ایده کارآفرینی چیست؟

ایده کارآفرینی چیست و چگونه می توان آن را پیدا کرد؟

فلش

اگر به شما 5 دلار پول و 2 ساعت وقت بدهند و از شما بخواهند که با این سرمایه ی محدود و زمان اندک پول در بیاورید چه می کنید؟ چه ایده ای را در این زمینه به کار خواهید بود؟ آیا می دانستید که بزرگترین کارآفرین هایی که ما آن ها را می شناسیم، با یک یا چند ایده کارآفرینی خود را شروع کردند؟ از قدرت یک ایده خبر دارید که می تواند چه تاثیراتی بر زندگی شما و هزاران نفر از ساکنان این کره خاکی بگذارد؟

همه ما کمپانی بزرگ آمازون را می شناسیم که بنیانگذار آن یک ایده در سر داشت و آن این بود که چطور بتواند در بستر اینترنت مردم را متقاعد به خرید کتاب نماید و این ایده امروزه او را در زمره ثروتمند ترین افراد در کره زمین قرار داده است. ما در این مقاله به شما درباره ایده های کارآفرینی خواهیم گفت که چطور به ایده های کارآفرینی دست پیدا کنیم؟ برترین ایده های کارآفرینی در دنیا کدامند و چطور شکل گرفته اند؟ اگر به این موضوع علاقمند هستید، توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید و اگر در این زمینه نیاز به مشاوره دارید از خدمات مشاوره کسب و کار آکادمی تاک تیک استفاده کنید.

در جست و جوی ایده کارآفرینی

ایده چیست و چه اهمیتی دارد؟

در ابتدا قصد داریم برای شما توضیح دهیم که ایده چیست؟ در جواب بدانید ایده ارائه راهکاری جدید برای حل یک مسئله یا پیدا کردن راهی جدید برای خلق محصول و هر چیزی باشد که راهکاری جدید برای حل یک چالش و مشکل را در سر راه ما قرار می دهد. نکته مهمی که باید در این زمینه بدانید این است که مردم در هر زمینه ای که موفق شده اند، ناشی از یک ایده بوده است.

یک ایده کارآفرینی یا ایده راه اندازی کسب و کار می تواند به هر شکلی ظهور پیدا کند، مانند پیدا کردن یک راه ارتباطی بهتر برای مردم بجای نامه نگاری مانند اختراع تلفن، یا ایجاد فضایی برای تعامل با صاحبان کسب و کارها و افراد متخصص مانند شبکه لینکدین یا استفاده از سوخت پاک برای خودروها مانند ماشین های برقی و غیره باشد. احتمال دارد این ایده راهکاری جدید برای حل و فصل مشکلات، بهتر کردن محصولات یا صرفا شیوه ای متفاوت برای سازماندهی اداره ای باشد.

ایده کارآفرینی چیست؟

در اصل ایده کارآفرینی شاید یکی از مهمترین نگرش هایی باشد که هر فرد جوانی در کشور ما به آن نیاز داشته باشد. ایده کارآفرینی در اصل به این معنی خواهد بود که از تفکرات عصر صنعتی دست برداریم و خود را از ذهنیت رها کنیم که کارمندی میتواند یک نقطه امن به حساب آید. بجای آن با تغذیه ذهن و مطالعه و مشورت با افراد موفق در حوزه های مختلف به دنبال این باشیم خود ایده ی جدیدی را پیدا کرده و آن را به مرحله اجرا در بیاوریم. در اصل ایده کارآفرینی یعنی ارائه راه حل ها و راهکارهای جدید برای حل کارهای قدیمی. بطوری که در این جریان شخص دارای ایده به درآمد بسیار بهتری دست پیدا کرده و به چرخه اقتصاد در کشور هم کمک شایانی کند.

دارن هاردی در کتاب ترن هوایی کارآفرینی ذکر می کند که ما در عصر طلایی تاریخ بشریت به سر می بریم، زمانی که سرشار است از فرصت. در طول تاریخ هیچ دوره ای مثل الان نبوده و شاید هم دیگر اینطور نباشد. او درباره ایده های کارآفرینی می گوید که همین حالا دست به کار شوید و بهتر است کمی به خود شتاب بدهید، زیرا معلوم نیست که این فرصت ها در دسترس باشند.

چرا ایده کارآفرینی؟

امروزه خیلی واژه کارآفرینی را می شنویم. خیلی از دوستان ما همیشه این حرف ورد زبانشان است که دوست دارم یک کارآفرین شوم؟ اما به راستی چرا ایده کارآفرینی اهمیت دارد؟ در جواب باید گفت که روند تغییر و تحولات در جامعه امروزی بسیار سریع بوده و در سایه این تغییر و تحولات روند استخدام و معیارهای آن در کشورهای مختلف در حال تغییر است. هر چند باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که متاسفانه در کشور ما موضوع تمرکز بر ایده های کارآفرینی اهمیت زیادی در بین دانشجویان نداشته و مانند عصر صنعت هنوز تمامی دانش آموزان آرزوی رفتن به دانشگاه برای استخدام شدن در یک شرکت یا اداره دولتی را دارند. هیچ آموزشی درباره ایده های کارآفرینی در دانشگاه های ما تدریس نمی شود و غالب واحدهایی که دانشجویان آنها را می گذرانند در زندگی واقعی آنها بی ارزش هستند.

اما باید با این حقیقت تلخ کنار آمد که نباید مانند گذشته به دنبال استخدام مادام العمر و دائمی در یک اداره دولتی بود. چرا که این تفکر به عصر پدران ما بر میگردد و در شرکت ها و سازمان ها این فرصت برای شما وجود نخواهد داشت. حتی امروزه دولت ها هم به این نتیجه رسیده اند که برای بدست آوردن موفقیت های اقتصادی در عرصه ملی و بین المللی نیاز مبرم به توسعه ایده های کارآفرینی وجود دارد.

اهمیت ایده کارآفرینی بر پیشرفت کشورها

کارآفرینی در اصل فرآیندی است که با نگاه فرصت گرایانه یک کارآفرین استارت میخورد و نتیجه آن عرضه ی خدمات و محصولات جدید و ایجاد اشتغال در جامعه و در واقع ایجاد یک چیز ارزشمند برای اولین بار است. اما باید این نکته را هم بدانید که کشورهای پیشرفته در راستای تحقق ایده های کارآفرینی بسیار موفق عمل میکنند. اگر بخواهیم به اهمیت ایده کارآفرینی برای کشورها بپردازیم، می توانید ایالات متحده آمریکا را مثال بزنیم که بهترین اقتصاد دنیا را دارد. اما آیا ایده های کارآفرینی در بزرگ شدن اقتصاد این کشور نقش داشته اند؟

احتمالا خودتان جواب آن را بدانید. اما بیایید این را بررسی کنیم. اگر به بزرگترین شرکت های فعال در آمریکا مانند اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون، متا، تسلا، اسپیس ایکس و غیره بیندازید به یاد چه کسانی می افتید؟ آیا شما را یاد کارآفرینان بزرگی نمی اندازد که ایده های خود را در این کشور عملی ساختند و هر کدام از شرکت ها درآمد بسیار بالایی را برای این کشور به ارمغان آورده اند.

در این زمینه جا دارد نگاهی به شرکت اسپیس ایکس بیندازیم که در زمینه تولید محصولات صنایع فضایی مشغول به کار بوده و حاصل ایده یک کارآفرین بنام آقای ایلان ماسک بوده است. این ایده امروزه کشور آمریکا را در حوزه سفرهای فضایی بی رقیب گذاشته و هیچ شرکت دیگری در دنیا نمی تواند با آن رقابت داشته باشد. در مورد سایر شرکت هایی که در بالا هم نام آنها را عنوان کردیم به همین شکل است. بنابراین کشورهای پیشرفته بخشی از موفقیت خود را مدیون ایده کارآفرینی افرادی هستند که آنجا به انجام این کارها می پردازند.

چرا برخی افراد در خلق ایده کارآفرینی بهتر از دیگران عمل می کنند؟

احتمالا این یکی از مهمترین سوالات خیلی از افراد در حوزه ایده کارآفرینی باشد و با خود بگویند که چرا به راحتی برخی از افراد به ایده های جدید دست پیدا می کنند و برخی نه؟ جواب این سوال را با یک داستان توضیح خواهیم داد. داستان از این قرار است که در یک منطقه از انگلستان دو نفر انباردار که در اواسط دهه پنجاه سالگی زندگی خود بودند، از کارشان بعد از 25 سال کار اخراج شده بودند. این دو مرد مهارت، تجربه کاری، محیط، سن و سال و سابقه مشابهی داشتند، اما ایده ای جالب برای کار کردن در بازار به ذهن یکی از آنها رسید. در صورتی که دیگری به احتمال زیاد بیشتر عمر خود را صرف تماشای تلویزیون خواهد کرد.

جواب این سوال در صحبت های آن دو معلوم است. یکی از آنها می گوید ” کسب و کار خوب بود، اما من هم مثل بسیاری از مردم گهگداری به فکر کار دیگری می افتادم و این اخراج شدن به نفع من تمام شد و فرصتی شد تا تنوعی را در زندگی ام حس کنم”

دومی اینطور جواب می دهد که ” فاتحه من خوانده است، چرا که خودم میدانم در این سن و سال به درد هیچ کاری نمیخورم”

این موضوع جواب را آشکار می کند که دستیابی به انواع ایده کارآفرینی به تحصیلات، سن، منابع و جنسیت و غیره بستگی ندارد. بلکه به طرز فکر و نگرش افراد بستگی دارد. بنابراین شاید اولین قدم برای شما این باشد که صادقانه جلو آینه بایستید و از خود بپرسید که چه طرز فکر و نگرشی دارید؟

عوامل تاثیرگذار در ارائه ایده های کارآفرینی

تا به اینجا شما را تا حدودی با ایده های کارآفرینی آشنا کرده ایم. در این بخش قصد داریم عواملی که در ارائه دادن ایده های کارآفرینی تاثیرگذار هستند را به شما توضیح دهیم.

1. افراد پیرامون ما

یکی از تاثیرگذارترین عوامل در خلق ایده های کارآفرینی این است که دور و بر شما را چه کسانی احاطه کرده اند؟ طرز فکر افرادی که با آنها در مورد خلق ایده ها کار می کنید، چگونه است؟ حتی طرز فکر کسانی که با شما در خلق ایده ها کمک نمی کنند، اما حضورشان در زندگی تان شاخص است هم در این زمینه تاثیرگذار است. آیا شما با آن دسته از افرادی زندگی می کنید که وقتی درباره ایده های کارآفرینی با آنها صحبت می کنید، با حالت تمسخر به شما می گویند: اگر ایده خوبی است، پس چرا تاکنون کسی انجام نداده است؟

اگر دور و بر خود افراد منفی گرایی را دارید، بهترین کار این است که ایده های خود را با آنها در میان نگذارید. دلیل آن هم به این خاطر است که زن یا مرد منفی گرا می تواند شما را از ذوق و شوق، خوشبینی و نوآوری تخلیه کند.

2. قید و بندهای فکری

همه ما توسط رسانه، محیط، مدرسه و معلمان خود مرتب آموزش داده شده ایم. این آموزش ها می توانند از ما یک فرد کارآفرین بسازند. یا در نهایت ما را به یک فرد وابسته تبدیل نمایند. باید این را بدانید که قبل از پرداختن به خلق ایده ها لازم است که از هر نوع قید و بند فکری خود را آزاد کنید. محدودیت فکری مانعی دست و پاگیر برای خلاقیت است.

از مهمترین قید و بندهای فکری که مانع تحقیق ایده های کارآفرینی در شما می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعتقاد به همرنگ جماعت بودن
  • ترس از احمق جلوه کردن
  • تفکر یک جانبه
  • منفعل بودن

3.چارچوب ذهنی شما

سومین مورد تاثیرگذار در ارائه ایده های کارآفرینی به چارچوب ذهنی که دارید، برمیگردد. در اصل این مورد تاثیر بسزایی بر روی توانایی های شما در خلق ایده ها دارد. بطور مثال وقتی شما خستگی فکری و روحی داشته باشید، بعید است که بتوانید ایده های ارزشمند و مبتکرانه را در سر بپرورانید. به چارچوب ذهنی خود بسیار اهمیت دهید و سعی کنید که این پند استاد معنوی آقای وین دایر را سرلوحه کارتان قرار دهید که ” ذهنی داشته باشید که آماده پذیرش هر چیزی باشد”

این داستان شاید اهمیت داشتن چارچوب ذهنی باز را بهتر به شما یاد دهد. در زمانی که سونی قصد ساخت واکمن را داشت. یکی از موسسین این شرکت بنام آقای ماسارو ایبوکای در اوایل دهه 1970 به بخش تحقیقاتی ضبط صوت شرکت سر می زند و می بیند که مهندسان در مورد جا دادن بلندگوها در دستگاه به مشکل خورده اند. موسس شرکت می گوید: اگر بلندگوها گذاشته نشود چه؟ همه جواب می دهند که وقتی بلندگو در دستگاه نباشد، مردم چطوری چیزی که پخش می شود را گوش کنند؟ ایبوکا جواب می دهد که به همراه محصول هدفون هم گذاشته شود تا هر کسی بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران چیزی که می خواهد را بشنود.

سپس می پرسد دیگر چه مشکلی هست که نمی توانند آن را حل کنند؟ آنها جواب میدهند طبق استاندارد سونی قادر به ساخت دستگاه نیستند. ایبوکا جواب داد دستگاه لازم نیست حتما چیزی را ضبط کند. چیزی که در آن دوره برای یک دستگاه ضبط خیلی عجیب بود. این دو ایده باعث تولید محصولی انقلابی و جدید شد و دلیل آن این بود که موسس سونی فراتر از محدودیت ها و چارچوب های مرسوم فکر میکرد.

نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
کاربر
15:48 - 1401/10/28
پاسخ دهید
میشه ه از ایده های کارآفرینی پول ساز در ایران هم مطلب بزارید

مقالات مشابه

فهرست

لطفا صبر کنید