باورهای محدود کننده کسب و کار

باورهای محدود کننده کسب و کار چیست؟[مضرات+ راه حل]

فلش

بسیاری از افراد هنگامی که سطح کوچکی از رشد را در بیزینس و یا شغل خود تجربه می‌کنند بلافاصله متوقف می‌شوند. عده‌ای دیگر در گام‌های بعدی و رشدهای بیشتر این توقف را تجربه می‌کنند؛ و گروهی نیز هیچ امیدی به پیشرفت و بهبود اوضاع ندارند. در میان همه‌ی این سه دسته افراد با اینکه سطوح مختلفی از درآمد و رشد وجود دارد یک مشکل یکسان به چشم می‌خورد. همه‌ی این افراد با یک سقف ذهنی یا محدودیت فکری نسبت به بیزینس یا کسب درآمد مواجه هستند. گرچه ارتفاع این محدودیت در افراد مختلف یکسان نیست اما آنچه واضح است این است که وجود باورهای محدود کننده در کسب و کار از پیشرفت جلوگیری می‌کند. در این مقاله از سایت تاک تیک به بررسی این باورهای محدود کننده در کسب و کار می‌پردازیم.

چه باور هایی مسیر کسب و کار را مسدود می کنند؟

برای موفقیت در هر کاری ابتدا باید باورهای خود در مورد انجام آن کار بررسی نموده و در صورت لزوم آنها را سر و سامان دهیم. داشتن باورهای درست و کارآمد نسبت به یک کار یا هدف باعث می‌شود تا اتفاقی مطلوب را در آن رقم بزنیم. حتماً این جمله را بارها شنیده اید که می‌گوید “هر آنچه در زندگی ما رخ می دهد، از باور و ذهنیتمان نشأت می‌گیرد.” این موضوع در زمینه‌ی کسب و کار نیز صدق می کند. باورهای محدود کننده کسب و کار گاهی موجب می شود تا نتوانیم برخی از ایده ها و طرح هایمان را به اجرا برسانیم. اما شاید بعد از مدتی همان ایده را در کسب و کار رقبای خود مشاهده کنیم و افسوس بخوریم. دلیل این افسوس، باورهای محدود کننده‌ای است که ما نسبت به کسب و کارمان داریم. باورهای غلط بیزینسی که در بهترین حالت جلوی رشد کار ما را می گیرند و در بدترین نوعشان به سقوط بیزینس ما منجر می شوند.

باورهای ذهنی

باورها نوعی از عقاید هستند که بر اساس پیرامون محل زندگی، خانواده و افرادی که با آن ها در ارتباط هستید؛ شکل می گیرد که به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم می شوند.

  • باورهای محدود کننده
  • باورهای یاری کننده

باورهای محدود کننده

باورهایی که به شما حس ناتوانی و عدم موفقیت در انجام امور مختلف را می دهند؛ جزء باورهای محدود کننده به شمار می رود. به عنوان مثال، می خواهید کسب و کار جدیدی را راه اندازی نمایید ولی در ذهن تان این اعتقاد را دارید که نمی توانید در بازار پر رقابت موفق شوید. در نتیجه هیچگاه اقدام به انجام کاری نمی کنید. زیرا باورهای محدود کننده کسب و کار به شما اجاره کارآفرینی و یا پیاده سازی ایده های تان را نمی دهد.

باورهای محدود کننده

باورهای یاری کننده

اما دسته دیگری که وجود دارد؛ باورهای یاری کننده می باشد. این نوع باور به شما حس قدرت و توانایی را می دهد و موجب می شود بتوانید در کارهای خود به بهترین شکل ظاهر شوید. افراد موفق به کمک این نوع باور همیشه به نتایج مورد قبولی دست پیدا می کنند.

تغییر باور در کسب و کار

یکی از اقداماتی که می تواند موجب رشد بیزینس تان شود؛ تغییر باورهای محدودکننده کسب و کار می باشد. دقت کنید که برای ایجاد باور جدید نیازمند تلاش و زمان زیادی است اما بعد از شکل گیری و تغییر باورهای محدود کننده می توانید نتایجی شگرف را در زندگی تان مشاهده نمایید. برخی از کارهایی که می تواند موجب تغییر باورهای محدود کننده کسب و کار شود عبارت اند از:

  • استفاده از جملات تاکیدی مثبت
  • دور کردن برچسب های منفی مانند ناتوانی، تنبلی و…
  • ساختن تصویر سازی های مثبت
  • دور شدن از افراد منفیآشنایی با افکار محدود کننده کسب و کار

آشنایی با افکار محدود کننده کسب و کار

در بخش بیزینس و تجارت برخی از باورها وجود دارد که موجب عدم حرکت و شروع برای راه اندازی کسب و کارها می شود که عبارت اند از:

  • کمال گرایی
  • عدم بررسی تاثیر کسب و کار
  • نقطه امن
  • سقف مالی

کمال گرایی

یکی از آسیب زننده ترین باورها، کمال گرایی می باشد که موجب می شود شروع کارها را به تاخیر بیندازید. به عنوان مثال، شما قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی را دارید اما به دلیل باور کمال گرایی که وجود دارد، می خواهید همه چیز کامل و بدون نقص باشد. به همین دلیل کارها را به تاخیر می اندازید تا شرایط مناسب فراهم شود. همین موضوع باعث می شود که هیچگاه به خواسته خود دست پیدا نکنید.

یکی دیگر از افکار سمی که در ذهن اکثر کسانی که میخواهند کسب و کار خودشون رو شروع کنند این است که فکر میکنند  برای پول درآوردن باید پول داشت که این اعتقادی اشتباه بیش نیست.اگر بخواهیم نگاه گذرایی به زندگی افراد ثروتمند دنیا داشته باشیم متوجه میشیم که اکثر آنها خودساخته هستند.

یک نکته ای که بسیار قابل توجه است این است که ما با تفییر باور باید بیشتر به دنبال فرصت های ثروتساز و ارتباط با افراد ثروتمند باشیم.هرچقدر که شبکه سازی و داره ارتباطات ما چنین افرادی گسترده تر باشد،قطعا ما مسیر خودمان برای رسیدن به هدفمان را میتوانیم کوتاه تر کنیم.

تمام افراد ثروتمند این موضوع را میدانند که ثروت آنها دائمی نیست و پایان میابد و میدانند حتی با داشتن حد زیادی از سرمایه امکان شکست در کارشان وجود دارد ولی سعی میکنند روی ایجاد خلق ارزش در جامعه تمرکز کنند تا با این کار

به خواسته های مادی و معنوی خودشان برسند.این یعنی شکست سد باورهای محدود کننده.

عدم بررسی تاثیر کسب و کار

یکی دیگر از موضوعاتی که باعث می شود شما در کار خود موفق نشوید؛ عدم دقت به تاثیر کسب و کارتان بر روی زندگی مشتریان تان است. برخی از افراد صرفاً به دنبال فروش محصولات و یا خدمات خود هستند اما هیچگاه به تاثیر و یا چرایی خرید محصولات توسط دیگر افراد نمی اندیشند.

نقطه امن

یکی از مواردی که موجب می شود در کسب و کار و حتی زندگی موفق نشوید، عدم خروج از نقطه امن است. زمانی که شرایط مطلوب بوده و در راحتی هستید؛ ایجاد تغییر برای رسیدن به شرایط بهتر بسیار سخت می باشد. زیرا این کار همیشه با ترس همراه است.

سقف مالی

صاحبان مشاغل زیادی هستند که مایلند وضعیت مالی خود را بهبود بخشند و اغلب برای این کار عجله دارند. آنها در کسب و کار خود با بحران روبه رویند و دنبال راهی می گردند تا بر درآمد خود بیفزایند. و آن را یک مشکل فنی تلقی می کنند. اما مشکل درقیقا در همین نوع نگاه است، اگر به آن به عنوان یک مشکل فنی نگاه کنید، به دنبال راه‌حل‌هایی مانند «پیدا کردن یک سرمایه گذار» یا «فروش محصولات بیشتر» هستید. د رحالیکه در اکثر موارد این یک مشکل فنی نیست، بلکه یک باور مالی محدود کننده (Restrictive Financial Beliefs) است که افکار و گزینه های دارنده ی آن را راکد و محدود می کند. این افکار بسیار ریشه ای و نامرئی هستند و در کار ما چالش های زیادی را ایجاد می کنند.

چگونه از شر باورهای محدود خلاص می شوید؟

هسته اصلی رهایی از یک باور محدود کننده، یافتن هویت خود است. این کار یک حفاری عمیق نیاز دارد تا شما ببینید و آگاه شوید که واقعاً چه کسی هستید و واقعیت شما چیست.

نحوه ای که ما خودمان را تعریف می‌کنیم، واقعیت درونی‌ ما و نوع زندگیمان را شکل می‌دهد. آنچه ما از خود می‌گوییم بیانگر دنیای درونمان است و دنیای درون ما کیفیت زیستنمان را می‌سازد. واقعیت ما و حس هایی که تجربه می‌کنیم به نوعی سازنده‌ی هویت ما هستند و اگر این واقعیت موجود با حس‌هایی که تحربه می‌کنیم همخوانی نداشته باشند، مت دچار تعارض و اختلال در چرخه‌ی زندگیمان خواهیم شد. این همان نقطه‌ای است که مشکلات ما آغاز می‌شوند. برای اینکه موضوع رووشن‌تر شود سعی کنید به این فکر کنید که واقعاً چه چیزی را در مورد خودتان باور دارید. به این فکر کنید که می خواهید چه کسی باشید، از خود بپرسید که انسان قدرتمند درون شما کیست که می توانید از او الهام بگیرید؟ آن شخص قدرتمند درونتان را مجسم کنید و به خود بگویید که قدرتمند هستید. درک اینکه چه کسی هستید و با طرز فکر درست چقدر می توانید قدرتمند باشید، بستگی به این دارد که چطور بتوانید آگانه افکارتان را نست به خود مدیریت کنید.

این جمله ی معروف را به خاطر داشته باشید که :« هیچ کس نمی تواند شما را تغییر دهد. هیچ کس نمی تواند به شما بگوید که چه کسی هستید یا چه کسی قرار است باشید.»

“Nobody can change you. Nobody can tell you who you are or who  you’re supposed to be.”

هیچ کس به جز خودتان نمی تواند آنچه را که فکر می کنید کنترل کند.

همه چیز به غلبه بر ترس ها و کنترل خود بستگی دارد. این بدین معنا است که تنها چیزی که می تواند رشد کسب و کار شما را متوقف کند شما هستید.

شما به جای فکر کردن به اینکه چه اتفاق خوبی ممکن است به دنبال تلاش‌هایتان حاصل شود، با مداوم فکر کردن درمورد چیزهای ناخوشایند و ترس های خود سطوح دیگری از انرژی و فکرهای خلاقانه که می‌توانست منجر به رشدتان شود را مسدود می کنید.

جمع بندی

در این مقاله باورهای محدودکننده را تعریف کردیم، به برخی از باورهای محدود کننده کسب و کار اشاره کردیم و توضیح دادیم که چطور این باورها می‌توانند به بیزینس شما آسیب برسانند. همچنین بعضی از راه های تغییر آن باورهای غلط را بیان کردیم تا با انجام آنها بتوانید از فرسودگی بیزینس خود جلوگیری کنید و باعث رونق بخشیدن به تجارت تان شوید. البته شناسایی باورهای محدود کننده خود امری دشوار می باشد که در این راه بیزینس کوچینگ به کمک شما امده است تا بعد از شناخت عقاید و باورهایتان بتوانید به آنها را تغییر دهید.

 

نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
زهره الوندی
17:28 - 1401/07/16
پاسخ دهید
چه ویدیوی خوبی بود واقعا ماجرای قوی سیاه خیلی من رو تحت تاثیر قرارداد.ممنونم
    کاربر
    14:51 - 1401/07/17
    پاسخ دهید
    ممنون از شما که برای آموزش خودتون وقت میزارید
سپهر علیمردانی
16:32 - 1401/08/01
پاسخ دهید
چقدر ویدیو کامل و جذاب بود.ممنون از شما. مفهوم جالبی رو با داستان قو توضیح دادین.
    کاربر
    10:28 - 1401/08/09
    پاسخ دهید
    ممنون از حسن توجه و آوزش پذیری شما

مقالات مشابه

فهرست

لطفا صبر کنید