9 مدل بازاریابی برای سرآمد بودن در بازار
پیشرفت در هیچ کسب و کاری امکان پذیر نخواهد بود مگر آنکه نحوه ی ارائه ی خدمت و محصول بیزینس خود را به خوبی بشناسید و بداند بازاریابی چیست. بازاریابی دانشی است که بستر این ارائه را آماده می کند و هنری است که بهترین نحوه ی ارائه را در هر بستری مشخص نموده و به کار می بندد. در این مقاله به تعاریف بازاریابی و انواع آن می پردازیم تا شما با شیوه های متفاوتی که می توانید از آن در کسب و کار خود بهره مند شوید آشنایی پیدا کنید.
بیشتر بدانید: emc چیست؟
تعاریفی AMA (American Marketing Society) از تحقیقات بازاریابی(marketing research) به طور متوسط هر 3 سال یکبار توسط محققین آن مورد بازبینی و تغییر قرار می گیرد. با توجه به سرعت تغییر در جامعه ی بشری ونیازهایش معقول به نظر می آید که نوع بازاریابی نیز دستخوش تغییر گردد. ما در این مقاله با چند تعریف اساسی به روشن شدن مفهوم بازاریابی پرداختیم.
تعریف AMA از بازاریابی: بازاریابی یک فعالیت متشکل از اقدامات و فرایندهایی برای خلق، ایجاد ارتباط، ارائه و مبادله پیشنهاداتی است که برای مشتریان، متقاضیان، همراهان و در یک جامعه ی کلان ارزش محسوب می شود. تعریف فیلیپ کاتلر از بازاریابی:بازاریابی علم و هنر کشف، خلق و انتقال ارزش به مشتری و بازار هدف به منظور ایجاد سود و رضایتمندی برای آنان است.(مصوب 2017) |
|
به زبان ساده تر می توان بیان داشت که در بازاریابی سعی بر آن است تا نیاز مشتری شناسایی شده و به او گوشزد شود که برند یا محصولی که به او معرفی می شود یکی از راه های برآورده شدن آن نیاز است.
اجزای بازاریابی (مارکتینگ)
بازاریابی اجزای متعددی دارد از قبیل:
- توسعه ی محصول
- تحقیقات بازار
- تبلیغات
- برندینگ
- رسانه
- روابط عمومی
- ارتباطات
- فروش
- خدمت به مشتری
- و تحلیل بازار
با توجه به نوع سیاست های سازمان بسیاری از این فعالیت ها می تواند در حیطه ی وظایف بخش بازاریابی قرار بگیرد و گزارش های آن به این بخش ارائه شود.
تحقیقات بازاریابی چیست؟
تحقیقات بازاریابی عملکردی برای کسب اطلاعاتی است که مصرف کننده، مشتری و عموم مردم را به بازاریاب پیوند می دهد – اطلاعاتی که برای شناسایی و تعریف فرصت ها و مشکلات بازاریابی استفاده می شود. تحقیقات بازاریابی شامل اطلاعاتی در زمینه ی تولید، پالایش و ارزیابی اقدامات بازاریابی و نظارت بر عملکرد آن است که در نهایت به درک بهتری از نحوه ی عملکرد بازاریابی کمک می کند.
مراحل تحلیل بازاریابی:
- روش جمع آوری اطلاعات طراحی می شود.
- فرآیند جمع آوری داده ها مدیریت و اجرا می شود.
- نتایج حاصل از اجرای داده های اولیه تجزیه و تحلیل می شود.
- یافته ها و پیامدهای این فرایند ها جمع بندی و ابلاغ می نماید.
برندینگ چیست؟
برندینگ (نام تجاری) یک اصطلاح، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که کالاها یا خدمات یک فروشنده را متمایز از کالاهای فروشندگان دیگر میکند.
برند استاندارد ISO بر این تعریف می افزاید و می گوید: نام تجاری (برندینگ) یک دارایی نامشهود است. آنچه از طریق برندینگ در اذهان تداعی می شود منجر به ایجاد ارزش و سود اقتصادی آن تجارت می شود.
انواع بازاریابی :
بازاریابی اینفلوئنسرها
طبق گفته انجمن ملی تبلیغکنندگان (ANA)، اینفلوئنسر مارکتینگ برتاثیرگذاری افراد موثردر جهت گیری خرید مشتریان بالقوه تمرکز دارد. طبق تحقیقات افراد تاثیر گذار یا مشهور با رفتار و الگوی مصرفی خود می توانند به نوع خرید کردن و نیاز سازی سایر افراد جامعه جهت دهند. در این نوع بازاریابی به جای بازاریابی آشکار و تلاش برای جذب جامعه ی بزرگتر، سعی بر آن است که نظر برخی افراد خاص که جامعه از آن ها تاثیر می پذیرند جلب شود.
بازاریابی رابطه ای (Relationship Marketing)
طبق گفته انجمن ملی تبلیغکنندگان (ANA)، بازاریابی رابطهای به استراتژیها و تاکتیکهایی برای تقسیمبندی مصرفکنندگان در گروه های مختلف اشاره دارد تا با هر یک از آن ها به طور موثر و متناسب تری ارتباط ایجاد شود. هدف اساسی این نوع بازاریابی ایجاد رابطه ی موثر و وفاداری سازی مشتریان است. از این طریق مشتریان امروز ما نگهداری شده و تبدیل به مشتریان همیشگی محصول و یا خدمات ما می شوند.
بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی پدیده ای است که در آن فرایند بازاریابی به سرعت و به راحتی اتفاق می افتد. از این رو به آن “بازاریابی ویروسی” می گویند که افراد هنگامی که در معرض آن قرار می گیرند این فرایند را تقلید می کنند و همچون یک ویروس و بیماری به نفر بعدی منتقل می کنند.
بازاریابی سبز
بازاریابی سبز به توسعه و بازاریابی محصولاتی اشاره دارد که فرض می شود از نظر محیطی ایمن هستند (یعنی برای به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط فیزیکی یا بهبود کیفیت آن طراحی شده اند).
این اصطلاح همچنین ممکن است برای توصیف تلاشها برای تولید، ترویج، بستهبندی و بازیابی محصولات به شیوهای که حساس یا پاسخگو به نگرانیهای اکولوژیکی باشد استفاده شود.
بازاریابی کلمات کلیدی
بازاریابی کلمات کلیدی شامل قرار دادن یک پیام بازاریابی در مقابل کاربران بر اساس کلمات کلیدی و عباراتی است که برای جستجو استفاده می کنند.
مزیت کلیدی این روش این است که به بازاریابان این توانایی را می دهد که با پیام مناسب در زمان مناسب به افراد مناسب دست یابند.
توجه داشته باشید که در سئو، این عبارت کلیدی صحیح باعث دستیابی به جایگاه برتری در جستجو(Search)ها می شود.
بازاریابی چریکی
بازاریابی چریکی یک استراتژی بازاریابی غیر متعارف و خلاقانه را توصیف می کند که هدف آن کسب حداکثر نتایج از حداقل منابع است.
بازاریابی برون گرا
بازاریابی برون گرا اصطلاح جدید تری برای بازاریابی سنتی است. هنگامی که بازاریابی درون گرا بین عموم افراد مورد استفاده قرار گرفت اصطلاح بازاریابی برون گرا نیز ابداع شد و در ازای بازاریابی سنتی به کاربرده شد.
بازاریابی برونگرا در واقع بازاریابی از طریق روشهایی مانند تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و نمایش دیجیتال و همینطور ارتباط با مشتری است. این نوع بازاریابی اغلب برای تأثیرگذاری بر آگاهی مصرف کننده و ترجیح یک برند در انتخاب استفاده می شود.
بازاریابی درون گرا
بازاریابی درونگرا نوعی از بازاریابی است که در آن مشتریان در پاسخ به روش های مختلفی که در بازاریابی برونگرا برای جلب توجه آنها استفاده شده، با بازاریاب ارتباط برقرار می کنند. این روش ها شامل بازاریابی ایمیلی، بازاریابی رویدادی، بازاریابی محتوا و طراحی وب است.
یکی از اهداف بازاریابی درونگرا، که شامل بازاریابی محتوا نیز می شود این است که بیزینس به عنوان منبعی از اطلاعات ارزشمند و راهی برای حل مشکلات معرفی شود که در نتیجه آن اعتماد و وفاداری مشتری تقویت شود.
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا تکنیکی است برای ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار برای جذب و به دست آوردن یک مخاطب کاملاً مشخص. این تکنیک مشتری را به سمت اقداماتی سوق دهد که نهایتا برای کسب و کار مربوطه سودآوری به همراه دارد.