نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ چیست و چطور میتواند به برند سازی بیشتر کمک نماید؟

فلش

در دنیای کسب و کار برداشتن قدم های درست هم بسیار ضروری بوده و هم کمک زیادی به موفقیت  در کسب و کار خواهد کرد. یکی از بهترین کارهایی که در روزهای ابتدایی راه اندازی کسب و کار خود می توانید انجام دهید، این است که نگاهی به تاریخچه برندهای موفق بازار بیندازید که چطور کار خود را آغاز کردند. چرا که بررسی تاریخچه شرکت های موفق جهانی و حتی داخل کشور خودمان به شما در درک مفهوم نیچ مارکتینگ و ضرورت استفاده از آن در ابتدای راه کمک خواهد کرد. نیچ مارکتینگ با نام های بسیار دیگری مانند تصاحب گوشه بازار و غیره هم شناخته می شود و به این معنی است که کسب و کار خود را در ابتدا با تمرکز بر یک حوزه خاص و جزئی شروع کنید و بعد با بالا رفتن سود و درآمد به حوزه های دیگر آن را گسترش دهید.

شاید با شنیدن این موضوع دوست نداشته باشید از مفهوم و استراتژی نیچ مارکتینگ در کسب و کار خود استفاده نمایید. مطالبی که در این بخش ارائه کرده ایم، قطعا در درک کامل اینکه نیچ مارکتینگ چیست؟ کمک خواهد کرد و اینکه چرا باید از این مفهوم در کسب و کار خود بهره گرفت. توصیه می کنیم این مطلب از آکادمی تاکتیک را تا انتها مطالعه نمایید شروع بهتری را در کسب و کار خود تجربه نمایید.

نیچ مارکتینگ در کسب و کار

نیچ مارکتینگ Niche Marketing چیست؟

در قدم اول شما را بطور کامل با مفهوم نیچ مارکتینگ آشنا خواهیم کرد. نیچ مارکتینگ گاها با نام های دیگری در بازار کسب و کار مانند نیش مارکتینگ، بازاریابی گوشه ای، بازاریابی جاویژه، رفتن به سراغ کنج بازار یا بازاریابی دنج و یا میکرو مارکتینگ هم شناخته می شود و ممکن با این اصطلاحات هم در دنیای کسب و کار روبرو شوید که همگی آنها یک معنی دارند و آن این است که در ابتدای شروع کسب و کار بجای تمرکز بر کل یک بازار، بر یک بخش تخصصی آن تمرکز کرده و در آن به نتیجه رسیده و بعد به سراغ بخش های دیگر بروید.

در اصل نیچ مارکتینگ این مفهوم را می رساند که نمی توان در ابتدای مسیر با بزرگان یک حوزه در کسب و کار رقابت کرد. چرا که آنها مدت زیادی است در آن حوزه مشغول فعالیت هستند و ثانیا هزینه های راه اندازی کسب و کار شاید اجازه انجام تبلیغات وسیع را به شما ندهد. بطور مثال شما شرکت دیجی کالا را در ایران بررسی کنید که در سال 2006 برای اولین بار در بستر اینترنت کار خود را شروع کرد. مسلما زمین تا آسمان با شرکتی که ما امروزه می شناسیم فرق دارد. در ابتدا در فروش اینترنتی به سراغ فروش دوربین رفت و بعد از سود فروش هایی که در ابتدای راه کسب کرد، کم کم به سراغ حوزه های دیگری از بازار قدم برداشت و در سال 2023 به اصطلاح از شیر مرغ گرفته تا جون آدمیزاد را در این فروشگاه می توانید پیدا کنید.

نیچ مارکتینگ استراتژی است که در تمامی حوزه ها جزو ضروریات یک کسب و کار به شمار می رود. بنابراین وقتی میخواهید در یک حوزه مانند فروش موبایل و غیره قدم بردارید، شاید غیرممکن باشد کاری که وب سایت های مطرح این حوزه انجام می دهند را بتوانید انجام دهید. اما با تمرکز تخصصی بر یک حوزه مانند فروش کاور موبایل یا فروش یک مدل های خاصی از موبایل در ابتدا بسیار بهتر از عملکرد بدون تمرکز به شما نتیجه خواهد داد.

بنابراین با نیچ مارکتینگ شما روی بخش کوچکی از بازار دست می گذارید و حوزه فعالیت خود را در ابتدا به صورت کوچک شروع می کنید. در اصل یک قشر خاصی از مشتری های بازار را هدف قرار می دهید و با موفق شدن در آن حوزه کم کم به سراغ بقیه بخش های بازار هم می روید.

چطور نیچ مارکتینگ به برندسازی شما کمک می کند؟

اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا شروع کسب و کار با نیچ مارکتینگ به برندسازی شما کمک می کند یا نه؟ و اگر کمک می کند، چطور این اتفاق می افتد؟ در جواب باید گفت که نیچ مارکتینگ کسب و کار شما را وارد حوزه خاصی کرده که می خواهید بطور تخصصی در آن حوزه عمل نمایید. حال تخصصی کار کردن در یک حوزه چه کمکی به برندسازی شما می کند؟ تجربه ثابت کرده است که وقتی بتوانید در ابتدای کار اثر خوبی بر مخاطب های کسب و کار خود بگذارید، این اثر همیشه در ذهن آنها باقی خواهد ماند و همیشه برند شما را با آن خواهند شناخت.

نیچ مارکتینگ فروش محصولات آتی شما را آسان تر خواهد کرد

بطور مثال کمپانی اپل را در نظر بگیرید که در شروع کار تمرکز خود را بر حوزه های خاصی می گذاشت و بهترین محصولی که می توانست را ارائه می کرد. تخصص خوب آنها در یک حوزه این اثر را بر مشتری ها می گذاشت که اگر اپل هر محصول دیگری را هم وارد بازار کند، قطعا خوب و با کیفیت خواهد بود. بطور مثال شما یکی از مدل های آیفون را استفاده کرده اید و از آن راضی بوده اید. مسلما خرید مدل بعدی آیفون برای شما راحت تر خواهد بود و نیاز نیست تا دنبال اطلاعات بیشتری باشید.

یا برند اسنپ را در کشور ما در نظر بگیرید که در ابتدای کار فقط بر آنلاین کردن سیستم تاکسیرانی تمرکز کرد و با پایین آوردن قیمت تاکسی های دربست اثر خوبی را در ذهن مخاطب از خود بر جای گذاشت. این نحوه کار اسنپ باعث شد بسیاری از مردم کل تاکسی های اینترنتی که حتی با شرکت های دیگر کار می کردند را با نام اسنپ بشناسند و هر خدمت دیگری از اسنپ مانند سوپرمارکت یا فروش دارو و غذا و غیره را از اسنپ با تخفیف بهتر به یاد آورید.

همه برندها با یک تخصص در ذهن مخاطب شکل می گیرند

مورد بعدی که باید به آن اشاره کنیم این است که شما به هر برند موفقی در دنیا نگاه کنید، دارای یک تخصص خاصی هستند. بطور مثال کمپانی آمازون را همه با نام بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا می شناسند. اما آیا میدانید امروزه این کمپانی در حوزه های زیادی مانند صنعت موسیقی، فیلم و غیره فعالیت دارد. اما همه ما این برند را با نام فروشگاه اینترنتی می شناسیم. بنابراین کار کردن با استراتژی نیچ مارکتینگ به شما این کمک را می کند که مخاطبان برند شما را با یک حوزه ای پیوند زده و راحت تر با شما ارتباط برقرار کنند.

اهمیت نیچ مارکتینگ برای کسب و کارهای اینترنتی

همه گیری استفاده از تکنولوژی های روز دنیا مانند اینترنت، موبایل و کامپیوتر باعث شده تا تمامی کسب و کارها به فکر راه اندازی وب سایت های کاری و یا پیج های کاری برای تبلیغ محصولات خود باشند. انجام این کار بسیار مهم و ضروری بوده و به فروش بیشتر شما کمک بسیاری خواهد کرد. اما نکته ای که باید بدانید این است که وب سایت شما با وجود رقابت های زیادی که امروزه در بستر اینترنت وجود دارد به راحتی بالا نخواهد آمد و گوگل به راحتی شما را به صفحه اول نخواهد رساند. در چنین شرایطی بهترین راهکار برای سئوی سایت شما استفاده از استراتژی نیچ مارکتینگ خواهد بود.

بطور مثال فرض کنید شما میخواهید در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید و یک وب سایت خوبی را راه اندازی کنید. با یک جستجوی ساده در اینترنت خواهید فهمید که صرافی های خیلی زیادی مشغول فعالیت هستند و نمی توانید به راحتی با آنها فعالیت کنید. اگر کلمات کلیدی اصلی این حوزه را اصطلاحاتی مانند: صرافی ارز دیجیتال، خرید ارز دیجیتال، خرید تتر و خرید بیت کوین و غیره در نظر بگیریم. بهتر است بجای تمرکز بر این کلمات کلیدی بر گوشه های بازار و کلمات کلیدی خاصی مانند، خرید تتر ارزان، خرید بیت کوین ارزان، خرید از صرافی ارز دیجیتال ایرانی و غیره تمرکز داشته باشید و با گرفتن رتبه در این بخش ها کم کم به سمت کلماتی بروید که رقیب های اصلی بازار در آنها دارای رتبه هستند.

یا مثلا می خواهید کسب و کار خود را در حوزه فروش لوازم آرایشی در اینترنت شروع کنید. مسلما رتبه گرفتن در کلمات کلیدی اصلی این حوزه مانند: خرید لوازم آرایشی بسیار سخت خواهد بود. بنابراین می توانید روی بخش های تخصصی تر این حوزه مانند خرید عطر مردانه اصل یا خرید عطر زنانه اصل یا هر بخش تخصصی این بازار تمرکز کرده و بعد از گرفتن رتبه های مد نظر بر بخش های دیگر هم کم کم تمرکز نمایید.

نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران

مقالات مشابه

فهرست

لطفا صبر کنید