هر کسبوکاری برای موفقیت و توسعه، نیاز به انجام یکسری اقدامات دارد. ارزش آفرینی در کسب و کار یا Value in Business یکی از چندین مواردی است که زمینههای پیشرفت و موفقیت در کسب و کار را ایجاد میکند. منظور از ارزشآفرینی، ساخت محصولات معتبر و ارزشمندی است که منجر به فروش و سوددهی هر چه بیشتر شرکتها میشود. در واقع، ارزشآفرینی بیانگر این است که هر چقدر یک محصول و یا خدمات با کیفیت بالاتری ارائه داده شود، در پایان نتیجه و بازدهی مثبتتری کسب خواهد شد. در ادامه مطلب با ارزشآفرینی و ویژگیهای آن بیشتر آشنا خواهیم شد. پس با ما همراه باشید.
ارزش آفرینی چیست؟
بطور کلی، ارزشآفرینی یعنی ایجاد اعتبار و شایستگی در یک حیطه خاص. در کسبوکارهای امروزی، ارزشآفرینی به تولید، کیفیت محصولات و نوع ارائه خدمات بستگی دارد. در واقع، یک محصول با جلبتوجه افراد و کسب ارزش و اعتبار در میان آنها، میتواند در مدتزمان کوتاهی نتایج قابل قبولی ارائه دهد. در نهایت، این ارزش و اعتبار و برندسازی است که منجر به فروش یک محصول میشود.
با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و گسترش بازارهای جهانی، رقابت شدیدی میان محصولات مختلف حاکم است. هر محصول توسط چندین کارخانه و برند، تولید و عرضه میشود. بنابراین، محصولاتی میتوانند به فروش برسند که از کیفیت بالایی برخوردارند و نزد مشتریان، معتبر و ارزشمند هستند. هر چقدر ارزش آفرینی در کسب و کار یا محصول بیشتر باشد، مسلماً فروش محصولات نیز بیشتر خواهد بود. این ارزش میتواند برای حل یک مشکل و یا ایجاد حس آرامش، راحتی، زیبایی و … باشد.
به طور مثال، دو شرکت تولید خودرو را در نظر بگیرید که محصولی شبیه به هم را تولید کردهاند. شرکت اول خودرویی را طراحی میکند که همانند سایر خودروها، دارای امکانات عمومی است. شرکت دوم اما کمی متفاوتتر عمل میکند و علاوه بر امکانات عمومی، تجهیزات مخصوصی را نیز برای رفاه و آرامش هر چه بیشتر سرنشینان طراحی کرده است. بدون شک، اگر امکانات و تجهیزاتی که محصول شرکت دوم در اختیار افراد قرار میدهد، بهتر و بیشتر از شرکت اول باشد، مشتریان محصول کارخانه دوم را انتخاب میکنند؛ حتی اگر قیمت بالاتری هم داشته باشد!
کیفیت و مرغوبیت بالای یک کالا، موج عظیمی از استقبال مردم را به همراه دارد. ارزشگذاری و توجه به خواسته افراد، نتایج بینظیری را برای صاحبان کسب و کار به همراه دارد.
به عبارت دیگر، چیزی برای انسان ارزشمند است که بتواند علاوه بره ایجاد حس بهتر، زندگی را نیز برای او راحتتر کند. تولید تمامی محصولات، باید با توجه به همین امر انجام شود؛ در جهت رفاه انسان!
اهمیت ارزشآفرینی در بیزینس
در این سیاره، بشر تنها موجود هوشمندی است که به ارزش احتیاج دارد. همانطور که میدانید، تمامی مشاغل و کسبوکارها، در جهت رفاه و آسایش انسان ایجاد شدهاند. برخی از این مشاغل، در کنار خدماتی که ارائه میدهند، ارزش و توجه خاصی را نیز برای مشتریان خود در نظر میگیرند. همین امر باعث محبوبیت بیشتر برخی از برندها میشود. در حقیقت، وقتی که یک کارفرما به جای اهداف مالی، ارزش آفرینی در کسب و کار را در اولویت کاری خود قرار دهد، پیشرفتها و موفقیتهای چشمگیری را در کسب و کار خود تجربه میکند.
در دهههای گذشته به دلیل پایین بودن سطح آگاهی مردم و عدم وجود تکنولوژیهای نوین، ارزشآفرینی اهمیت چندان خاصی نداشت. اما امروزه با بالارفتن آگاهی مردم و تحول بزرگ که در بازارهای جهانی و صنایع مختلف اتفاق افتاده است، ارزشآفرینی و اهمیت آن در رونق کسبوکارها، جایگاه ویژهای پیدا کرده است.
آیا ارزش آفرینی باعث سود بیشتر می شود؟
بدون شک میتوان گفت که اگر ارزشآفرینی به شیوهای درست و اصولی انجام شود، سود و منفعت خوبی را برای صاحبان کسبوکارها به همراه دارد. در رقابت شدیدی که بین بازارهای امروزی حاکم است، هر چقدر ارزشآفرینی بیشتر باشد، مشتریان و مخاطبین نیز بیشتر خواهند بود. مشتری بیشتر یعنی توجه و فروش بیشتر؛ فروش بیشتر نیز به معنای سود بالاتر است. در واقع ما شاهد یک چرخه سودمند و مفید هستیم!
چطور می توان ارزش آفرینی کرد؟
تنوع و گوناگونی مشاغل، مسلماً نیاز به ارزش آفرینیهای مختلفی دارد. بنابراین نمیتوان نکات و ترفندهای خاصی را برای ارزشآفرینی در تمامی مشاغل پیشنهاد داد. هر کسبوکار با توجه نوع خدماتی که ارائه میدهد، دارای ارزشآفرینی متفاوتی است. در کل، ارزشآفرینی را میتوان در اشکال زیر روی کسبوکارها پیاده کرد:
- ارزشآفرینی فردی
- ارزشآفرینی سازمانی
- ارزشآفرینی در سطح جامعه
- ارزشگذاری به کمک بررسی زنجیره ارزش
ارزش آفرینی باید به صورت فردی انجام شود یا به گروهی؟
اگرچه در اکثر شرکتها و کسبوکارها، زنجیره ارزشآفرینی به شکل کار گروهی اجرا میشود، اما همیشه اینگونه نیست. به طور مثال در مشاغل و کسبوکارهای کوچکی که کارکنان چندان زیادی ندارند، ارزشآفرینی به صورت فردی انجام شده و نتایج قابلقبولی را نیز به همراه دارد.
البته این نکته مهم را فراموش نکنید که همیشه بارشهای فکری تیمی، موجب رقمخوردن اتفاقات بزرگ و تاثیرگذار میشود؛ چرا که در هر ذهن، یک ایده و طرح نهفته است!
امروزه بزرگترین و موفقترین شرکتهای تجاری در جهان، ارزش خاصی را برای بارشفکری و ایدهپردازی قائل هستند. بنابراین، اگر کارکنان و یا افرادی را میشناسید که میتوانند شما را در این روند همراهی کنند، درنگ نکنید.
سوالات متداول
چرا ارزش آفرینی در کسب و کار مهم است؟
کسبوکار بر اساس ارزشآفرینی بنا شده است. این همان چیزی است که شما را از رقبایتان متمایز میکند، مشتریان وفادار را تضمین میکند و معنای متمایز به برند شما میبخشد. پیشنهاد منحصربهفرد شما اگر ارزشی خلق نکند، توسط بازار هدف شما ارزشگذاری نخواهد شد.
آیا ارزشآفرینی باعث شود بیشتر در کسبوکار میشود؟
بله، همانطور که گفتیم، هر چقدر ارزشآفرینی بیشتر باشد، مشتریان نیز بیشتر خواهند بود. مشتری بیشتر یعنی توجه و فروش بیشتر؛ فروش بیشتر نیز به معنای سود بالاتر است.
کلام آخر
خلق ارزش، بستر هر کسبوکار موفقی است. همانطور که گفته شد، ارزشآفرینی گامی است که با استفاده از آن میتوان به یک کسبوکار ارزش و اعتبار بخشید. ارزش و اهمیت یک شغل را، خدمات و کالاهای با کیفیت آن تعیین میکند. بنابراین هر چقدر کیفیت محصولات ارائه شده بیشتر باشد، اعتبار و ارزش کسبوکار نیز در بین مردم بیشتر خواهد بود. افراد میتوانند با استفاده از این راهکار، تحولی جدید را پیشه و تجارت خود ایجاد کنند. حال اگر برای ارزشآفرینی در کسبوکار خود نیاز به کمک دارید، ما مجموعه تیکتاک را به شما معرفی میکنیم. این مجموعه با داشتن کادری مجرب و متخصص، به شما کمک میکنند تا با بهترین راهکارها، در کسبوکار خود ارزشآفرینی کنید.