اگر صاحب یک کسب و کار باشید و یا بخواهید وارد این حوزه شوید، در ابتدا با نگاه کردن به کسب و کارهای موفقی که در دور و بر خود یا در سراسر دنیا می بینید، متوجه قوانینی می شوید که در همه آنها یکسان هستند. بطور مثال تمامی کسب و کارهای موفق مدام باید در حال تغییر و بهبود خدمات خود باشند، وگرنه نمی توانند در دنیای رقابت باقی بمانند. بنابراین اهمیت دادن به فرهنگ تغییر پذیری در این حوزه کمک زیادی به شما خواهد کرد. همچنین اگر به تجارت های موفق در ایران و کشورهای دیگر نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم بسیاری از آن ها با نیچ مارکتینگ کار خود را شروع کرده و با گذر زمان همه آن ها در حال توسعه کسب و کار خود بوده اند و این رویه را در سال های بعد هم تکرار خواهند کرد. شاید این یکی از دلایل اصلی موفقیت آنها باشد. در این بخش قصد داریم شما را بیشتر با مفهوم توسعه کسب و کار، مزایا و معایب آن و نحوه توسعه کسب و کار آشنا کنیم.
توسعه کسب و کار چیست و به چه معناست؟
در ابتدا قصد داریم شما را بهتر با این مفهوم آشنا کنیم که توسعه کسب و کار به چه معناست؟ در جواب باید گفت که کمپانی ها و شرکت های بزرگ در دنیا در روز اول فعالیت خود را حداقل امکانات و کمترین فضای ممکن شروع می کنند. توسعه کسب و کار به معنای گسترش بخش های یک کسب و کار و خدمات رساندن در حوزه های بیشتری به مشتری ها است.
بطور مثال کمپانی بزرگی مانند آمازون Amazon را در نظر بگیرید که در سال های اولیه تاسیس در 1994 کار فعالیت خود را شروع کرد. در آن زمان هدف اصلی آمازون این بود که بتواند کتاب ها را در فضای اینترنت به فروش برساند. بعدها با موفقیت آمیز بودن این کار کم کم کسب و کار خود را گسترش داده و شروع به فروش محصولات بیشتری به مشتری ها کردند. این کار به جایی رسیده که امروزه شما می توانید از شیر مرغ تا جون آدمیزاد را در فروشگاه این کمپانی پیدا کنید. این میتواند شما را بهتر با مفهوم توسعه کسب و کار آشنا نماید.
اما اگر آمازون را بهتر بشناسید، می توانید متوجه این موضوع هم شوید که امروزه کسب و کار خود را در حوزه های دیگری مانند تولید فیلم، بازی ها، اجاره فضای ابری و غیره توسعه داده است.
پس توسعه کسب و کار شامل مجموعه فرایندهایی می شود که شما با استفاده از آن ها خدمات خود را هم به نقاط جغرافیایی بیشتری ارسال می کنید و هم محصولات جدیدتری را به سبد کالاهای خود اضافه می کنید. این فرایند گاهی سال ها طول می کشد و کاری نیست که در شرکت ها یک شبه اتفاق بیفتد.
توسعه دهنده کسب و کار کیست؟
برای توسعه کسب و کار به فرد یا تیمی در یک شرکت نیاز هست تا فرصت های پیش روی شرکت را به خوبی ببیند، سپس باید برای این فرصت ها یک برنامه استراتژیک داشته باشد تا به آنها دست پیدا کند. این فرد یا تیم را توسعه دهنده کسب و کار می نامند. توسعه دهنده کسب و کار در برنامه های توسعه بعد از بازدهی خوب شرکت ابتدا به فکر توسعه زیرساخت های شرکت می پردازد. بطور مثال شرکتی مانند اسنپ بعد از مدتی با حجم بالایی از درخواست ها برای ثبت نام به عنوان راننده روبرو شد که ناخودآگاه باید توسعه دهنده کسب و کار این برند به فکر گسترش زیرساخت ها باشد تا روال کاری شرکت با مشکل خاصی مواجه نشود.
همچنین در بخش دیگر کار توسعه دهنده کسب و کار باید به فکر توسعه محصولات یک شرکت باشد. اینکه چطور می توانند ویژگی های خاص و جدیدی را به محصولات اضافه نمایند. در اصل در این بخش توسعه دهنده کسب و کار با در نظر گرفتن ترند های روز و انجام تحقیقات بازار پیشنهاد های لازم را به مدیر محصول در زمینه ساخت محصولات جدید ارائه خواهد کرد. در اصل یک توسعه دهنده کسب و کار باید بصورت یکپارچه به توسعه تمامی بخش های کسب و کار باشد.
فاکتورهای یک توسعه دهنده کسب و کار
هر چند در کسب و کارهای کوچک در بسیاری از موارد خود مدیرعامل خیلی وقت ها در حین انجام وظایف خود بر توسعه آن تجارت هم تمرکز می کند، اما در بیزینس های بزرگ به این شکل نیست و از یک فرد دارای دانش بیزینس کوچینگ استفاده می شود. این فرد از بدو تولد دارای مهارت های خاصی نیستند و باید بصورت آکادمیک فاکتورهای لازم برای تصاحب این جایگاه را داشته باشند. که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.
- دانش مارکتینگ خوبی داشته باشد.
- قدرت بررسی رفتارهای یک بازار را به خوبی داشته باشد.
- تجربه راه اندازی کسب و کارهای مختلف را داشته باشد و صرفا از دیگران نقل قول نکند.
- قدرت نگاه کردن به همه چیز از دید به روزتری را داشته باشد.
- باید دارای قوه خلاقیت باشد.
چرا توسعه کسب و کار
احتمالا این سوال برای شما پیش بیاید که چرا در تجارت های سراسر دنیا، توسعه کسب و کار بطور خودکار اتفاق می افتد؟ در جواب باید گفت که همه چیز در مشتری ها خلاصه می شود. کمپانی ها و شرکت ها در ابتدای فعالیت خود شروع به ارائه خدمات خاصی به مشتری ها می کنند و بعد از کسب سود به این نتیجه میرسند که مشتری ها به خدمات دیگری هم نیاز دارند که این کسب و کارها می توانند آن را تامین کنند. بنابراین این شروع توسعه کسب و کار در این شرکت ها می شود.
بطور مثال دیجی کالا را در ایران در نظر بگیرید که در روزهای اولیه تاسیس خود در ایران شروع به فروش دوربین کردند و در سال های بعد با جذب سرمایه خود را به بزرگترین فروشگاه آنلاین در ایران تبدیل کردند که به ادعای خودشان 85 درصد از فروش آنلاین داخل کشور را به خود اختصاص دادند. امروزه بخش های دیگری مانند فیدییو و دیجی استایل و دیجی پی از برنامه های توسعه کسب و کار این برند بوده اند که در این مدت توانسته اند بسیار موفق عمل کنند.
حال باید این را بدانید که چرا توسعه کسب و کار در شرکت ها خودکار اتفاق می افتد. بطور مثال دیجی کالا وقتی شروع به فروش دوربین کرد، دید مردم کالاهای دیگری را هم از اینترنت می خرند و آنها زیرساخت لازم برای فروش آنها را هم دارند و همین امر سبب شد تا دامنه فروش خود را گسترش دهند. امروزه شما می توانید هر کالایی را در این فروشگاه اینترنتی پیدا کنید.
بنابراین رفع نیازهای مشتری ها باعث می شود که شرکت ها تصمیم به گسترش کسب و کار خود بگیرند و این خود به خود به با ارزش تر شدن برند آنها هم کمک میکند.