برندسازی چیست و چه کاربردی دارد؟ چطور میتوان برندینگ خوبی ایجاد نمود؟

فلش

آیا تا به حال در مورد اصل پارتو یا قانون 80/20 چیزی شنیده اید؟ طبق این قانون اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید، هشتاد درصد از فروش شما را 20 درصد از مشتریان شما تشکیل می دهند. طبق این قانون مشتریان وفادار شما با خرید های دوباره از برند شما بیشترین درآمد را در بازار نصیب شما می کنند. اما چطور یک مشتری وفادار شما می شود؟ چرا وقتی حرف از گوشی موبایل می شود همه دوست داریم از موبایل آیفون یا شیائومی یا سامسونگ استفاده کنیم؟ فکر می کنید تعداد برند های موبایل در دنیا کم هستند؟ اصلا اینطور نیست؟ تا حالا بفکر این افتادید که برند شخصی خودتان را داشته باشید؟

اهمیت برندسازی در کسب و کار

یکی از مهم ترین ارکان رسیدن به موفقیت در کسب و کار، برندسازی است. برندسازی یا برندینگ، در تحقق یافتن اهداف یک کسب و کار نقش بسیار مهمی داشته و به مشهور شدن آن، کمک شایانی می‌کند در واقع، برندسازی باعث شکل گیری و پیشرفت یک کسب و کار می‌ شود. در این مقاله به تعریف برندسازی، کاربرد آن و راه‌کارهای مهم برای ایجاد یک برند خوب خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

برندسازی به چه معناست؟

تعریف های زیادی در مورد برندسازی وجود دارد که به پاره ای از آن ها اشاره می کنیم و در انتها تعریف واقعی از برندینگ را خواهیم گفت. بسیاری از افراد مفهوم برند یک شرکت را با لوگوی آن یکی می دانند. درست است که طراحی یک لوگوی خوب برای برند خیلی مهم هست، اما لوگو به معنای برند نیست. مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید این است که محصول یا خدماتی که ارائه می دهید هم برند شما به حساب نمی آیند. چرا که وقتی مردم در مورد یک برند صحبت می کنند در مورد خرید محصول آن یا یک شرکت دیگر صحبت نمیکنند.

بنابراین برندینگ یا برندسازی را می توان احساس مردم و مشتری ها نسبت به خدمات و کالاهای تولیدی یک شرکت دانست. وقتی شما برندسازی انجام داده اید در حقیقت یعنی کاری کرده اید که خدمات و تولیدات شما مورد پذیرش مردم واقع شوند و بخواهند آنها را به بقیه هم معرفی کنند. چیزی که در مورد برندینگ باید به آن توجه داشت این است که می توانید بهترین شعارها را برای برند خود انتخاب نمایید، اما مردم هرگز به آنها توجه نخواهند کرد. بلکه خدمات واقعی شماست که برند شما را تعریف می کند. بطور مثال در صنعت خودرو شما چه احساسی نسبت به برند ولوو Volvo دارید؟ آیا همین احساس را نسبت به پراید هم دارید؟ باور مردم نسبت به شرکت شما می تواند تعریفی از برندینگ شما باشد.

پس این نکته مهم هست که بدانیم برندسازی مفهومی متفاوت با ایجاد لوگو و شعار دارد. لوگو و شعار، به عنوان ابزاری برای ایجاد برند شناخته می شوند. البته بیشتر از ابزار برندینگ، نتیجه ای که از آن به دست می آید، اهمیت دارد.

در بسیاری از مواقع، انتخاب لوگو و شعار مجموعه با دقت انجام می شود اما برندینگ مناسب ایجاد نمی شود. این اتفاق به این دلیل می افتد که احساس تعلق برای سایر افراد ایجاد نشده است. امروزه صنایع بسیاری وجود دارند که در حوزه های مختلف فعالیت می کنند. در هر حوزه رقبای زیادی وجود دارند که برای پیشرفت باید از سایر رقبا پیشی بگیرند. برندینگ به متمایز کردن مجموعه خود از سایر مجموعه ها گفته می شود. بنابراین مهم نیست که از خدمات ارائه شده توسط شما چه خدمات مشابهی وجود دارد. برندینگ این قابلیت را دارد که خدمات و محصولات شما را در میان افراد، نسبت به سایر مجموعه ها متفاوت نشان دهد.

اهمیت برندینگ یا برندسازی

یکی از با ارزش ترین دارایی های هر کسب و کاری برند آن است. برندسازی تا حدی پیش می رود که محصولات از برند جدا نشده و با آن یکی شوند. به عنوان مثال هنگامی که نام برند کوکاکولا را می شنوید، طعم آن را حس خواهید کرد. با ایجاد یک برندسازی قوی می توانید چنین حسی را در مخاطب القا کنید.

اهمیت برندینگ یا برندسازی

بسیاری از افراد در حوزه تجارت به این موضوع اعتقاد دارند که مردم از روی جلد یک کتاب در مورد آن کتاب قضاوت می کنند. اگر برندسازی خوبی در حوزه کاری خود انجام داده باشید مثلما فروش خیلی بهتری خواهید داشت. در ادامه دلایل برندسازی را توضیح خواهیم داد.

افزایش فروش و بالا رفتن درآمد با برندسازی

همه ما با برند دیجی کالا آشنایی داریم و شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حال حاضر ارزش برند آن 500 میلیون دلار تخمین زده شده است که با ارزش ترین برند ایران شناخته شده است. شاید بارها برای شما پیش آمده باشد که قبل از خرید یک وسیله در اینترنت اول آن را در دیجی کالا سرچ کرده باشید یا خیلی از افراد در هنگام سرچ یک وسیله اسم دیجی کالا را هم بعد آن ذکر می کنند. چون دیجی کالا تبدیل به برند شناخته شده ای در ایران شده است و همین برند تاثیر خیلی زیادی در فروش محصولاتی دارد که برای اولین بار به سبد این شرکت اضافه می شوند.

بنابراین وقتی برندسازی خوبی انجام داده باشید اولا اعتماد به برند شما باعث می شود خیلی از افراد حتی به فکر مقایسه محصولات و قیمت های شما با شرکت های دیگر نباشند. در قدم بعدی وقتی محصولات جدیدی را روانه بازار می کنید، قبل از استفاده این اعتماد در مشتری های شما به واسطه قبول داشتن برند شما آن ها را به استفاده از آن محصولات سوق می دهد.

افزایش جذب سرمایه گذار

مورد بعدی که باید در مورد اهمیت برندسازی به آن توجه داشته باشید این است که برندسازی خوب سرمایه گذارهای زیادی را علاقمند به سرمایه گذاری در شرکت شما خواهد کرد. بطور مثال اگر بخواهید در سهام سرمایه گذاری کنید و شرایطی پیش بیاید بتوانید در ایران به راحتی سهام شرکت هایی مثل اپل، گوگل، آمازون یا مایکروسافت را بخرید، آیا این کار را نخواهید کرد؟ چرا دوست دارید سهام این شرکت ها را بخرید؟

بازاریابی راحت محصولات

شرکت های معتبر که برندسازی خوبی انجام داده اند به راحتی می توانند در مناطق مختلف محصولات خود را به فروش برسانند. این مورد برای همگی ما در زمینه های موبایل یا لوازم خانگی بارها پیش امده است. این مورد باعث می شود مراحل بازاریابی محصول شما با دردسر کمتری انجام شود.

هم سو شدن بازار با محصولات صاحب برند

وقتی شما صاحب یک برند موفق باشید، شرکت های دیگر کار خیلی سختی را برای رقابت با شما خواهند داشت. بطور مثال وقتی می خواهید از مغازه یک نوشابه بخرید، کوکالا یکی از گزینه های مدنظر شما نخواهد بود؟ آیا شرکت های تولید کننده نوشابه می توانند به راحتی با کوکاکولا یا پپسی رقابت کنند؟ بنابراین می توان اینطور برداشت کرد که در ابتدا کار سخت و کیفیت بالای خدمات شما منجر به شناخته شدن برند شما خواهد شد و در نهایت همین برند شما منجر به فروش چند برابری محصولات خواهد شد.

انواع برندینگ

امروزه استفاده از برندینگ بسیار رواج پیدا کرده است. در واقع برندسازی برای انجام کارهای مختلفی صورت می گیرد. از انواع برند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برندینگ شخصی
  • برندینگ شرکتی
  • برندینگ خدمات
  • برندینگ محصول

برندینگ شخصی

برند شخصی امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. همانطور که از نام این برند مشخص است، افراد این حوزه می توانند محصولات و هنر خود را به یک برند تبدیل کنند. شبکه های اجتماعی سبب رشد این نوع برند شده اند در واقع اینفلوئنسر هایی که در فضا مجازی دنبال کننده های بالایی دارند، از این روش برای تولید برند شخصی خود استفاده کرده اند.

برندینگ شرکتی

این برندسازی برای شرکت ها انجام می شود. درواقع شرکت ها با انجام برندسازی، خود را از سایر مجموعه ها متمایز می کنند. با رعایت اصولی مانند قیمت گذاری، مطالعه بازار هدف، شناخت رقبا، ارزش گذاری و… می ‌توان به رشد برند شرکتی کمک کرد.

برندینگ خدمات

استفاده از این روش برندسازی ممکن است نسبت به سایر روش ها دشوار باشد. در این روش شما باید یک خدمات خاص را به طور متمایز تبلیغ کنید. از آنجایی که  خدمات، کالا نیستند و به صورت فیزیکی قابل لمس نمی باشند، برای تبلیغ باید از روش های خاص استفاده کنید. خلاقیت در این روش برندسازی حرف اول را می زند.

برندینگ محصول

به نام تجاری کالا، برندینگ محصول می گویند. برای انجام این کار باید برای یک محصول تحقیقات لازم را انجام داده و بازاریابی کنید این روش برندینگ سبب می شود که مخاطب، بدون اینکه خودش متوجه شود، برای استفاده از کالای شما کنجکاو شود.

نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
نگین کریمنژاد
15:45 - 1401/10/28
پاسخ دهید
بسیار مقاله کاربردی بود ممنون از شما
نگین کریمنژاد
15:46 - 1401/10/28
پاسخ دهید
بسیار مقاله کاربردی بود ممنون از شما.لطفا از برندهای برتر دنیا هم بنویسید

مقالات مشابه

فهرست

لطفا صبر کنید