وظایف مدیر

وظایف مدیر

فلش

 مقدمه

هرمجموعه برای موفقیت در هر حوزه ای، باید مدیری قوی و با درایت داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل سازمان را مدیریت کرده و موجب رشد و ارتقا آن شود. اما موضوعی که در بخش مدیریتی شرکت ها به ندرت دیده می شود؛ آموزش و آشنایی افراد با وظایف مدیر می باشد. از این رو یکی از بزرگترین مشکلات اکثر سازمان ها، ضعف مدیریتی است. برای بهبود این موضوع مدیران نیز باید آموزش های لازم را در این زمینه ببینند.

در این مقاله به معرفی وظایف مدیر می پردازیم تا بتوانید مهارت های لازم را برای بهبود کیفیت مدیریتی تان به دست آورید.

وظایف مدیران در قبال کارمندان

در ابتدا باید از وظایف مدیران در قبال کارمندان آگاهی کسب نمایید. زیرا ارزشمند ترین بخش هر سازمانی، کارمندان هستند. به همین دلیل در ادامه به بررسی مهم ترین وظایف مدیر در برابر کارمندان می پردازیم.

  • برنامه ریزی
  • سازماندهی مجموعه
  • نظارت
  • هدایت مجموعه
  • تصمیم گیری صحیح
  • سیستم سازی

برنامه ریزی

اولین گام مهم در بخش مدیریت هر سازمانی، برنامه ریزی اصولی می باشد. باید با توجه به حجم کار، اهداف سازمانی و تعداد نیروهایی که دارید؛ برنامه ریزی درستی را انجام دهید تا به سوی اهداف تان در حرکت باشید.

سازماندهی مجموعه

سازماندهی مجموعه

موضوع دیگری که باید به عنوان وظایف مدیر از آن مطلع باشید؛ سازماندهی مجموعه می باشد. به این معنا که اهداف سازمان را باید به هدف های کوچکتری تبدیل کنید و آن را بین نیروهای مجموعه تقسیم کرده و کارمندان را سازماندهی درستی نماید.

نظارت

یک مدیر باید بعد از تقسیم وظایف، شروع به نظارت و کنترل امور نماید. اما دقت کنید که مدیری سخت گیر، هیچگاه محبوبیتی در بین کارمندان ندارد. پس به نیروهای خود اعتماد کرده و بر روی کارهای آنها نظارت کلی داشته باشید.

هدایت مجموعه

یک مدیر موفق باید بتواند مجموعه خود را به درستی هدایت کرده و در مسیر اهداف سازمانی حرکتی رو به جلو داشته باشد. در یک مجموعه، مدیر مجموعه است که رهبری و هدایت تیم را به عهده دارد و تصمیم گیری می کند. تصمیم گیری در مواقع حساس و بحرانی، بدون داشتن اطلاعات خوب و جامع، ممکن است وضعیت را وخیم تر کند. هیچ مجموعه ای بدون کنترل و هدایت،  به بهره وری نخواهد رسید. همین طور، هیچ مجموعه ای بدون انگیزه کافی عملکرد خوبی ندارد. کیفیت اطلاعات، انگیزه مهره های مجموعه، روابط میان مهره ها و نتیجه حاصل از آنها بدون شک کارایی مدیریت را تحت تاثیر قرار می دهند.

تصمیم گیری صحیح

در مسیر کسب و کار معمولا اتفاقات از پیش تعیین نشده ای رخ می دهد. یک مدیر آگاه و موفق باید بتواند بهترین تصمیمات را در شرایط بحرانی اتخاذ نماید و سازمان را از بحران نجات دهد.

حتی در زمینه های دیگر کاری نیز باید بتواند درست ترین تصمیم را گرفته و موجب رشد مجموعه شود.

سیستم سازی

از دیگر توانایی های هر مدیری، سیستم سازی در کسب و کار می باشد که بدین نحو بتواند بیزینس خود را ارتقا داده و سیستم کسب و کار را پیش ببرد. هر مدیر با سیستم سازی درست می تواند شراطی را فراهم آورد تا سیستم به طور مستقل تری به کار خود ادامه دهد.

دراین باره می توانید مطالب بیشتری در مقاله ی سیستم سازی بخوانید.

وظایف مدیر داخلی

وظایف مدیر داخلی

یکی از مهم ترین سِمت ها در هر سازمانی، مدیر داخلی می باشد که نظم دهنده مجموعه به شمار می رود. یک مدیر داخلی باید نحوه عملکرد کارکنان سازمان را کنترل نماید و در صورت بروز مشکل سریعاً به حل آن بپردازد.

مدیر داخلی نماینده مدیر کل محسوب می شود و نظم دهنده شرایط سازمان است.

به طور کلی می توان وظایف مدیر داخلی را در 5 بخش زیر تقسیم بندی کرد.

  • برنامه ریزی
  • سازماندهی
  • تامین نیروی انسانی
  • رهبری
  • کنترل

 

وظایف اصلی مدیر کسب و کار

کار اصلی مدیران توسعه کسب و کار، ایجاد ارتباط است. ارتباط با مشتری، ارتباط با همکاران، حتی ارتباط با رقبا. اما وسیعترین حوزه نیازمند ارتباط، توسعه ارتباط با مشتریان است. او مشتریان احتمالی (lead) را تعیین می‌کند و سپس آن‌ها را به مشتریان واقعی تبدیل می‌کند. باز هم لازم است تاکید کنیم که توسعه کسب و کار تماماً با ایجاد رابطه سروکار دارد.

مدیران توسعه کسب و کار باید فرصتهای تجاری در حال رشد را شناسایی کرده و چشم اندازهای تجاری طولانی مدت را پیگیری کنند. این امر به منظور افزایش درآمد شرکت و به حداکثر رساندن سود مورد نیاز است.

تلاش های یک مدیر توسعه کسب و کار در نهایت برای موفقیت شرکت است. آنها برای کمک به رشد کسب و کار به دانش تئوری و تجربیات عملی خود و سایر مدیران کسب و کار دنیا تکیه می کنند. علاوه بر این، آنها عملکرد فعلی کسب و کار را ارزیابی می‌کنند و راه هایی برای دستیابی به بالاترین پتانسیل کسب و کار می‌یابند.

 

وظایف مدیر کل

وظایف مدیر کل یک سازمان بسیار وسیع و گسترده است اما به طور خلاصه می توان وطایف مدیر کل را اینگونه تعریف کرد.

یک مدیر باید به عملکرد و نحوه اجرای امور در کسب و کار دقت نماید و استراتژی کسب و کار و اطمینان از صحت و درستی اجرای آن داشته باشد.

مدیر کل باید عملکرد مدیران بخش های مختلف سازمان و مدیر داخلی خود را کنترل نماید.

همچنین باید به تمامی امور کسب و کار واقف بوده تا از بروز مشکل جلوگیری شود.

سخن آخر

در این مقاله به برخی از وظایف مدیر اشاره کردیم تا با یادگیری این مهارت ها بتوانید مدیریت بهتری را بر روی مجموعه خود داشته باشید. علاوه بر تمام مهارت‌های فوق، مدیران توسعه کسب و کار استثنایی همیشه در طلب دانش هستند. آنها دوست دارند که در آخرین موضوعات اقتصادی صنعت به روز باشند. کار کردن تحت فشار مداوم بخشی از روال توسعه دهندگان کسب و کار است. دانش مدیریت فروش، بازاریابی، مدیریت استراتژیک و برنامه ریزی کسب و کار از نقاط قوت آنهاست که می توانند برای رشد و توسعه کسب و کار از آنها استفاده کنند. همچنین امروزه نتایج نشان میدهد  بیزینس کوچینگ نیز می تواند کمک بسزایی در روند کار مدیران داشته باشد.

سوالات متداول

سوال 1 : از چه طریقی میتوانیم آموزش های حوزه مدیریت را ببینیم؟

پاسخ : با گزراندن دوره های آموزشی مانند MBA  و DBA میتوانید در سطوح مختلف به آگاهی برسید.

سوال 2 : یک مدیر چگونه میتواند بر سازمان خود نظارت کند؟

پاسخ : یک مدیر بعد از تقسیم وظایف باید شروع به کنترل و نظارت اعضای سازمان خود کند.

سوال 3 : یک مدیر چگونه میتواند برنامه ریزی اصولی داشته باشد؟

پاسخ : با توجه به اهداف سازمانی و تعداد کارمندان میتواند برنامه ریزی درستی داشته باشد.

سوال 4 : وظیفه اصلی مدیر کسب و کار چیست؟

پاسخ : وظیفه اصلی مدیران توسعه کسب و کار،ایجاد ارتباط با مشتری،همکاران و حتی رقبا است.

نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
کاربر
13:31 - 1400/12/19
پاسخ دهید
میشه لطفا راجع به وظایف مدیر بیشتر توضیح بدین؟خیلی مختصر بود
نوشین شیخی
19:13 - 1400/12/25
پاسخ دهید
کاش در مورد وظایف کارمندان هم میگفتید.
    نرگس فتحیپشتیبانEMC
    17:26 - 1401/01/07
    پاسخ دهید
    در مقاله های بعدی به همه ی این موارد خواهیم پرداخت
فهرست

لطفا صبر کنید