رضایت شغلی چیست؟

رضایت شغلی چیست و چگونه بر روند کسب و کار تاثیر می گذارد؟ به همراه بررسی عوامل موثر بر آن

فلش

امروزه موضوع رضایت شغلی در کسب و کار   یا Job Satisfication یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن اهمیت خاصی داده شود. در حقیقت رضایت شغلی درکی از پاسخ های درونی فرد است که ارتباط مستقیمی با کارایی افراد در محیط کار دارند. بطوریکه هر چقدر رضایت شغلی در یک کسب و کار بالا باشد، کارایی آن سازمان هم بالاتر خواهد بود. دلیل آن هم به این خاطر بوده که در زمانی که یک شخص از کار خود رضایت دارد، با احساس خوب و فکری باز فعالیت های روزانه خود را دنبال خواهد کرد و وقت و زمان خود را به انجام کارهای بیهوده نخواهد گذراند.

در این بخش قصد داریم درباره اهمیت رضایت شغلی در کسب و کارها صحبت کنیم و مزیت ها و راه های افزایش رضایت شغلی در سازمان ها را برای شما توضیح دهیم. اگر دوست دارید افراد شاغل در حوزه کاری تان رضایت شغلی داشته باشند و یا آن را در کارکنان خود بسازید، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. هم چنین در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در این زمینه می توانید از خدمات مشاوره کسب و کار آکادمی تاک تیک استفاده کنید.

رضایت شغلی چیست؟

رضایت شغلی چیست؟

رضایت شغلی در یک کسب و کار به مجموعه عواملی گفته می شوند که همگی آنها دست به دست هم داده و شخص شاغل چه کارمند و چه مدیر را از کاری که انجام می دهد، راضی نگه میدارد.

این موضوع بر کسی پوشیده نیست که شغل هر کسی یکی از مهم ترین بخش های زندگی او را تشکیل می دهد. شغل هر فرد تجلی تلاش ها، استعدادها و خلاقیت های انسانی او می باشد. از دیدگاه مارکس انسان با کار طبیعت، جامعه و خود را می سازد.  در اصل یک فرد با رضایت شغلی از کاری که انجام میدهد، خوشحال است و امروزه پژوهشگران از آن به عنوان کارآمد ترین مفهوم برای بیان ارزیابی افراد از شرایط موجود در محیط کار نام می برند. محققان بر این باورند که رضایت شغلی درکی از پاسخ های درونی فرد بوده که در حقیقت جهت گیری عواطف فرد شاغل به سمت نقشی است که در زمان انجام کار به خود می گیرد و از آن به عنوان یک عنصر ضروری انگیزشی برای انجام بهتر فعالیت ها یاد می کنند.

مزیت های رضایت از شغل کارکنان برای صاحبان کسب و کار

امروزه موضوع رضایت از شغل در جامعه ما و حتی در دنیا شاید به یک امر بسیار جنجالی تبدیل شده باشد و شرکت های بزرگ برای نگهداری افراد کلیدی در کسب و کار خود سعی می کنند تا فرد را از هر نظر از کاری که انجام می دهد، راضی نگه دارند. بطور مثال در زمانی که کمپانی متا نام خود را از فیس بوک به این نام تغییر داد و وارد حوزه متاورس شد، در صدد به خدمت گرفتن افراد متخصص در این حوزه شد. از آنجایی که کمپانی اپل هم بر روی هدست های واقعیت افزوده کار می کند که به دنیای متاورس هم مربوط میشوند، برای جلوگیری از از دست دادن نفرات کلیدی در شرکت مجبور به افزایش حقوق همه آنها شد تا بفکر ترک شرکت نباشند. از مهم ترین مزیت های رضایت شغل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تعهد بیشتر نسبت به کسب و کار

طبق تحقیقات انجام شده این نکته به اثبات رسیده است که افرادی که از شغل خود راضی تر هستند، نسبت به سازمان محل خدمت خود تعهد بیشتری دارند. به راستی چه کسی دوست دارد از محیطی که از کار کردن در آن راضی است جدا شود؟ حال باید بررسی کرد که تعهد بیشتر برای یک کسب و کار چه سودی برای آنجا دارد در جواب باید گفت تربیت نیروی انسانی از پر هزینه ترین بخش های هر سازمان به شمار می آید.

گاهی ماه ها زمان می برد تا در یک کسب و کار یک فرد از حالت آماتور به حرفه ای تبدیل شود. حال در صورت عدم رضایت از شغل چه پیش می آید؟ کسب و کارهای دیگر بدون هیچ هزینه ای این شخص را به کار می گیرند و آن سازمانی که نیروی خود را از دست داده، باید دوباره به فکر استخدام و تربیت نیروی جدیدی باشد. بنابراین بجای صرف هزینه برای پیدا کردن و تربیت نیروهای جدید تمرکز بر بالا بردن رضایت شغلی در یک کسب و کار به صرفه تر خواهد بود.

افزایش کارایی سازمان و کسب و کار در بلند مدت

یکی از مهمترین مزیت های رضایت شغل برای کسب و کارها این بوده که بازدهی آن سازمان بالا خواهد رفت. دلیل آن به این خاطر خواهد بود که فرض کنید شخصی در کسب و کارتان دارید که از کار خود رضایت ندارد یا درآمد آن را کافی نمی داند. در چنین شرایطی در زمان کار مسلما به انجام کارهای دیگری هم مشغول خواهد بود. گاها پیش می آید که افراد در حین انجام کار خود به کارهای کاذب دیگری روی می آورند و نصف زمانی که بر سر کار هستند را مشغول انجام فعالیت های دیگر هستند.

حال اگر همان فرد بطور متمرکز به انجام آن کار مشغول باشد، در یک ماه دو برابر به سازمان سود خواهد رساند. بنابراین اگر میخواهید کسب و کاری با سودآوری بالا راه اندازی کنید و زمینه ساز موفقیت در کسب و کار خود باشید، بر روی رضایت شغلی کارکنان خود متمرکز باشید.

سلامت جسمی بیشتر کارکنان

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که رضایت شغلی می تواند بر سلامت جسمی-روانی کارکنان و افرادی که با آنها کار می کنید نیز تاثیر بگذارد. امروزه پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که فشار روانی حاصل از عدم رضایت شغلی نه تنها بر بازدهی و عملکرد کارمندان تاثیرگذار است، بلکه می تواند فرد را مستعد و پذیرای بیماری های جسمی و روانی کند. شاید این مورد برای خود شما هم پیش آمده باشد که در صورتی که بخاطر افزایش حقوق یا تحسین و هر حرکت دیگری در شما رضایت از شغل ایجاد شده باشد، احساس سرزندگی بیشتری می کنید و در خود سلامتی بالاتری را حس می کنید. این نکته می تواند برای صاحبان کسب و کارها بسیار مهم باشد.

عوامل تاثیر گذار بر رضایت شغل

در بالا به مواردی اشاره کردیم که نشان می دهد اهمیت دادن به رضایت شغلی از فاکتورهای بسیار مهمی است که هر رهبر و مدیر کسب و کاری باید به فکر آن باشد. حال اگر دوست دارید رضایت شغل در بین کارکنان را بالا ببرید، باید بدانید که این مقوله به موارد زیادی بستگی دارد. نمی توان گفت بهبود یک فاکتور باعث رضایت شغل در همه افراد شده و متناسب با هر شخصی رضایت شغلی متفاوت خواهد بود. در ادامه ما مهم ترین فاکتورهای موثر در رضایت شغل را بیان خواهیم کرد که با بهبود آنها در فضای کار به بالا رفتن این مقوله کمک خواهید کرد و کمتر نیاز به تغییر شغل پیدا میکنید.

میزان حقوق دریافتی

به نظر می آید مهمترین فاکتور تأثیرگذار در رضایت شغل، حقوق باشد. اکثر افراد زمانی که واقعا از حقوق دریافتی خود ناراضی باشند، به دنبال پیدا کردن شغل دیگری می روند. در کشور ما هم با توجه به تورم افسار گسیخته و کاهش ارزش واحد پولی، میزان حقوق دریافتی از مهمترین دغدغه های افراد به شمار می آید.

در مورد اینکه چرا میزان حقوق دریافتی مهمترین دغدغه را بین کارکنان دارد، نیاز به توضیحات زیاد نیست و همه ما دلیل آن را می دانیم. چون همه ما نیاز به داشتن خانه و خودرو و مایحتاج اولیه زندگی را ضروری می دانیم. برای افراد متاهل فراهم کردن امکانات مورد نیاز از مهمترین دغدغه های آنها بوده و برای این کار گاهی همزمان به چند فعالیت مشغول می شوند.

بنابراین اگر می خواهید رضایت شغلی در کسب و کار خود را بالا ببرید یکی از مهمترین کارهای شما دادن حقوق مناسب با فعالیت هر فرد در سازمان می باشد.

نوع شغل

یکی از دلایل مهمی که افراد از شغل خود ناراضی هستند، به این خاطر بوده که به شغلی که در آن مشغول فعالیت هستند، راضی نیستند و از کاری که انجام می دهند، خوششان نمی آید. در چنین موقعیتی میزان پرداخت حقوقی هم تاثیر بر افزایش رضایت شغلی نخواهد داشت. شاید مهمترین علت آمدن این شکل از نارضایتی را فرهنگ جامعه و خانواده ها بدانیم. در جامعه و خانواده های امروزی ما به شخصیت و شغل مورد علاقه افراد هیچ توجهی نمی شود و در هیچ مدرسه ای آزمون استعدادیابی و شخصیت شناسی از دانش آموزان و دانشجویان گرفته نمی شود. بنابراین تا بدانیم جایی می توانیم مشغول به کار می شویم یا در یک حوزه ای یک شخص به درآمد خوبی رسیده، به سمت آن هجوم می بریم.

نتیجه چنین کاری این است که افراد خیلی زیادی در کشور ما و سراسر دنیا به کاری مشغول هستند که خود، رضایتی از آن ندارند.

فرصت های پیشرفت در شغل

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در رضایت شغلی و یا عدم رضایت در یک کار این است که در کاری که انجام می دهیم فرصت های پیشرفت  شغلی وجود دارند یا خیر؟ وقتی در کسب و کاری مشغول کار باشید که بدانید در صورت بالا بردن کارایی و مهارت ها به مراتب بالاتری دست پیدا خواهید کرد و به مرور این اتفاق بیفتد، مسلماً از انجام کار در آنجا رضایت خواهید داشت. در این مورد باید به شخصیت افراد توجه داشت. چرا که افرادی در سازمان هستند که همیشه میل به پیشرفت و دستیابی به جایگاه های بالا هستند و در صورتی که این میل در آنها از طرف کارفرما خاموش شود، نارضایتی شغلی و تصمیم به ترک کار در آنها بیشتر می شود.

بنابراین بهترین توصیه این است که اگر در کسب و کار خود افرادی دارید که دارای توانایی های مدیریتی هستند و با دادن مسئولیت های بیشتر و بالاتر به خوبی از عهده آن کارها بر خواهند آمد، بطور مرتب زمینه های پیشرفت آنها را فراهم کنید تا هم رضایت شغلی در آنها افزایش یابد و هم کارایی سازمان خودتان بالا رود.

اما شاید برای شما این سوال پیش آید که چرا دادن مسئولیت های بیشتر به افراد کارایی سازمان را بهتر خواهد کرد؟ در جواب باید گفت که طبق روانشناسی انسانی هر شخصی دوست دارد مهم شناخته شود. وقتی شما در کسب و کارتان زمینه های پیشرفت افراد تان را فراهم می کنید، این حس را به آنها القا می کنید که افراد مهمی هستند و این کار باعث می شود از خود کارایی بهتری نشان دهند.

رفتار رهبر و مدیر سازمان

شاید یکی از تاثیرگذار ترین موارد در رضایت شغلی کارمندان این مورد است. امروزه روانشناسان می گویند که 75 درصد از دستاوردها و موفقیت های هر انسانی به ارتباطاتش بستگی دارد. همه ما این را تجربه کرده ایم که یک برخورد نادرست با ما حتی در خانه سر ناسازگاری را در ما به وجود می آورد. در محیط کار یکی از مهم ترین وظایف یک مدیر برقراری ارتباط درست با تک تک افراد آنجاست. وقتی به کارکنان خود مانند یک انسان اهمیت دهید، از سرزنش کردن آنها در جمع در هنگام بروز اشتباهاتشان بپرهیزید و به آنها با تعریف و تمجید از کارهای خوبشان انرژی دهید، خودبخود خواهید دید که آن افراد با رضایت بهتری به کاری که انجام می دهند، مشغول خواهند شد و آنجا را با هیچ جای دیگری عوض نخواهند کرد.

در نقطه مقابل این را هم بدانید که کارمندان از افراد دمدمی مزاج که هر روز رفتار متفاوتی را از خود بروز می دهند، مدیرانی که مرتب ظن و شک دارند و افراد پرخاشجو خوششان نمی آیند. حتی در صورت داشتن حقوق مکفی هم از کار کردن در این محیط ها فراری هستند. بنابراین باید رفتار و برخورد یک رهبر و مدیر سازمان برای تمامی افراد آنجا الگو باشد.

محیط کاری و همکاران

یکی دیگر از موارد مهم در میزان رضایت شغلی، محیط شغلی و افرادی است که هر روز با آنها کار می کنیم. در تحقیقاتی که انجام شده، اکثر افراد محیط های صمیمی و کار کردن با افراد خوش برخورد را دوست دارند. هیچ کس از محیط های خشک کاری و کارمندانی که فقط دوست دارند زیرآب بقیه را بزنند، خوششان نمی آید. شاید همگی ما بارها فیلم هایی از محیط کاری شرکت های بزرگی در دنیا مانند گوگل و فیسبوک و غیره را دیده ایم که چقدر به رفاه و شادی کارمندان خود اهمیت می دهند.

حال شاید برای شما این سوال پیش آید که چطور محیط شاد و پرانرژی را در کسب و کار خود خلق کنیم؟ در جواب باید بدانید که انرژی و رفتار کارکنان یک محیط از مدیر و رهبر آن محیط نشأت می گیرد. بنابراین اگر مدیر سازمان فردی خونگرم و شاد و پرانرژی باشد، خودبخود این احساس و رفتار در کارکنان آنجا هم تکثیر خواهد شد و افراد این نگرش را در بین خود تکثیر خواهند کرد.

نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
کاربر
14:13 - 1401/11/05
پاسخ دهید
سلام وقت بخیر.مقالتون خیلی عالی و مفید بود

مقالات مشابه

فهرست

لطفا صبر کنید