دلایل زیادی وجود دارد که باعث میشود یک فرد به فکر راه اندازی کسب و کار (Business) بیفتد. از بیکاری گرفته تا عدم وجود رضایت شغلی از کار فعلی خود و تمایل به اینکه خود فرد رئیس و مدیر خود باشد، بسیاری از افراد را به سوی این تصمیم سوق میدهد. اما باید بدانید برای موفقیت در کسب و کار انگیزه کافی نیست. سوالات زیادی هنگام راه اندازی یک تجارت جدید به ذهن خطور میکند. مثلاً اینکه روی چه کاری تمرکز کنیم؟ چگونه باید عمل کنیم؟ چه نوع کسب و کاری را شروع کنیم و چگونه مراحل بازاریابی را طی کنیم؟جهان تغییر کرده است و به دنبال آن فرمول های موفقیت در قرن بیست و یکم نیز تغییر کردهاند. به همین دلیل، اگر می پرسید چگونه در کسب و کار خود موفق باشیم؟، در این مقاله برخی از کلیدهای دستیابی به آن را در اختیار شما قرار دادهایم. برای طی کردن این مسیر می توانید از فرد یا گروه دارای مهارت بیزینس کوچینگ هم کمک و مشاوره گرفته تا بتوانید با دید بازتری مسیر موفقیت را طی کنید.در این مقاله به تمامی این موارد خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.
موفقیت در کسب و کار چگونه به دست می آید؟
بیایید با تعریف موفقیت در کسب و کار شروع کنیم. هر کارآفرین در هر رشته ای که بخواهد فعالیت کند هنگام شروع کسب و کار خود رویاها و جاه طلبی هایی دارد. در واقع، به احتمال بسیار زیاد، این رویاها و جاه طلبی ها برخی از محرک های اصلی هستند که باعث میشوند یک کسب و کار را راه اندازی کنید یا ایده کسب و کار را در خود بپرورانید. یک کارآفرین، اهدافی برای دستیابی به آنها دارد. رسیدن یا نرسیدن به این اهداف، چیزی است که موفقیت کسب و کار ما را تعیین میکند. مزایای مالی داشتن یک کسب و کار موفق، برای بسیاری از کارآفرینان اهمیت زیادی دارد. بدون شک، منفعت اقتصادی، یک انگیزه قوی برای هر کسی است که یک بیزینس را راه اندازی میکند و یکی از عناصری است که آ ن ها را به سمت ریسک های بزرگ سوق میدهد.
جنبه های مختلف موفقیت در کسب و کار
در مرحله بعد، انواع مختلفی از موفقیت را که میتوانیم در کسب و کار خود به دست آوریم، تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.
موفقیت شخصی
توسعه یک ایده کارآفرینی زمانی که به یک محصول یا خدمت تبدیل شود، یک موفقیت شخصی برای هر کسی است که تصمیم به انجام آن دارد. یک حس غروری نیز برای داشتن چیزی که شما خلق کرده اید، وجود دارد. به عنوان مثال، دیدن نام یا نام خانوادگی خود روی یک محصول یا شرکت موفق، یک شناخت عالی و برای کارآفرین یک حس غرور به همراه دارد. علاوه بر این، رویارویی با چالش ها و بیرون آمدن موفقیت آمیز از آن ها و درک مهارت هایی که نمیدانستید دارید، بدون شک عناصر بزرگ موفقیت شخصی هستند که یک یک کسبوکار میتواند به شما بدهد.
موفقیت اقتصادی
کسب و کار موفق، بیزینسی است که به کسانی که سرمایه شان را به خطر انداختهاند، سرمایه شان را برگرداند تا بتواند به حیات خود ادامه دهد. بنیان گذاران کسبوکار، که اغلب سرمایه گذاران نیز هستند، از این طریق موفق به کسب ثروت میشوند و آینده خود را از لحاظ مالی تامین میکنند.
موفقیت اجتماعی
شرکت ها، همچنین موفقیت خود را با خوبی هایی که برای جامعه انجام میدهند، می سنجند. برخی اهداف مشخصی دارند، مانند بهبود محیط یا فراهم کردن فرصت های تحصیل برای کودکان از طریق محصولات و خدماتی که ارائه میدهند. برخی دیگر، تعهد بسیار بالایی به امور خیریه دارند. مثلاً برخی از شرکت ها ، بخشی از سود فروش خود را به امور خیریه میدهند یا اقدام به کارهای خدماتی دیگر برای جامعه می کنند.
طول عمر کسب و کار
طول عمر یک کسب و کار، یکی از عوامل مهم موفقیت هر کسب و کاری است. تعداد شرکتهایی که با قدرت شروع به کار کردند اما چند سال بعد سقوط کرده اند، بسیار زیاد است. بنابراین، یکی از عواملی که توفیق مجموعه ای را نشان میدهد، توانایی حفظ موفقیت شرکت در طول زمان، با وجود شرایط سخت و تغییرات در بازار است.
رضایت مشتری
کمک به مشتریان برای حل یک مشکل، هدف هر محصول یا خدماتی است که میخواهیم عرضه کنیم. در واقع، به همین دلیل است که بیشتر محصولات و خدماتی که ما در زندگی روزمره خود از آن ها استفاده میکنیم، به وجود آمده اند. برای صاحبان کسب و کار، دیدن اینکه چگونه محصول آن ها زندگی مردم را آسان تر و بهتر میکند، منبع بزرگی از رضایت است. این یکی از عواملی است که باعث می شود آنها به طور خستگی ناپذیر به کار خود ادامه دهند تا محصول را روز به روز بهبود بخشند. رضایت مشتری میتواند به اندازه موفقیت اقتصادی برای موسس یک شرکت مهم باشد.
چگونه در کسب و کار خود موفق شویم؟
هیچ فرمولی برای موفقیت در کسب و کار وجود ندارد و موفقیت شرکت شایسته ترین مدیر نیز ۱۰۰ درصد تضمین شده نیست. با این حال، با کمی دقت و برنامه ریزی دقیق، میتوانید ریسکهای شکست را به حداقل برسانید.
۱.اهداف خود را سازماندهی کنید
اولین قدم برای موفقیت در کسب و کار این است که بدانید میخواهید به کجا برسید و چگونه برای تحقق آن اقدام میکنید. در این راه باید سخت ترین سؤالات را از خود بپرسید، مانند: چه چیزی را میخواهید به بازار ارائه دهید و آیا آمادگی ورود به دنیای تجارت را دارید. این کار به شما در تعیین اهداف و برنامه ریزی مراحل بعدی کمک میکند. تعیین هدف روزانه، هفتگی، ماهانه، سالانه و پنج ساله داشته باشید. آنها را یادداشت کنید و در مکانی قابلمشاهده بچسبانید تا هر بار که خسته میشوید، به یاد بیاورید که چرا کار میکنید. یک هدف واضح و قابل اندازهگیری تعیین کنید، به عنوان مثال: اگر در زمینه مهندسی عمران فعالیت می کنید بهترین کارآفرین در مهندسی عمران باشید، یا اگر در زمینه فروش محصولی فعالیت دارید، فروش خود را 50٪ افزایش دهید و غیره. فقط با اهداف ملموس میتوانید بفهمید که آیا اهدافتان برآورده شده است یا خیر.
۲. رقیب های خود را تجزیه و تحلیل کنید
رقابت بهترین نتایج را به همراه دارد. برای موفقیت، نباید از مطالعه و یادگیری از رقبای خود بترسید. به هر حال، آنها ممکن است کاری را انجام دهند که شما با پیاده سازی آن در کسب و کار خود، به درآمد بیشتری برسید. بسیاری از مردم میگویند که به کار رقبای خود نگاه نمیکنند تا حواسشان پرت نشود، اما این یک اشتباه است. عزت نفس و اعتماد به نفس زیاد میتواند به معنای مسیر مستقیم سقوط به سمت دیوار باشد. مطالعه کسب و کارهای رقبای خود، اینکه چگونه محصولی را میفروشند، ویژگیهای اصلی خدمات یا محصولشان، نقاط قوت آن ها در خدمترسانی به مشتری و مزیت رقابتی آن ها در مقایسه با شما و سایر جنبهها به شما کمک میکند تا بفهمید در کارتان چه چیز خوب پیش میرود و چه چیز خوب نیست. ما پیشنهاد نمی کنیم که از رقبای خود کپیبرداری کنید: منظور ما این است که اگر قصد شما این است که در کسب و کار خود شماره یک بازار باشید، باید بدانید که دیگران چه میکنند تا خود را متمایز کنید و ارزش افزوده ایجاد کنید.
۳. خلاق باشید
همیشه به دنبال راههایی برای بهبود کسب و کارتان و متمایز کردن خود از رقبا باشید. این را بدانید که شما همه چیز را نمیدانید و پذیرای ایده های جدید و رویکردهای متفاوت برای کسبوکارتان باشید. پلتفرمهای بسیاری وجود دارند که منجر به کسب درآمدهای اضافی شوند. به عنوان مثال آمازون را در نظر بگیرید. این شرکت به عنوان یک کتاب فروشی شروع به کار کرد و به یک غول تجارت الکترونیک تبدیل شد. بسیاری از مردم انتظار نداشتند که یکی از راههای اصلی کسب درآمد آمازون از بخش خدمات وب آن باشد. این بخش آنقدر خوب عمل کرد که وقتی جف بزوس از سمت مدیرعاملی کنار رفت، رئیس خدماتوب آمازون به عنوان مدیرعامل جدید معرفی شد.
۴. متمرکز و ثابت قدم بمانید
ثبات، یک جزء کلیدی برای کسب درآمد در تجارت است. شما باید هر روز، کارهایی که برای موفقیت لازم است را تکرار کنید. این امر، باعث ایجاد عادات مثبت بلندمدت می شود که به شما کمک میکنند در درازمدت درآمد کسب کنید. اینکه یک کسب و کار راهاندازی میکنید، به این معنی نیست که بلافاصله شروع به کسب درآمد خواهید کرد. زمان میبرد تا مردم با شما و خدمات شما آشنا شوند. بنابراین روی دستیابی به اهداف کوتاهمدت خود تمرکز کنید. اگر فعالیت شما بعد از مدت زمان قابلتوجهی به سود نرسد، باید بررسی کرد که آیا مشکلاتی در مورد محصول یا خدمات ارائه شده وجود دارد؟ آیا بازار کار هنوز وجود دارد یا خیر، و سایر مسائل احتمالی که ممکن است باعث کندی یا توقفکار شما شود.
۵. خدمات عالی ارائه دهید
بسیاری از مشاغل موفق هستند که فراموش میکنند ارائه خدمات عالی به مشتریان مهم است. اگر خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهید، آنها به جای رفتن به سمت رقبای شما، دفعه بعدی که به چیزی نیاز داشتند، بیشتر تمایل دارند به شما مراجعه کنند. باید بدانید که در محیط تجاری پر رقابت امروزی، یکی از عوامل متمایزکننده کسب و کارهای موفق و ناموفق، سطح خدماتی است که یک مجموعه ارائه میدهد. یکی از مهم ترین اقداماتی که همزمان با بزرگ شدن کسب و کار نیاز است تا انجام بشود و بسیاری از مدیران در حال حاضر از آن غافل هستند سیستم سازی در کسب و کار است. در صورتی که از آن غافل شوید ناخودآگاه با بزرگ شدن جامعه مشتری های خود دیگر نمی توانید نیاز های آن ها را رفع کرده و پاسخ گویی مناسبی به آن ها داشته باشیم. پس در کنار ارائه خدمات عالی سیستم سازی نیز به کمک شما در مدیریت کار ها می آید.
۶. روی بازاریابی تمرکز کنید
یکی از مهمترین چیزها برای بهبود کسبوکار و جذب مشتری بیشتر، استفاده از تبلیغات دیجیتال است. امکانات زیادی از نظر تبلیغات برای شرکتهای کوچک و متوسط وجود دارد که میتوانید با هزینه اندک از آن ها استفاده کنید. به همین ترتیب، منابع دیجیتالی مانند تولیدمحتوا و SEO، تبلیغات و بازاریابی، گزینههای بسیار ارزانی را برای رقابت با هر شرکت آنلاین و بدستآوردن قدرت در کسبوکارتان، به شما ارائه می دهند.
۷. حواستان به مخاطب هدف باشد
زمانی که میخواهیدبیزینسی را شروع کنید و بیزینس پلن خود را تدوین کنید، همیشه باید از خود بپرسید که محصول یا خدمات شما به چه نیازهایی پاسخ میدهد و همه چیز را روی حل آن نیاز متمرکز کنید. تمام تلاش شما باید برای برآوردن این نیاز باشد و برای انجام این کار باید مخاطبان هدف خود را مورد خطاب قرار دهید. بسیاری از شرکت ها موفق نیستند، زیرا مخاطبان هدف دارند اما به درستی آن را هدف قرار نمیدهند. به عنوان مثال، اگر پوشک بچه بفروشید، اگرچه این محصول مورد استفاده کودکان قرار میگیرد، اما مخاطبان هدف شما مادران خواهند بود که در نهایت خریدار آن خواهند بود. به این ترتیب تمام تلاش شما، نحوه برقراری ارتباط و تبلیغاتی که انجام میدهید در جهت رفع نیاز مادران خواهد بود.
۸.هر روز درحال یادگیری باشید
اگر از هر کار آفرینی بپرسید که چگونه در کار خود موفق باشم، به شما خواهند گفت که یکی از ارکان اساسی موفقیت، یادگیری هر روزه است. یادگیری، بخش اساسی رشد کسب و کار است. شما باید از خودتان، اشتباهات و موفقیتها یاد بگیرید، باید از تخصص خود بیاموزید، از نوآوریها آگاه باشید، باید از بازار آموزش ببینید ، روندهای جدید را بدانید و باید دائماً اطلاعات خود را بروز کنید تا با تغییرات سازگار شوید.
روش های کسب موفقیت در کسب و کار
در قسمت قبل توضیح دادیم که چگونه می توانید در کسب و کار خود موفق باشید. تجزیه و تحلیل کردن رقبا، داشتن خلاقیت در انجام کارها و همچنین ساماندهی کردن تمامی اهداف کوچک و بزرگ کسب و کارتان می تواند از جمله مهم ترین مواردی باشد که به شما کمک می کند تا در کسب و کار خودتان بیش از پیش پیشرفت کنید و از این طریق بتوانید خودتان و همچنین کسب و کارتان را گسترش داده و در گستره وسیع تری به فعالیت بپردازید.
خوشبین بودن
دیدن نیمه پر لیوان، داشتن انرژی و حس مثبت نسبت به موفق شدن شاید در ابتدا برای افرادی که همیشه بدبینی را انتخاب می کنند، موضوع مضحک و خنده داری باشد. اما یک نکته را باید در مورد این جهان بدانید. هرچیزی که شما در فکر خودتان پرورش می دهید، همان اتفاق به سمت شما جذب خواهد شد و این مسئله می تواند حتی در خصوص موفقیت در کسب و کار نیز اتفاق بیفتد.
بنابراین بهترین کار آن است که وقتی هدف خود را انتخاب کردید و از زوایای مختلف آن را بررسی کرده و از درست بودن آن مطمئن شدید، حتما به آن خوشبین باشید و انرژی مثبت بیشتری را به سمت هدف و کسب و کار خود بفرستید.
انرژی داشتن
داشتن انرژی در هر کاری می تواند در قدم های اولیه کار ساده ای باشد. اما به یاد داشته باشید که شما باید انرژی خودتان را در تمام طول کار و همچنین در تمام طول روز حفظ کنید. افت انرژی به دلیل خستگی، بروز مشکلات و مواردی از این قبیل ممکن است رخ دهد.
این مسئله را باید به صورت جدی همواره در نظر داشته باشید که انرژی شما حتما در طول زمان افت پیدا می کند اما شما نباید این اتفاق را به حالش خودش رها کنید. بلکه لازم است تا با استفاده از روش های مختلفی همچون استراحت های یک ربع بین کار، تغذیه سالم، ورزش و… انرژی خود را همراه در سطح بالایی حفظ کنید.
پرسش نامه ارزیابی موفقیت در کسب و کار
این روزها راه اندازی کسب و کارها بدون داشتن آموزش واطلاعات کافی، متاسفانه تبدیل به یک اپیدمی ترسناک شده است.به راستی موفقیت در کسب و کار چگونه حاصل میشود ؟ در سالیان بسیار دور رسم براین بود که سالها یک شاگرد در غرفه ی استاد پادوئی و شاگردی میکرد تا به خود جرات و امکان راه اندازی کسب و کار را بدهد.
گرچه اکنون با توسعه و رشد اطلاعات نیاز به طی کردن آن مسیر طولانی نیست، اما لازم است با آموزش دیدن و تمرین و تکرار مهارتها خودمان را برای یک بازار کار حرفه ای کاملا آماده کنیم.
گواه این امر دانش آموختگان دورهی بیزینس کوچینگ هستند که توانستند با بهره گیری از دانش کسب و کار به سرعت پیشرفتهای چنیدن برابری را در زندگی کاری خود تجربه کنند.
شما به عنوان یک مهندس یا مدیر یک کسب و کار حتما در مورد اهمیت به روز بودن دانش و اطلاعات در بازار رقابتی این روزها آگاه هستید. برای به روز بودن و بالا بردن سطح دانش آنچه همیشه به ما توصیه می شود این است که مطالعه داشته باشیم. اما با توجه به محدود بودن زمان در این عصر پرسرعت بسیار مهم است که بدانیم این مطالعات دقیقا در چه زمینه ای باید صورت گیرند. نا بتوانبم بهترین استفاده را از زمان خود داشته باشیم. از این رو یکی از بهترین راهکار ها این است که ما دوره های مختلف به طور منظم ارزیابی از خود و دانشمان داشته باشیم. آنچه میتواند ما را در شناخت بخش های قابل بهبودمان یاری دهد، در گام اول ارزیابی است.
تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چطور می توانید این ارزیابی را انجام دهید؟ آیا پرسشنامه های متناسب و استانداردی سراغ دارید که شما را در زمینه ی مورد نظرتان به خوبی ارزیابی کند؟
کایوشا چیست؟
کایوشا پرسشنامه ای کاربردی برای مدیران صنعت ساختمان و همینطور صاحبین کسب و کارها است. این پرسشنامه دارای 62 سوال در حوزه ی بازار هدف، نوع ارتباط با مشتریان، سیستم سازی، فروش و خدمات است که به طور باز پاسخ مطرح می شوند. طراحی سوالات این پرسشنامه توسط گروهی از متخصصین فعال در حوزه ی کسب و کار و صنعت ساختمان طراحی شده است.
با توجه به اهداف نوینی که در طراحی این پرسشنامه وجود دارد .نکته ی جالب اما متداولی که در این پرسشنامه وجود دارد این است که برخی از سوالات آن برای پاسخ دهندگان قابل درک نباشد.همین موضوع این امکان را برایتان فراهم می آورد که شما دست به کار شده و در آن حوزه مورد نظر به تحقیق و مطالعه ی بپردازید.
کایوشا چطور به ما کمک می کند؟
حتما می دانید که ندانسته های ما نیز سطوح مختلفی دارند برخی از موضوعات هستند که ما از ندانستن آنها آگاهی داریم مثلا: من می دانم که کاردن با نرم افزار پریم اورا (Oracle Primavera) را بلدم و همینطور می دانم که نحوه ی کار با مایکروسافت پراجکت (Microsoft Project) یا MSP را نمی دانم.” اما همواره سطوحی از دانش وجود دارد که ما از وجودشان بی خبریم و به دنبال این بی خبری طبیعتا نمیدانیم که دانشی نیز در آن زمینه ی مورد نظر نداریم. بنابراین مسائلی وجود دارند ما نمی دانیم و خودمان “نمی دانیم که نمی دانیم”.هدف از این پرسشنامه این است که شما علاوه بر ارزیابی دانش خودتان به طور واضح تری متوجه این موضوع شوید که “چه چیزی را نمی دانید و در چه مباحثی نیازمند مطالعه ی بیشتری هستیداز این رو افراد هنگامی که به این پرسش ها پاسخ می دهند متوجه می شوند خودشان و همینطور بیزینس آنها در زمان پاسخ به این پرسشنامه در چه وضعیتی قرار دارند.
در این پرسشنامه تلاش براین داشته ایم که شما بتوانید با پاسخ به پرسشهای طرح شده تخمین بزنید که تا چه میزان میتوانید با همین دانش و مهارتی که امروز دارید موفق عمل کنید و بدرخشید. همچنین می توانید ازاین پرسشنامه کمک بگیرید تا دریابید در کدامیک از بخشهای مربوط به کسب و کارتان نیازبه کسب آموزش و مهارت دارید.
جامعه ی هدف مشتریان: | |
1 | مشتری محصول ویا خدمات شما چه کسانی هستند؟ |
2 | مصرف کننده ی محصول و یا خدمات شما چه کسانی هستند؟ |
3 | مشتریان شما در کجا حضور دارند؟ |
4 | نیاز مشتریان شما چیست؟ |
5 | علاقه ی جامعه ی هدف شما چیست؟ |
6 | ترس ها و نگرانی های مشتریان شما چیست؟ |
7 | میزان درآمد مشتریان شما چه قدر است؟ آنها بیشتر پول هایشان را در کجا و چطور خرج می کنند؟ |
8 | چه مقدار از درآمد آن ها در حال حاضر وارد بیزینس شما می شود؟ |
9 | چطور می توانید سهم بیشتری از درآمد آنها را وارد بیزینس خود کنید؟ |
شناخت محصول: | |
1 | محصول شما چه ویژگی هایی دارد؟ |
2 | تفاوت مشخص محصول شما نسبت به سایر رقبا چیست ؟ |
3 | مزیت رقابتی محصول و خدمات شما نسبت به سایرین چیست؟ |
4 | محصول شما با بررسی دقیق چه سهمی از بازار را دراختیار دارد؟ |
5 | نفر اول محصول یا خدمات مشابه شما مربوط به کدام رقیبتان است و او چه سهمی از بازار دارد؟ |
6 | محصول شما چه ارزشی برای مشتریانتان خلق میکند؟ |
ارتباط با مشتریان: | |
1 | ازچه رسانه هایی برای فروش و ارتباط با مخاطبین استفاده میکنید؟ |
2 | از چه طریقی از رضایت یا عدم رضایت مشتریان خود آگاه میشوید؟ |
3 | چه راههایی برای ارتباط گیری بیشتر و یادآوری مجدد خود و خدماتتان به مشتریان پیشین خود استفاده میکنید؟ |
4 | چطور مشتریان خود را از کیفیت محصول و خدماتتان مطمئن میکنید. |
5 | چطور از مشتریان ثابت خود قدردانی میکنید. |
6 | آیا برای مشتریان خوب خود گیفت یا آفری دارید؟ |
فروش: | |
1 | تعداد دقیق فروش دریک ماه ،شش ماه،و یک سال گذشته ی کسب و کار شما چه قدر است؟ |
2 | پرفروش ترین محصول یا خدمت شما کدام است؟
سود خالص هر کدام از محصولات شما چقدر است؟ |
3 | پرسود ترین محصولات شما چه ویژگی هایی دارند؟ |
4 | چطور مخاطبین بیشتری را از محصولتان آگاه میکنید؟ |
5 | نرخ افزایش فروش شما در 6 ماه گذشته چه قدر بوده است؟ |
6 | برای افزایش فروش خود چه تدابیری اندیشیده اید؟ |
جذب و تیم سازی: | |
1 | در کسب و کار شما دقیقا در هر بخش چه شرح وظایفی وجود دارد؟ |
2 | برای انجام شرح وظایف موجود دقیقا نیاز به چند نفر نیرو دارید و هرنفر چه حجمی از کار را انجام میدهد؟ |
3 | نیروهای مورد نیاز تیم خود را چطور جذب میکنید؟ |
4 | در مصاحبه ی جذب و استخدام چه مواردی را مورد بررسی قرارمیدهید؟ |
5 | قوانین پراهمیت در تیم شما چه قوانینی هستند؟ |
6 | زمان مشخصی برای ورود و خروج نیروها مشخص شده است؟ |
7 | راه شناسایی نیروهای کم بهره را میشناسید؟ |
8 | اعضای تیم و روند کاری آنها را چطور ارزیابی میکنید؟ |
9 | اعضای تیم شما شرح وظایف دقیق کاری خود را میدانند؟
تحویل،شرح وظیفه و دریافت انجام کارها در تیم شما به چه صورت انجام می شود؟ |
توسعه کسب و کار | |
1 | در حال حاضردر کسب و کار خود دقیقا در چه شرایطی قرار دارید؟ |
2 | برنامه های توسعه ای پنج ساله ی کسب و کار خود را به صورت شفاف و مشخص میدانید؟ |
3 | برای رسیدن به اهداف کاری مجموعه خود چه مسیر هایی را طراحی کرده اید؟ |
4 | آیا بوم مدل کسب و کار خود را به شکل صحیح و جامع طراحی کرده اید؟ |
5 | میدانید برای توسعه ی کار خود به چه اهرم و شبکه هایی نیاز دارید؟ |
6 | در راستای توسعه ی کسب و کارتان ،شما و اعضای تیمتان به دریافت چه آموزشهای تخصصی و مهارتی نیاز دارید؟ |
سیستم سازی: | |
1 | کدامیک از بخشهای کسب و کارتان زیر نظر و یا مستقیما توسط خودتان انجام میشود؟ |
2 | چند درصد از کارهایی که به تیم سپرده میشود به صورت کامل و با نتیجه مطلوب پیش میرود؟ |
3 | آیا در سلسله مراتب بین اعضای تیم سیستمی برای گزارش گیری وجود دارد؟ |
4 | کسب و کار شما در چه بازه ی زمانی بدون حضور مستقیم خودتان و یا ارتباط آنلاین مداوم شما میتواند به درستی حرکت کند و افت کیفیت نداشته باشد؟ |
5 | در تفویض وظایف چقدر راحت عمل میکنید؟ آیا این کار برایتان دشوار است؟ |
مدیریت : | |
1 | در ارتباط و کارسپاری با کارمندان خود چقدر سریح و راحت پیش میروید؟ |
2 | چقدر به مهارت و توانمندی و کارایی اعضای تیمتان مطمئن هستید؟ |
3 | چه تعداد از نیرو ها در سازمان شما نقش کلیدی و پررنگی ندارند و عدم حضورشان آسیبی به مجموعه ایجاد نمیکند؟ |
4 | چالشهای موجود در کسب و کار معمولا چگونه و توسط چه شخصی حل میشوند؟ |
5 | آیا برای شنیدن صحبت ها و یا چالشهای اعضای تیمتان زمان دارید؟ |
چالشهای کسب و کار: | |
1 | چه چالشها و مشکالاتی در کسب و کارتان وجود دارد؟ |
2 | کدامیک از این چالشها برایتان جدی تر هستند؟ |
3 | برای رفع این چالشها چه اقداماتی انجام خواهید داد؟ |
4 | از چه کسانی برای رفع این چالشها کمک خواهید گرفت؟ |
برای تحلیل این پرسشنامه می توانید از خدمات مشاوره کسب و کار آکادمی تاک تیک استفاده کنید.
کلام آخر
برای موفقیت در تجارت امروز، باید انعطافپذیر باشید و برنامهریزی و مهارتهای سازمانی خوبی داشته باشید. بسیاری از مردم با این فکر که سیستم خود را روشن میکنند یا در را باز میکنند و شروع به کسبدرآمد میکنند، کسبوکاری را راهاندازی میکنند، اما متوجه میشوند که کسب درآمد در یک تجارت بسیار دشوارتر از آن چیزی است که فکر میکردهاند. تلاش بیوقفه یکی از رمزهای موفقیت یک کسبوکار است. همچنین، اگر میخواهید یک کسبوکار پرسود داشته باشید، آکادمی کسب و کار تاک تیک میتوانند در این مسیر به شما کمک کنند. این مجموعه با داشتن کادری مجرب و متخصص در زمینه بیزینس کوچینگ و مشاوره کسبوکار، آماده خدمترسانی به شما عزیزان است.