بهترین ایده برای راه اندازی کسب و کار کدام است؟ به همراه بررسی ایده های جدید

فلش

تا بحال چند بار این را از اطرافیان خود شنیده اید که فلان شخص یک ایده خوبی پیدا کرد، همان ایده را اجرایی کرد و الان وضع زندگی او از این رو به آن رو شده است؟ چقدر از اهمیت ایده ها در موفقیت کسب و کار های جدید آگاهی دارید؟ چرا برخی کسب و کارها به موفقیت های زیادی دست پیدا می کنند و برخی نه؟ در تمام کسب و کارها و هر صنعت رو به رشدی این حقیقت تلخ را می توانیم ببینیم که هر کسب وکاری که بعد از مدتی در خود تغییری نداشته باشد و ایده جدیدی ارائه ندهد، محکوم به شکست خواهد بود. این را در صنعت موبایل می توانیم مشاهده کنیم که چرا کمپانی های بزرگی مانند نوکیا Nokia که زمانی بازار موبایل دنیا در دستان آنها بود، امروزه خبری از محصولاتشان نیست و شرکت های دیگری با قدمت پایین تر سلطان این بازار هستند.

در نهایت همه چیز به این برمیگردد که چه ایده ای دارید؟ چون مردم از ایده های جدید استقبال می کنند. اگر دوست دارید درباره ایده راه اندازی کسب و کار و راه های خلق ایده های جدید بیشتر اطلاعات کسب کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ایده راه اندازی کسب و کار

اهمیت ایده در کسب و کار

اینکه داشتن یک ایده خوب در کسب و کار چقدر در موفقیت آن کسب و کار موثر است، باید برای بررسی آن نگاهی به تاریخ بیندازیم و ببینیم کسب و کارهای بزرگ امروز آیا واقعاً ایده جدیدی داشتند که بزرگ شدند یا خیر. در جواب چند کمپانی بزرگ در سطح جهانی را بررسی خواهیم کرد تا به این موضوع مهم پی ببریم.

شرکت اوبر Uber

امروزه کسی نیست که کارآفرین باشد و شرکت تاکسیرانی اینترنتی اوبر را نشناسد. این شرکت در سال 2009 توسط شخصی بنام تراویس کالانیک Travis Kalanick کار خود را شروع کرد. اوبر در اصل یک ایده بود و موسس آن در زمانی که همه ی مردم از تلفن های هوشمند استفاده می کردند، به این فکر افتاد که با این تلفن های هوشمند کاری کند که هر کسی در هر نقطه ای تاکسی سفارش داده و نیازی به مراجعه به ایستگاه های تاکسی و یا تماس با آژانس های تاکسیرانی نداشته باشد. همین ایده امروزه یکی از بزرگ ترین کسب و کارهای اینترنتی جهان را شکل داده که در کشور ها هم اسنپ و تپسی از همین ایده کپی برداری شدند و به موفقیت های بسیاری دست پیدا کردند.

شرکت آمازون Amazon

کمپانی بزرگ آمازون را همه می شناسند که در سال 1994 توسط جف بزوس Jeffrey Preston Bezos راه اندازی شد. ایده اولیه این کمپانی بزرگ این بود که بتواند در آمریکا برای اولین بار کتاب ها را از طریق اینترنت به فروش برساند. جالب است بدانید که دلیل انتخاب نام آمازون برای این فروشگاه این بود که بزوس اعتقاد داشت همانطور که رودخانه آمازون بزرگ ترین رودخانه جهان است، فروشگاه آمازون هم باید در جهان بزرگ ترین باشد. این روزها موفقیت ها و دستاوردهای این کمپانی بسیار زیاد بوده و ارزش آن در مدتی بالای 1 تریلیون دلار بود.

شرکت ایربی‌ان‌بی Airbnb

اگر در حوزه املاک فعال باشید، احتمالاً نام این کمپانی را شنیده باشید. از طریق این شرکت کاربران در بسیاری از نقاط دنیا می توانند املاک خود را برای اجاره قرار دهند که در سال 2008 تأسیس شده است. ایده تأسیس این شرکت به این شکل بوده که موسسین آن یعنی برایان چسکی و جو گبیا محلی را اجاره کرده بودند که هزینه اجاره آن را نداشتند و به این فکر می افتند که یک تشک بادی را در اتاق نشیمن خود قرار داده و با تخته خواب و میز و صبحانه اجاره دهند، درست زمانی که خودشان در آن خانه زندگی می کردند. بخاطر همین هم اسم اولیه آن Air bed and breakfast بوده و امروزه ارزش آن بالای 100 میلیارد دلار است.

مثال های زیادی می توان در این زمینه زد مانند کمپانی های بزرگی مانند اپل Apple و مایکروسافت Microsoft که چطور توانستند ایده هایی را جهانی کنند. اما مثال های بالا برای توضیح اهمیت ایده در یک کسب و کار کافی است تا بدانید برای گسترش و موفقیت در کسب و کار خود به یک ایده قوی نیاز خواهید داشت.

آیا داشتن ایده در کسب و کار به تنهایی کافی است؟

بسیاری از افراد همیشه این را می گویند که اگر یک ایده خوب به تنهایی داشتند، همه چیز تمام بود و به موفقیت های بزرگی دست پیدا می کردند. اما حقیقت امر این است که این درست نیست و تنها داشتن ایده در کسب و کار کافی نیست. عوامل دیگری که مهم ترین آنها مدیریت و کوچینگ رهبری بوده، تاثیر گذارند تا یک ایده به موفقیتی که باید برسد. در طول تاریخ شرکت های زیادی بوده اند که ایده های بسیار عالی داشتند، اما فقدان رهبری قوی باعث شده به نتیجه خاصی دست پیدا نکنند.

بطور مثال با اینکه مک دونالد ایده دو برادر آشپز بوده است، اما ری کراک کسی بود که این ایده را از آنها خریداری کرد و به یک شرکت جهانی تبدیل کرد. یا رابط گرافیکی کامپیوتر ایده شرکت زیراکس بود، اما شرکت اپل به رهبری استیو جابز و بعدها بیل گیتس با مایکروسافت بود که توانستند این ایده را به یک سیستم عامل بسیار عالی در سطح جهان تبدیل کنند. بنابراین ایده خوب در کسب و کار به همراه اجرای قوی می تواند شما را به جایی برساند که می خواهید.

چرا برخی از ایده ها در کسب و کار به نتیجه نمی رسند؟

حال این سوال پیش می آید که چرا گاهی ایده های خوب نتیجه ای که باید نمی گیرند؟ ما در بالا به نبود رهبری قوی در کسب و کار اشاره کردیم. اما در این بخش بطور اختصاصی علت شکست خیلی از ایده ها را بررسی خواهیم کرد.

عدم نیاز بازار

طبق بررسی که تیم های تحقیقاتی در سطح جهان انجام داده اند، 42 درصد از علت شکست ایده ها به این ختم می شود که بازار به این ایدها نیازی نداشته است و مورد پذیرش بازار قرار نگرفته اند. بنابراین هر ایده ای که در حال حاضر دارید را بررسی کنید که آیا نیاز بازار است یا خیر تا در نیمه راه با مشکلی مواجه نشوید. به همین جهت یکی از مهمترین اقدام هایی که باید صورت بگیرد انجام درست و کامل تحقیقات بازار است.

کمبود نقدینگی

در بررسی های انجام شده 29 درصد از علل شکست ایده ها را کمبود نقدینگی شکل داده است. نقدینگی و داشتن هزینه های اولیه می تواند کمک بزرگی برای راه اندازی یک کسب و کار باشد که همه شرکت های بزرگ جهان هم روزگاری با آن دست و پنجه نرم کرده اند و یک تیم قوی رهبری می تواند از پس این چالش بر آید.

نبود تیم کاری قوی و متخصص

داشتن تیم قوی و متخصص نقش بسیار زیادی در موفقیت یک ایده دارد و 23 درصد از دلایل شکست ایده ها مربوط به این بخش می شود. بنابراین اگر در هنگام اجرای ایده هایی که در سر دارید سعی می کنید افرادی را به کار بگیرید، سعی کنید از بهترین های آن حوزه استفاده نمایید و از اهمیت کار گروهی غافل نشوید.

شکست از رقبای بازار

اگر ایده ی خوبی در سر داشته باشید، مطمئن باشید در بازار تنها نخواهید بود و دیر یا زود سر و کله رقبای شما پیدا خواهد شد که می خواهند هر کاری انجام دهند تا شما را از بازار خارج نمایند. در این زمینه شکست از رقبا 19 درصد از دلایل شکست ایده در کسب و کار را به خود اختصاص داده است. این مورد هم می تواند با داشتن یک تیم رهبری و تیم کاری قوی مانع شکست یک ایده شود.

دلایل بالا موارد مهمی هستند که در هنگام راه اندازی ایده های خود باید به آنها توجه نمایید تا به بهترین شکل ممکن ایده خود را اجرایی نمایید. لازم است این نکته را هم یادآوری کنیم که هیچ ایده ای وجود ندارد که بدون رد کردن چالش ها به موفقیت رسیده باشد. بنابراین اگر ایده ای در سر دارید، در هنگام عملی کردن آن خود را برای هر چیزی آماده نمایید.

خلق ایده جدید در کسب و کار

چطور در کسب و کار خود به ایده های جدید دست پیدا کنیم؟

خیلی از افراد در کسب و کار خود به دنبال ایده های جدید هستند. اما حقیقت امر این است که پیدا کردن ایده های جدید برای کسب و کار به این سادگی ها نیست و اگر ساده بود هر کسب وکاری به راحتی با پیدا کردن یک ایده جدید به حیات خود ادامه می داد. ما در ادامه راه هایی را که برای پیدا کردن ایده در کسب و کارتان می توانند مفید باشند را عنوان خواهیم کرد.

بر روی کسب و کار خود متمرکز باشید.

یکی از مشکلاتی که امروزه با آن درگیر هستیم، این است که با گسترش تکنولوژی ها در جهان به معنای واقعی کمتر کسی با تمرکز واقعی مشغول انجام کار می شود. اکثر افراد فقط حضور فیزیکی در محیط کار داشته و در ذهن خود در دنیای دیگری سیر می کنند. اگر تا بحال با ذهنی متمرکز درگیر کسب و کارتان بوده باشید، این را می دانید که در چنین شرایطی ذهن آدمی ایده های بسیاری را برای پیشرفت پیدا می کند.

تمرکز بر کار یعنی وقتی درگیر کارتان هستید، به هیچ چیز دیگری فکر نمی کنید، درگیر گشتن های بی مورد در شبکه های اجتماعی نمی شوید و وقت خود را با صحبت های دیگران در هنگام کار هدر نمی دهید. بلکه با تمام وجود مشغول انجام کار می شوید و به این فکر می کنید که چطور کسب و کار خود را به سطوح بالاتری از شرایط فعلی برسانید. حتی برای یک بار هم که شده این را امتحان کنید و از موثر بودن آن مطمئن شوید.

به دنبال ایده جدید در کسب و کارتان باشید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچ چیزی به خودی خود به سراغ شما نمی آید و هیچ کسی هم ایده ی خوبی را به شما نخواهد گفت. حتی هیچ کس به اندازه شما به فکر کسب و کارتان نخواهد بود. بنابراین خودتان به دنبال ایده های جدید برای کسب و کارتان باشید و مواردی که در این بخش عنوان کردیم را اجرا نمایید. اگر خودتان به دنبال جذب ایده جدید در کسب و کار خود نباشید، بعید است که خودبخود این کار اتفاق بیفتد.

از کسب وکارهای دیگر الگو برداری کنید.

فکر می کنید کسب و کارهای بزرگ در کشور ما از کجا الهام گرفته شده اند؟ همگی آنها الگوی یک کسب و کار موفق در سطح جهانی بوده اند. بطور مثال آپارات از یوتیوب الهام گرفته شده است. دیجی کالا از آمازون، اسنپ و تپسی از اوبر و غیره. بنابراین در کسب و کار خود سعی کنید نگاهی به شرکت های موفق در دنیا که کاری مشابه شما را انجام می دهند، بیندازید و ببینید چه ایده هایی در کار خود دارند که شما آنها را انجام نمی دهید. می توانید همان ها را به کار گیرید و بهترین نتیجه ها را کسب کنید.

شاید این هم برای شما جالب باشد امروزه بسیاری از شرکت های دانش بنیان تنها با بومی سازی تولیدات خارج از کشور و کاهش هزینه های تولیدی و قیمت محصول به درآمد های بسیار خوبی دست پیدا کرده اند.

نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
رضا ثباتی
10:22 - 1401/10/14
پاسخ دهید
درود بر شما،از کسب و کارهای نو در صنعت ساختمان هم لطفا محتوا بگذارید

مقالات مشابه

فهرست

لطفا صبر کنید