمیت بیشتری پیدا کرده و به یک ضرورت برای بقای شغل ما و موفقیت در کسب و کار تبدیل شده است.

طبق گزارشات منتشرشده، نشناختن الزامات درست، دومین عامل متداول در شکست پروژه­ های مختلف در صنایع گوناگون می ­باشد. از طرف دیگر سازمان‌هایی که در موضوع تجزیه و تحلیل کسب‌ و‌ کار خود هنوز به بلوغ و دانش کافی نرسیده باشند، از نظر عملکرد مالی و اجرای استراتژی‌های سازمان با شکست مواجه می­شوند و یا اینکه اثر بخشی پایینی را از خود به نمایش می­گذارند. به همین دلیل قصد داریم که در این مطلب در مورد تجزیه و تحلیل کسب‌و‌کارها گفت‌وگو کنیم. پس با ما همراه باشید.

تحلیل کسب‌ و‌ کار چیست؟

حل مشکلات و استفاده از فرصت­ های ایجاد شده در مشاغل مختلف، یکی از بزرگ‌ترین چالش­ هایی است که مدیران کسب و کارها و سازمان­ های مختلف این روزها با آن دست و پنجه نرم می­کنند. با توجه به سرعت بالای تغییرات در دنیای امروز، امکان استفاده از تمامی فرصت­ های ایجاد شده وجود ندارد و به همین دلیل تمامی سازمان ­ها به دنبال پرسودترین فرصت ­ها هستند.

همچنین یک مدیر با سوال­ های متعددی در طول دوره مدیریت خود روبرو می­شود که گاهی اوقات ارائه پاسخ مناسب به آن­ ها برای او غیر ممکن است. برای مثال از این دسته سوال­ ها می­توانیم به این اشاره کنیم که چگونه، مشکلات را شناسایی و راه‌ حل مناسب را برای آن‌ها انتخاب کنیم؟ و یا چگونه به درستی این راه‌حل‌ها را اجرا کنیم؟

البته به غیر از این سوالات، همانطور که قبل­تر هم گفتیم، مدیران سازمان‌ ها، همواره دغدغه استفاده بهینه از فرصت‌ های پیش‌ رو و شناسایی فرصت‌ ها و استفاده از آن‌ ها را هم دارند. به همین دلیل یک سازمان یا کسب‌ و‌ کار، باید بتواند در برابر چالش­ ها و مشکلات، به سرعت از خود واکنش نشان دهد و اثربخشی مناسب را داشته باشد؛ البته این واکنش باید مبتنی بر زمان و تامین نیازهای مشتری هم باشد که مشخصه اصلی رقابت‌ جویی در سازمان است.

تحلیلگر کسب و کار

وظایف تحلیل گر کسب و کار چیست؟

تمامی کسب‌ و‌ کار ها، به تحلیل‌گران کسب‌ و‌ کار نیاز دارند. هدف از وجود تحلیل‌ گر کسب‌ و‌ کار این است که برنامه‌ های استراتژیک فعلی، مدل‌های کسب‌ و‌ کار، پویایی‌ها، مسائل و همچنین فرصت‌ها به طور دقیق و کامل ارزیابی شده و مورد توجه قرار گیرند. به عبارت دیگر، مسئولیت‌های اصلی تحلیل‌ گر ها در جهت شکوفایی، دستیابی به اهداف و رشد در کسب و کار خواهد بود.

درست است که هر شرکت دارای ویژگی‌های منحصر به فردی می­باشد که بر روی وظایف یک تحلیل‌ گر کسب‌ و‌ کار تأثیر گذار هستند، اما با این حال تحلیل گر کسب و کار یک سری وظایف کلی دارد که در ادامه آن ها را شرح داده ­ایم:

  • تجزیه و تحلیل داده‌های بازار و رفتار مصرف‌ کننده ­ها
  • تجزیه و تحلیل ساختار سازمانی و سیاست‌های تحمیل‌شده به شرکت ­ها
  • انجام کارهای مربوط به سیستم مستند سازی
  • انتشار اطلاعات در مورد وضعیت فعلی بازار مثل رفتار مصرف‌کننده، که از آن به عنوان مبنایی برای مرجع شرکت ­ها استفاده می­کنند
  • نظارت بر داده‌هایی که از پردازش داده‌های مختلف که از تحقیقات و نظر سنجی ها به دست آمده است و ارزیابی آن­ ها
  • ارائه راهکارهایی مناسب به منظور بهبود کیفیت خدمات و عملکرد شرکت ­ها برای دستیابی به اهداف خود
  • کمک به مدیران پروژه و سایر کارشناسان یک شرکت برای طراحی برنامه‌هایی کاربردی، موثر و کارآمد

مراحل تحلیل کسب و کار

مهارت های تحلیل گر کسب و کار چیست؟

برای اینکه فردی بتواند به خوبی از عهده مسئولیت­ ها و وظایف یک تحلیل­ گر کسب‌ و‌ کار بربیاید، باید مهارت­ های لازم را کسب کرده و به خوبی از آن ­ها استفاده کند. طبق گفته مؤسسات بین‌المللی تجزیه و تحلیل کسب‌ و‌کار ها، تعدادی از مهم‌ترین مهارت‌ها و تجارب لازم برای یک تحلیل‌ گر کسب‌ و‌ کار موارد زیر هستند:

  • برخورداری از مهارت‌های ارتباطی شفاهی و کتبی
  • برخورداری از مهارت‌های بین‌فردی و مشاوره­ به افراد
  • برخورداری از مهارت‌های تسهیل
  • داشتن تفکر تحلیلی و مهارت حل مسئله
  • سطح بالای دقت و توانایی تکمیل جزئیات
  • برخورداری از مهارت‌های سازمانی
  • آگاهی از ساختار کسب‌و‌کار ها
  • توانایی تجزیه و تحلیل متقابل
  • برخورداری از مهارت مهندسی مورد نیاز
  • تجزیه تحلیل هزینه‌های مربوط به پروژه­ ها
  • توانایی مدل‌سازی فرایندها
  • درک شبکه‌ها، پایگاه‌های داده و سایر تکنولوژی‌ های مورد نیاز کسب‌ و‌ کار

اهمیت تحلیل کسب‌و‌کار توسط مدیران پروژه

مدیران پروژه به عنوان مسئول اصلی ارائه محصول پروژه ­ها از نظر زمان، هزینه و کیفیت، پروژه‌ها را مشخص می­کنند و نگاهی بزرگ بر روی پروژه­ های خود دارند. وظیفه اصلی مدیر پروژه این است که هدایت تیم پروژه و برداشتن موانع و مشکلات جاری بر سر راه پروژه است.

در چنین پروژه ­هایی، وجود یک نقش که بتواند با تمرکز بر جزییات، گوش دادن به پرسنل، حصول اطمینان از ساخت محصول بر اساس نیازمندی‌ها، شناسایی مشکلات کسب‌و ‌کار و مدیریت درخواست‌ها در کنار مدیر پروژه حضور داشته باشد، بسیار مفید و حتی شگفتی‌ساز خواهد بود.

بسیاری از مدیران پروژه می­توانند با گذراندن دوره‌های مربوط به تحلیل کسب‌و‌کارها و دریافت گواهینامه‌های مرتبط با این توانایی، چنین نقشی را در پروژه‌ها داشته باشند. چنین افرادی، نقشی مهم‌تر را در سازمان ایفا خواهند کرد و باعث ارتقا جایگاه شغلی و درآمدی خود خواهند شد. این افراد می­توانند با کمک این مهارت، به پرسش­ های زیر پاسخ دهند:

  • سازمان در چه زمینه‌هایی دچار مشکل است؟
  • چه نوع فعالیت­­ های جدیدی را باید به طیف فعالیت‌های سازمان اضافه کنیم و کدام فعالیت را چگونه باید حذف کنیم؟
  • از چه روش‌های دیگری می‌توانیم برای به حداکثر رساندن منفعت سازمان و به حداقل رساندن هزینه‎‌های آن استفاده کنیم؟
  • کدام ‌یک از فعالیت‌های جاری به توجه بیشتری نیاز دارند؟
  • چگونه می‌توان در محیطی که مدام در حال تغییر است، برای موفقیت اقدام کرد؟

تحلیل کسب و کار در چه صنایعی کاربرد دارد؟

بطورکلی می­توان تحلیل کسب‌ و‌ کار را اینطور توصیف کرد که، فعالیت ­هایی با هدف ایجاد یا ارتقاء یک پروژه یا محصول، حل یک مشکل یا شناسایی احتیاج ­های ذینفعان، انجام می­شوند. به همین دلیل این مفهوم در صنایع و کسب‌و‌کارهای مختلفی کاربرد دارد. برای مثال:

صنعت مالی: با هدف ایجاد و یا ارتقاء محصولات مالی منطبق با نیازهای مشتری همانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق زمین و ساختمان

حوزه درمان: به منظور به حداقل رساندن مدت زمان انتظار بیماران از زمان ورود او به بیمارستان تا اتمام ویزیت

صنعت ساخت و اجرا: تحلیل کسب‌ و‌ کار در این حوزه به منظور ارائه تعریفی درست از پروژه‌ها، شناسایی الزامات مشتریان و محیط با هدف اجرای درست پروژه‌های عمرانی در سطح شهر و یا شناسایی الزامات محیط زیستی لازم در ساخت یک پروژه سدسازی

پروژه­ های اجتماعی و دولتی: با آنالیز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به تعیین بهترین راهکارها برای کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی می­پردازد.

صنعتی و تولیدی: ارائه راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های زنجیره تأمین مواد اولیه

صنعت IT :برای انتقال الزامات کسب‌ و‌ کار به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، الزامات سیستم‌ های نرم‌افزاری به ذینفعان و مشتریان با هدف ایجاد درک مشترک و شفافیت از محصول نهایی که تولید خواهد شد تا محصولی که مشتری یا کارفرما انتظار تولید آن را دارد.

سوالات متداول

هدف از تحلیل کسب‌و‌کارها چیست؟

می­توان هدف از تحلیل کسب و کار را چنین عنوان کرد:

  1. بررسی و شناسایی نیازهای هر کسب‌و‌کار که شامل فرصت‌ها و مشکلات است
  2. بررسی، شناسایی و تعیین راهکارهای مناسب برای تحقق نیازهای کسب‌و‌کار و رسیدن به اهداف
  3. استخراج، مستندسازی و مدیریت الزامات ذینفعان برای تحقق اهداف سازمان مورد نظر
  4. ساده‌کردن فرآیند تولید موفق محصولات، ارائه خدمات و یا اجرای پروژه‌ها

 

آیا می­توان برای تحلیل کسب‌ و‌ کار مهارت­ های لازم را کسب کرد؟

بله – همانطور که ذکر شد یک تحلیل­گر کسب و کار باید مهارت­ها و توانایی­های مورد نیاز برای این شغل را داشته باشد که بیشتر آن­ها اکتسابی هستند. همچنین دوره­هایی برای این منظور وجود دارد که تمامی افراد می­توانند با شرکت در آن­ها، به یک تحلیل­گر کسب‌و‌کار تبدیل شوند؛ مخصوصاً اگر فردی به عنوان مدیرپروژه فعالیت دارد، کسب چنین دانشی، تاثیر قابل‌توجهی را بر موقعیت‌شغلی و درآمد او خواهد داشت.

 

جمع بندی

تمامی کسب‌و‌کارها و سازمان­ ها در طول مسیر خود با چالش ­های متعددی مواجه می­شوند که عبور از آن­ها به یک دید تخصصی و حرفه ­ای نیاز دارد. به همین منظور تحلیل کسب‌و‌کار و سازمان­ ها در چنین شرایطی، بهترین پیشنهاد ممکن برای رسیدن به یک راه‌حل مناسب است. از طرف دیگر تمامی شرکت­ ها، سازمان­ ها و کسب‌ و‌ کارهای مختلف، به دنبال راهی برای بهینه‌کردن فعالیت­ های خود به منظور کاهش هزینه­ ها و افزایش حداکثری سود هستند که تحلیل کسب‌ و‌ کار در این زمینه هم بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
امین صادقی
15:33 - 1401/09/08
پاسخ دهید
تو ایران اینجور که من متوجه شدم خیلی ها ادعای تحلیل کسب و کار میکنن اما یه تحلیلگر خوب اگه کسی بهم معرفی کنه ممنون میشم.
فهرست

لطفا صبر کنید