سازمان ها و شرکت های نوپا همواره به دنبال کسب سهم عظیمی از بازار هستند؛ اما تحقق این امر به سادگی نیست؛ چراکه بازار پر از رقبایی است که همه جوره می خواهند مشتری های بیشتری را به سمت خودشان بکشند. در چنین شرایطی شرکت ها و سازمان هایی که متقاضی کسب سود همراه با رشد و ریسک کمتری هستند، باید از استراتژی نفوذ در بازار یا Market Penetration Strategy استفاده کنند. امروزه در شرکت های موفق و شناخته شده مانند اپل یا آمازون و حتی سونی، رشد تجاری، وفاداری مشتریان و آگاهی گسترده از برند مشاهده می شود. این شرکت ها از استراتژی نفوذ در بازار بهره برده و برنامه ای متناسب با اهداف، چشم اندازها و فرصت های خود پدید آورده اند. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی استراتژی نفوذ در بازار و مزایا آن بپردازیم؛ با ما همراه باشید.
استراتژی نفوذ در بازار چیست؟
به طورکلی استراتژی های نفوذ در بازار برنامه هایی محسوب میشوند که افزودن یک محصول جدید به بازار را تسهیل می کنند. با استفاده از این استراتژی ها میتوان انتظار داشت که مقداری از بازار فعلی توسط یک برند تصرف شود. از این استراتژی ها در بازار به منظور پیش بینی اینکه یک کالا چه میزان می تواند بر اهداف کلی یک شرکت موثر باشد، استفاده می شود.
فراموش نکنید که هرچه میزان نفوذ بازار یک محصول کمتر باشد، شرکت باید مقدار بیشتری روی محصول خود سرمایه گذاری کند. بنابراین هرچه درصد نفوذ در بازار بیشتر باشد، نشان دهنده ثبات محصول و پیشرو بودن شرکت در عرضه محصول موردنظر است. از این استراتژی میتوان به منظور تعیین میزان حجم فروش شرکت در برابر فروش کل یک محصول ویژه استفاده نمود.
بطور مثال سهم شرکت اپل در فروش موبایل های بالای 600 دلار در سطح جهانی بالای 70 درصد است. این یعنی 70 درصد از موبایل های بالای 600 دلاری که دست مشتری ها در سراسر دنیا می بینید برای برند اپل هستند. این نشان می دهد که استراتژی نفوذ بسیار موفقی در دنیای تجاری خود به دست آورده اند.
انواع روش های نفوذ در بازار
استراتژی های زیادی برای بازاریابی و تحقیقات بازار وجود دارد که منجر به ورود به بازار خواهد شد. در ادامه به برخی از بهترین استراتژی های نفوذ در بازار می پردازیم.
بازاریابی توسط کارمندان
از رایج ترین استراتژی نفود در بازار، روش بازاریابی توسط کارمندان می باشد. در این شیوه با ارائه آپشن ها و امتیازات خاصی به کارمندان، توسط آن ها بازاریابی انجام می شود. به طور مثال می توانید با قرار دادن پاداش و یا پورسانت، کارمندان تان را برای معرفی محصول و جذب مشتری تشویق نمایید. این شیوه در کشور های دیگر جزء پرکاربردترین روش ها محسوب می شود. همچنین می توانید با ارائه تخفیف به کارمندان تان آنها را برای خرید محصولات جدید سازمان تشویق نمایید.
استراتژی B2C
در این نوع بازاریابی بیزینس ها به صورت مستقیم محصولات را در اختیار مصرف کننده قرار می دهند. معمولا در این نوع مارکتینگ محصولات برای مصرف کننده ای مشخص و خاص طراحی می شوند.
استراتژی بازاریابی B2B
یکی از استراتژی های نفوذ در بازار، B2B می باشد. در B2B شرکت محصولاتش را در اختیار سازمان دیگری قرار می دهد و از رایج ترین انواع فروش B2B می توان به فروش دوره در اینستاگرام اشاره کرد.
بازاریابی دهان به دهان
یکی از روش هایی که در بازاریابی می تواند موثر باشد؛ فروش به صورت دهان به دهان است. به همین دلیل شرکت های زیادی اقدام به شبکه سازی و جذب مشتریان از این طریق نموده است. به این معنا که شما محصولی را استفاده کرده و در صورت رضایت به فرد دیگری معرفی نمایید. سپس با خرید فرد دیگر به شما پورسانت و یا تخفیفی داده می شود. اینگونه می توانید در بازار به راحتی نفوذ کنید.
استراتژی نفوذ در بازار انبوه
اگر می خواهید وارد بخش بازار انبوه شوید؛ روش های زیر می تواند به شما کمک نماید.
تبلیغات
تبلیغات یکی از انواع استراتژی نفود در بازار مخصوصا در بازار انبوه به شمار می رود.
انواع تبلیغات عبارت اند از:
- تبلیغات اینرتنی
- تبلیغات پیامکی
- تبلیغات تلویزیونی
- شبکه های اجتماغعی
- وب سایت
کاهش قیمت
یکی دیگر از استراتژی های نفوذ در بازار کاهش قیمت می باشد. به این نوع شیوه نفود قیمتی گفته می شود که با کاهش قیمت محصولات، بازار را کنترل کرده و مشتریان زیادی را جذب می کنیدبهبود کیفیت محصولات و آگاه کردن خریدار و مصرف کننده درباره استاندارد بودن محصولات و داشتن انواع گواهینامه های کیفیتی، خریدار را ترغیب به خرید و مصرف کالای مورد نظر کرده و بر میزان و جذابیت فروش می افزاید.یکی از ترفندهای ظریف در استراتژی نفوذ در بازار، ارائه ی محصول جدید با شناخت کافی از این ابعاد ریسک پذیری و رشد فروش است
بهبود دسترسی مشتری
از بهترین شیوه ها برای نفود به بازار، افزایش دسترسی مشتریان می باشد که در این روش می توانید با افزایش تعداد شعب فروشگاه تان افراد زیادی را جذب محصولاتتان نمایید.
روش های نفوذ در بازار
اگر می خواهید از روش های نفوذ در بازار استفاده نمایید؛ می توانید با پیاده سازی 5 استراتژی زیر در بازار به سرعت رشد کنید.
ارتقا محصولات
اگر می خواهید در بازار پر رقابت امروزی رشد کنید، باید محصولات خود را به صورت مداوم و همیشگی ارتقا دهید تا برای مشتریان تازگی داشته باشد.
ایجاد حس نیاز در مشتری
از ترفند های موثر برای نفوذ در بازار، ایجاد حس نیاز در مشتری می باشد. به عنوان مثال، اگر پکیج آموزشی می خواهید بفروشید؛ ابتدا از اهمیت آن و نیازی که می تواند مشتریان به آن داشته باشند؛ صحبت کنید و سپس به معرفی محصول تان بپردازید.
شناسایی موانع
برای آنکه بتوانید در بازار به خوبی رشد نمایید؛ باید ابتدا موانعی که وجود دارد را شناسایی کنید. در این زمینه بیزینس کوچینگ به شما کمک فراوانی می نماید.
ایجاد وجه تمایز
یکی از استراتژی های نفوذ در بازار، ایجاد وجه تمایز با سایر رقبا می باشد که در این صورت باعث می شود مشتریان زیادی به سوی کسب و کار شما جذب شوند.
ایجاد تنوع
برای موفقیت در بازار باید در سبد محصولات خود تنوع ایجاد نمایید تا نظر هر نوع سلیقه ای را بتوانید جلب کنید.
استراتژی نفود در بازار برای مهندسین
تمامی موارد گفته شده می تواند به شما برای نفوذ به بازار کمک نماید اما مهندسین می توانند با ارائه قیمت کم برای پروژه ها نیز خود را به بازار معرفی نمایند. زمانی که صاحبان پروژه از کار شما رضایت داشته باشند؛ می توانید کم کم قیمت خود را افزایش دهید. علاوه بر آنکه اینگونه رزومه خوبی را نیز برای خود جمع اوری کرده اید.
جمع بندی
استراتژی نفوذ در بازار شامل تمرکز بر فروش بیشتر کالا به بازار موجود برای دستیابی به سهم بیشتری از بازار و به دست آوردن مشتریان رقبا است.
با برنامهریزی استراتژیک حول قیمتگذاری، رقبا، افزایش تلاشهای تبلیغاتی و ایجاد هرگونه تغییر لازم در محصول، میتوانید سهم بازار خود را افزایش داده و به تدریج بر بازار تسلط یابید
در این مقاله به معرفی انواع استراتژی نفود در بازار اشاره کردیم تا با اجرای هر یک از آنها بتوانید باعث رونق بخشیدن به بیزینس خود شوید.
اگر نیاز به راهنمایی برای پیاده سازی این استراتژی ها دارید؛ می توایند با ما تماس بگیرید.
سوالات متداول
هدف نفوذ در بازار چیست؟
هدف اصلی استراتژیهای نفوذ در بازار، تولید یک محصول جدید، ارائه سریع آن به بازار و کسب سهم بازار قابل قبول است. در برخی موارد هم میتوانید از نفوذ در بازار، برای اندازهگیری و بهبود عملکرد محصول موجود در بازار، یا ارائهی آن به بازار هدف جدید استفاده کنید.
نفوذ در بازار چه تفاوتی با سهم بازار دارد؟
منظور از نفوذ در بازار، درصد مشخصی از بازار هدف است که در مدت زمان مشخص از شما خرید کردهاند. اما سهم بازار، درصدی از بازار که تحت تسلط شما قرار دارد را می سنجند